הציבור פסימי יותר לגבי המצב הכלכלי במדינה מאשר לגבי הבית

הערכת השינויים שחלו במצב הכלכלי במדינה בשנה האחרונה פסימית באופן משמעותי מאשר הערכת השינוי במצב הכלכלי של משק הבית. גם ציפיות הציבור לגבי העתיד פסימיות יותר לגבי המצב הכלכלי במדינה, מאשר הציפיות לגבי המצב הכלכלי של משק הבית. כך עולה מנתונים שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

לעומת זאת, השתפרו עמדות הציבור בנוגע לשאלה האם זהו עכשיו זמן טוב לחסוך, בהתחשב במצב הכלכלי במדינה, והפכו לחיוביות במרבית החודשים ב-2012. זאת לאחר ירידה גדולה במהלך 2011.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים מפורבס ישראל – עשו לנו לייק בפייסבוק

מאזן התשובות לשאלות שהופנו לציבור הוא ההפרש המשוקלל בין אחוז התשובות החיוביות הצופות שיפור, לבין אחוז התשובות השליליות הצופות החמרה. ערך המאזן תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין 100. ככל שערך המאזן קרוב יותר לגבול העליון, הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המאזן קרוב יותר לגבול התחתון, הוא מעיד על פסימיות רבה יותר.

מבחינת הערכת המצב הכלכלי במדינה והמצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה, עולה מנתוני הסקר, כי הערכות הציבור לגבי השינויים במצב הכלכלי בשנה האחרונה הן שליליות, הן לגבי השינוי במצב הכלכלי במדינה והן לגבי המצב הכלכלי של משק הבית.

מקום לדאגה. שר האוצר יובל שטייניץ (מימין) לרה"ב בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

אולם ניכר פער בין שתי ההערכות, והערכת השינויים שחלו במצב הכלכלי במדינה היא פסימית יותר באופן משמעותי מאשר הערכת השינוי במצב הכלכלי של משק הבית. המאזן המתייחס להערכת השינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית ב-12 החודשים שחלפו, נע בטווח שבין 13%- ל-26%-, בעוד שהמאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי במדינה נע בטווח שבין 26%- ל-61%-. 

בחודש דצמבר 2012 היו ערכי שני המאזנים שליליים, וניכר פער משמעותי ביניהם: 20%- בהערכת השינוי במצב משק הבית לעומת 46%- בהערכת השינוי במצב הכלכלי במדינה.

הערכת המצב הכלכלי של משק הבית ושל המדינה בשנה הקרובה מעלה כי בדומה להערכות הציבור את השינוי שחל בשנה האחרונה במצב הכלכלי של משק הבית והמדינה, גם הציפיות ב-12 החודשים הבאים פסימיות יותר לגבי המצב הכלכלי של המדינה מאשר ציפיותיהם לגבי המצב הכלכלי של משק הבית.

המאזן המתייחס לציפיות לגבי השינוי שיחול במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה, נע בטווח שבין 4% ל-17%-, בעוד המאזן המתייחס לציפיות הפרטים לגבי השינוי שיחול במצב הכלכלי במדינה ב-12 החודשים הבאים נע בטווח שבין 10%- ל-50%-. אף שציפיות הציבור פסימיות הן לגבי המצב הכלכלי במדינה והן לגבי המצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה, הן קודרות פחות מהערכות הפרטים לגבי הערכת המצב הכלכלי בשנה האחרונה. 

במסגרת הסקר נתבקשו המשיבים גם להעריך, האם עכשיו זהו זמן טוב לחסוך בהתחשב במצב הכלכלי בישראל. השיא שנרשם עד כה בערך מאזן זה היה באפריל 2011 כשעמד על 24%, ואולם לאחר מכן החלה ירידה תלולה בערך המאזן, שהגיע לשפל באוגוסט 2011 עם 9%-, כנראה בהשפעת המחאה החברתית. מאז, נמצא המאזן במגמת עלייה מתונה, והיה חיובי החל מפברואר 2012.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן