הצהרת הרווח של אפל: יופי של מכירות, אבל המגמה מדאיגה

אפל, אחת מחברות הטכנולוגיה העשירות בעולם, פרסמה הלילה (ג‘) את דו"ח רווחי הרבעון השני שלה. מנתוני המכירות עולים כמה וכמה דברים מעניינים, למשל שהחברה הרוויחה ממכירות ברבעון זה 43.6 מיליארד דולר – נטו של 9.5 מיליארד – הרבה כסף, אבל למעשה זו הפעם הראשונה מזה כמעט עשור שהרווחים דווקא בירידה.

עוד דווח כי שווה לפתח אפליקציות לאייפון ולאייפד. 800 אפליקציות מורדות מדי שניה, ועד כה החברה שילמה למפתחים סכום לא רע בכלל של תשעה מיליארד דולר, והיא משלמת מיליארד מדי רבעון.

שימו לב לסין

אחד הנתונים המעניינים ביותר, והחשובים ביותר, הוא זה: בעוד ארה"ב עדיין השוק החזק ביותר, הוא נשאר ללא שינוי ניכר, בזמן שנתוני המכירות באסיה בכלל ובסין בפרט הלכו וגדלו, ובאירופה דווקא ירדו.

המבט הבינלאומי הוא בין החשובים כאן, שכן 56 אחוזים מכלל הרווחים, או 24.3 מיליארד דולר, התקבלו כתוצאה ממכירות מחוץ לארצות הברית. לפי ההערכה של קוק, בשנת 2016 מספר האייפונים המיוצאים יעמוד על 1.4 מיליארד לשנה. אנליסטים מעריכים כי מספר האייפדים המקביל יעמוד על 375 מליון לשנה. מבין כל השווקים החדשים שהולכים ומתמכרים לאייפון, ממש כפי שעשו השווקים המערביים בשנים שעברו, הפוקוס הגדול מכולם הוא על סין, שעד כה נשלטה בעוז על-ידי מכשירי האנדרואיד השונים. היינו רוצים לפרגן לאפל ולכתוב שמדובר בצמיחה מתמדת ועקבית, אך התמונה מורכבת קצת יותר.


צילום: רויטרס

מצד אחד, הרווחים מהשוק הסיני ברבעון זה עומדים על 8.2 מיליארד דולר, עליה של 20 אחוזים מהרבעון הקודם – נתון הממקם את סין במקום הראשון מבחינת הצמיחה העולמית. מצד שני, בהשוואה לנתוני הרבעון המקביל מהשנה שעברה, עולה כי הגדילה היא של שמונה אחוזים בלבד, אחוז אחד בלבד מעל השוק בעל אחוזי הצמיחה הנמוכים ביותר – זה של ארצות הברית.

נכון להיום ישנן בסין 11 חנויות רשמיות של אפל, ובכוונת החברה להכפיל את מספרן. "אנחנו רואים בסין הזדמנות גדולה מאוד", אמר קוק. עם זאת, הוא לא העניק תשובה מספקת לכך ששוק גדול כל כך, ומתפתח כל כך, עדיין לא מכיל חנות אייטיונס מקומית משל עצמו.

הוא התייחס גם לשמועות על כך שהחברה מתעתדת להוציא אייפון זול יותר, במיוחד עבור שווקי המזרח ושווקים מתפתחים אחרים, ואמר כי נכון לעכשיו החברה מתמקדת במכירת הדגמים הישנים יותר כדגמים זולים, ובעיקר מכירת דגמי אייפון 4 במחיר נמוך עבור כאלה שטרם התנסו במכשירי החברה.


צילום: רויטרס

רוצים אייפון חדש? חכו עוד קצת

חדשות מעניינות נוספות הן דווקא לא בתחום הרווחים, אלא בתחום העתידי. מנכ"ל החברה, טים קוק, רמז כי החברה לא מתעתדת להוציא לשוק מכשירים חדשים עד הסתיו – חדשות עגומות במיוחד למי שכבר תכננו לרכוש אייפון 5s ביוני הקרוב.

יש לציין כי קוק לא פסל במפורש שחרור של מוצרים חדשים במהלך הקיץ, הוא רק אמר כך: "הצוותים שלנו עובדים קשה על חומרות, תוכנות ושירותים חדשים ומדהימים, ואנחנו לא יכולים לחכות כבר להשקתם בסתיו ובמהלך 2014". כשנשאל ישירות מה בנוגע לקיץ, השיב קוק תשובה מעורפלת במקצת: "אני לא רוצה להיות יותר ספציפי, אני רק אומר שיש לנו דברים מדהימים שייצאו בסתיו ובמהלך 2014".

לפי השמועות המתרוצצות בשוק, לא רק אייפון חדש, אלא גם שירות רדיו מטעמה, אמורה הייתה החברה להשיק במהלך החודשים הקרובים. אם אכן הדבר לא יקרה, לא מדובר רק באכזבה למשתמשים, אלא גם למשקיעים. ההכרזה הקודמת של אפל הייתה בחודש אוקטובר האחרון, אז השיקה את האייפד מיני, ומאז עברה כבר חצי שנה. ללא מוצר חדש שילהיב את השוק, ייתכן שמניית החברה, שכבר ירדה ביותר מ-200 דולר בחצי השנה האחרונה, תמשיך לצנוח.

לכתבה המקורית באתר ניוזגיק

עוד בניוזגיק:

הטוב, הרע והמכוער בתעשיית הסטארטאפים: Shoot, Don't Talk

גרסא צרכנית של Google Glass בעוד שנה, עם צילום באמצעות קריצה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן