הצנחן האוסטרי שקפץ מהחלל נחת בשלום על פני כדור הארץ

ב-20:17 שעון ישראל מחאו הצוות בחדר הבקרה ומשפחתו של פיליקס באומגרטנר כפיים, לאחר שהצנחן האוסטרי נחת בשלום על הקרקע בתום צניחה שתיכנס להיסטוריה: באומגרטנר (43) שבר את מחסום מהירות הקול ואת שיא הגובה ממנו צנח אי פעם אדם כלשהו. 5 דקות קודם לכן נפתח המצנח של פיליקס בתום כמה דקות מורטות עצבים, במהלכן צלל ללא מצנח במהירות של יותר מ-1300 קמ"ש מקפסולה מחוברת לבלון הליום ענק אשר נשא אותו לחלל, ליתר דיוק לגובה של יותר מ-37 קילומטרים. 

המתח גאה לקראת השעה 20:00 כשבאומגטנר השווה את הלחץ בחליפת החלל שלו לזה ששרר מחוץ לקפסולה. קודם לכן הגיע לגובה של 122 אלף רגל ושבר את שיא העולם לגובה צניחה. הטיפוס מעלה ארך יותר משעתיים במהלכן עקבה משפחתו של באומגרטנר בדריכות מהקרקע אחר הנעשה בחלל. במהלך ההמראה הגיעה הטמפרטורה מחוץ לקפסולה ל-80 מעלות מתחת לאפס, כשהלחץ סביבה מתהדק והאוויר הולך ונעשה דליל.

הצנחן בתוך הקפסולה, מרכז הבקרה והתמונה מהחלל | צילום מסך 

מוקדם יותר, ב-17:30 לערך, ולאחר דחיות חוזרות בשל תנאי מזג אוויר קשים, המריא הצנחן האוסטרי בניסיון לשבור את מהירות הקול על ידי צניחה מהחלל חזרה לכדור הארץ. על פי התוכנית, באומגרטנר אמור היה לקפוץ מגובה של 37 קילומטר במשך כ-5 דקות ו-35 שניות. האירוע, שהתקיים בחסות רד בול, הועבר בשידור חי באתר פורבס.

באומגרטנר נכנס לתוך בלון הליום מיוחד והמריא לחלל מן האתר שנמצא ברוזוול, ניו מקסיקו. לאחר שהגיע לגובה של 37 ק"מ צנח במשך 40 השניות הראשונות ללא מצנח, באזור בו האוויר דליל והחיכוך עימו קטן יותר. בזמן זה הוא הצליח לשבור את מהירות הקול העומדת על כ־344 מטר לשנייה או כ-1,232 קמ"ש.

הצניחה אמורה הייתה להתקיים כבר ביום שלישי שעבר, ובאומגרטנר כבר היה בתוך הקפסולה, אולם ברגע האחרון היא נדחתה בשל רוחות חזקות מן המצופה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

צניחה שוברת שיאים | צילום: רד בול

השיא של טיסת הבלון המאויישת הגבוהה ביותר עמד לפני היום על 120 אלף רגל והצניחה החופשית הארוכה ביותר ארכה חמש דקות וחצי. הצניחה הגבוהה ביותר שנעשתה עד היום היתה מגובה של 102,800 רגל, שיא שנקבע בשנת 1960 על ידי ג'וזף קיטינגר, קצין בחיל האוויר האמריקאי.

הבלון שמשך את באומגרטנר למעלה | צילום: רד בול

הצניחה של באומגרטנר התבצעה במסגרת פרויקט "רד-בול סטרטוס" של חברת המשקאות האוסטרית ובמימונה. פרויקט זה מצטרף למגוון פעילויות אקסטרים שארגנה החברה בעבר, כשאחד הפרויקטים הפופולריים ביותר שלה הוא ה"רד בול פלוגטאג", במסגרתו בונים אנשים כלים שונים ומעיפים אותם אל מקווה מים. תחרות זו נערכת גם בישראל. לדברי המארגנים, לצניחתו המוצלחת של באומגרטנר תהיינה מגוון השלכות חיוביות בעתיד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן