הצפייה שלכם בטלויזיה עשויה להשפיע על תוצאות החיפוש בגוגל

יותר ויותר בני אדם צופים בטלוויזיה ובמקביל גולשים באינטרנט, כשבין הפעולות הנפוצות – חיפושים שונים בגוגל ובעיקר כאלה הקשורים לתכנים המוקרנים על המסך הגדול. עד עתה (ספטמבר 2014), לא הייתה אינטראקציה אמיתית בין הצפייה בטלוויזיה לבין תוצאות החיפוש בגוגל, אולם פטנט חדש של גוגל עתיד לשנות את המצב בצורה משמעותית.

הפטנט – שהבקשה לרישומו הוגשה ביוני 2011 – נועד להתאים את תוצאות החיפוש לתוכן הנצפה בטלוויזיה, וליתר דיוק להשתמש במידע אודות התוכנית המשודרת באותו רגע בטלוויזיה כדי ליצור תוצאות חיפוש שמשקפות טוב יותר את רצונו האמיתי של האדם שצופה בטלוויזיה עם הסמארטפון או הטאבלט ביד, וכבר במהלך הצפייה עסוק בלחפש אינפורמציה כזו או אחרת בגוגל.

חשוב להדגיש כי העובדה שלרשות גוגל עומד הפטנט החדש לא מחייבת אותה כמובן להשתמש בו, ובוודאי שלא בכל חיפוש וחיפוש. למעשה, כלל לא בטוח שהדבר ישים לחלוטין כבר היום, אם כי אנשי מקצוע בתחום שמעריכים שגוגל כן משתמשת בחלק מהחיפושים במידע אודות תוכנית הטלוויזיה הרלוונטית כאחד הפרמטרים לדירוג העמודים השונים – כלומר כבר כיום ישנה השפעה מסוימת לצפייה בטלוויזיה על תוצאות החיפוש בגוגל (גם אם מוגבלת וגם אם, באופן טבעי, רק בחלק מהחיפושים).

הפטנט החדש – עוד צעד בדרך לתוצאות חיפוש מותאמות אישית

הפטנט, שהומצא על ידי קייל מדיסון ורומן קירילוב ושמספרו הוא 8,839,303, הוא צעד נוסף בדרך ליצירת תוצאות חיפוש מותאמות אישית לכל גולש.

כבר כיום הפרמטרים השונים המשפיעים על דירוג האתרים נחלקים לכאלה כלליים – איכות התוכן בעמוד ספציפי ובאופן כללי באתר כולו, תדירות עדכון התוכן באתר ומספר הלינקים המובילים לכל דף ואיכותם.

בין הפרמטרים שנועדו להפוך את תוצאות החיפוש לרלוונטיות יותר מבחינת הגולש הספציפי: החיבור לחשבון ה – Gmail האישי, המיקום הגיאוגרפי שלו והיסטוריית החיפושים והגלישה שלו. הוספת התוכן המוקרן בטלוויזיה שנמצאת בסמוך למכשיר ממנו נשלחה השאילתה לגוגל כאחד ה"סיגנלים" (כלומר פרמטרים שיש להתחשב בהם מבחינת הדירוג) היא כאמור דרך נוספת של גוגל לספק תוצאות רלוונטיות ככל האפשר, מתוך מטרה שהיא עצמה תישאר רלוונטית לאורך זמן.

איך זה בכלל עובד?

השלב הראשון הוא כמובן בדיקה האם יש בקרבת המכשיר ממנו נשלחה השאילתה לגוגל (סמארטפון, טאבלט, מכשיר אחר) טלוויזיה דלוקה.

במידה ולא, הפטנט כמובן לא מיושם. במידה וכן, נבחן התוכן המשודר בטלוויזיה ועל פיו מותאמות תוצאות החיפוש. על פי התיעוד הרשמי של הפטנט, אחת הדרכים שבהן תשפיע הצפייה בטלוויזיה על תוצאות החיפוש היא הפיכת חיפוש כללי מאוד לחיפוש "זנב ארוך" (כלומר חיפוש ספציפי הרבה יותר). לדוגמה, אם אדם שצופה בתוכנית טלוויזיה המדברת על אופניים חשמליים לילדים מקליד בתיבת החיפוש "אופניים חשמליים", גוגל תעניק ציון גבוה יותר לאתרים העוסקים באופניים חשמליים לילדים למרות שהמילה "ילדים" כלל לא נכללה בשאילתה. דוגמה אחרת היא שני בני אדם שמקלידים את המילה "דורבנים" בגוגל, ואחד מהם צופה בערוץ המוזיקה והשני בערוץ הטבע – בתוצאות החיפוש הראשון יהיו דפי אינטרנט שעוסקים בלהקה החביבה ואילו בפני האדם השני יוצגו אתרים שמתמקדים בבעל החיים.

איך גוגל יודעת מה אנחנו רואים?

אחת השאלות שמעורר הפטנט החדש היא כיצד בעצם גוגל יודעת מה מוקרן על מסך הטלוויזיה לידנו.

לשאלה זו אין עדיין תשובה ודאית וחד משמעית. מבחינה טכנית ניתן פשוט להאזין לטלוויזיה דרך המיקרופון של המכשיר ממנו גלשנו לגוגל (דבר שמעורר תהיות לגבי הפרטיות שלנו, אם כי עושה רושם שרובנו ויתרנו עליה מרצון), אולם בכל מקרה סביר יותר שגוגל תזהה את מיקומו של המשתמש, תבחן במאגרי המידע שלה את תוכניות הטלוויזיה המשודרות באותו רגע במיקום זה ותבדוק האם אחת מהן רלוונטית לשאילתה שהוקלדה.
כך או כך, נכון לעכשיו אין לגוגל גם דרך לזהות אם אנחנו באמת צופים בטלוויזיה או שהיא סתם דלוקה ברקע. מצד שני, לא מן הנמנע שבעתיד החברה שיודעת עלינו יותר ויותר תדע גם עד כמה הקשב שלנו מופנה לתוכנית המשודרת (למשל דרך גוגל גלאס), ובהתאם תקבע האם התוכן המשודר על המסך הגדול ישפיע במידה ניכרת על דירוג תוצאות החיפוש.

הפוסט נכתב על ידי און יבין, מנכ"ל משותף וראש תחום אינטרנט במשרד הפרסום Exactive, מומחה בקידום אתרים ובעל ניסיון רב שנים בשיווק באינטרנט.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיק טיים:

גיק ג'וב: אוסף משרות היי-טק חמות במיוחד – 24 בספטמבר

מיקרוסופט משיקה מתחרה לכרומקאסט ב-60 דולר

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן