הקאובוי מעמק הסיליקון: מיהו המשקיע המסתורי שעומד מאחורי אינסטגרם, טוויטר ואובר?

כריס סאקה הוא לא ספק אחת הדמויות המסקרנות ביותר בעולם ההשקעות בארה"ב. המשקיע האמריקאי בן ה-39 אמנם לא למד מעולם את התחום, אבל עומד כיום מאחורי כמה מחברות הענק המובילות והחדשניות ביותר בעולם, עם הון אישי אדיר שהכניס אותו ל"מועדון המיליארדרים" האקסקלוסיבי והפך את דמותו הצבעונית למסקרנת וחידתית אפילו יותר. אך למרות שסאקה כבר נודע כאדם אימפולסיבי ובלי יכולת שליטה רבה על הדברים שיוצאים מפיו (ואולי דווקא בגלל תכונות אלו), הוא ממעט להתראיין לכלי התקשורת, ודמותו נותרה מוחבאת וידועה למעטים בלבד. עד היום.

כשקבענו להיפגש, סאקה הסכים להזמין אותי ל"משרד" שלו. אבל בניגוד למצופה, הוא ממש לא התכוון לבניין משרדי עם שולחנות דיונים, מזגן או מכונת קפה. כשסאקה מזמין ל"משרד", הוא מתכוון לחוף הים המכונה "מנהטן" מדרום ללוס אנג'לס בין סוכות המצילים, הגלשנים, וקבוצות היוגה שמתאמנות מול הים. בין כל אלו, הוא מספר, התחילו את דרכן כמה מהעסקאות הגדולות ביותר שביצע, ושהביאו לעולם כמה מהחברות המובילות הפועלות כיום.

"כאן במפרץ פידלתי ביחד עם קווין סיסטרום, מייסד אינסטגרם, בספינת פדלים קטנה", הוא מצביע אל עבר הים. "הוא בדיוק נאבק לגייס מימון ראשוני להקמת העסק שלו, והסביר לי על הרעיון לאפליקציה לשיתוף תמונות מהפכנית". מעט קרוב יותר, על סלע בטיילת המשקיפה לים, ישב סאקה עם מייסד רשת טוויטר איוון וויליאמס, ששכנע אותו כי ביכולתו לשנות את פני הרשתות החברתיות באינטרנט. מעליו, הוא ומנכ"ל הרשת, דיק קוסטלו, נהגו להתאמן ביחד בבקרים. ונקודות הציון בחוף ממשיכות, ללא הרף: בביתן החוף פגש יזם אחד, בבית הקפה פגש אחר. סאקה זוכר כל אחת ואחת מנקודות אלו, ולא שוכח אף יזם או עסק עליו שמע ב"משרד".

לא מוותר על החולצה, מנהל פגישות בחוף הים. סאקה | צילום: מתוך ויקיפדיה

ואותם יזמים יודעים היטב מדוע סאקה הוא האדם הנכון לפנות אליו. במהלך 9 השנים האחרונות הוא בנה בשתי ידיים אימפריה כלכלית אדירה, ומחזיק היום בהון אשר מוערך על ידי מגזין פורבס ב-1.2 מיליארד דולר. מבט קצר אל שורת האחזקות שלו מלמד כי סאקה יודע לזהות מגמות כבר בתחילת דרכן: כך, הוא מחזיק בנתח משמעותי בענקית המיקרו בלוגים "טוויטר", כשגם באינסטגרם, כאמור, היה מהראשונים להשקיע. כעת הוא מחזיק גם ב-4% מחברת הענק "אובר" אשר נחשבת לנציגת הטרנד העולמי החדש – הכלכלה השיתופית – ומוערכת בסכום אדיר של 41 מיליארד דולר. תוסיפו לכך אחזקות במיזמים נוספים ומוכרים פחות, ותבינו מדוע עשרות יזמים מתדפקים על דלתות "המשרד" בחופה הדרומי של לוס אנג'לס.

"כריס הצליח למצוא כל מיזם 'חם' בעמק הסיליקון כבר בשלביו המוקדמים", מספרת מאריסה מאייר, מנכ"ל ענקית האינטרנט יאהו ומהמשקיעים הבולטים בקרן שהקים סאקה. "מה שכריס עשה הוא לחלוטין חסר תקדים בעולם ההשקעות, ואין לנו אפילו משהו דומה כדי להשוות אותו אליו". שמו של סאקה החל לצבור תאוצה, והוא מוכר כיום כאחד המשקיעים החדים והמוצלחים ביותר בארה"ב. אחד שיודע לזהות מיזם מוצלח באמת כבר בשלב מוקדם, שבו משקיעים אחרים אפילו לא מזהים פוטנציאל. בשבוע החולף, הוא דורג במקום ה-3 בדירוג השנתי של מגזין פורבס אודות "המשקיעים הטובים ביותר בארה"ב".

"לא חושש לשרוף גשרים"

את הדרך ההצלחה הגדולה סאקה ממש לא עשה באופן המסורתי. הוא לא למד כלכלה או מינהל עסקים, גם לא הנדסה או מתמטיקה. עד היום, הוא מספר, אין לא מושג כיצד מתכנתים דברים בסיסיים ביותר במחשבים. הוא גם מעולם לא הקים עסק טכנולוגי משל עצמו, או עבד בקרן השקעות גדולה. במקום כל אלו, סאקה סמך רבות על האינטואיציה שלו, והרבה להתייעץ וללמוד ממשקיעים וותיקים שהכיר. "לא היה ליא ארגון גדול מאחורי שהייתי צריך לקחת בחשבון", הוא מספר, "וזה הפך אותי למהיר בהרבה ביחס לכל אותם משקיעים כבדים מסורתיים", לדבריו.

סאקה, כאמור, לא נחשב לאדם בעל שליטה יתרה במילים אשר יוצאות מפיו. בדרך אל הצלחתו האדירה, מספרים אנשים המעורים היטב בעולם ההשקעות, הוא כבר הספיק לשרוף גשר או שניים עם קולגות ועמיתים שונים. למעשה, מעריכים אותם גורמים, כמות הגשרים שהוא שרף לאורך השנים עולה בהרבה על 2 בלבד. "יש לו תסביך גיבור על", מספר אדם אשר עבד עמו בעבר באופן צמוד. "הוא משקיע מדהים, אבל זה לא מספיק לפעמים". בגוגל, שם עבד בתחילת דרכו, מספרים כי היה נוהג לפוצץ כל פגישה שרק יכל. בטוויטר העבירו חוק לפיו אנשים שאינם עובדים החברה לא יוכלו להצטרף למפגשי העובדים הרחבים. גם, ובמיוחד, לא סאקה. ולסיום, עם מנכ"ל חברת אובר ומי שהיה אחד מחבריו הקרובים, טראוויס קלניק, הוא בקושי מדבר.

"הוא כנה באופן ברוטאלי, בכל נושא ועניין", מספר אחד המשקיעים השותפים באינטסגרם, סטיב אנדרסון. אבל סאקה ממהר להסביר: "אני מתקרב מאוד בקלות לאנשים", לדבריו. "אבל תעשה לי דבר אחד לא במקום – ואני אדאג להעלות את הגשר ביננו באש".

"הבנתי איפה האקשן האמיתי נמצא"

סאקה אמנם נודע בעיקר בכישורי הזיהוי שלו, אך לאורך השנים דבק בו כינוי נוסף ופשטני בהרבה: "הקאובוי". הכינוי לא מתייחס ליכולות הדהירה שלו או לדיוק עם לאסו. סאקה פשוט מאוד מגיע לכל ימי העבודה ופגישותיו העסקיות עם חולצות מעוטרות בסגנון "המערב הפרוע". אם סטיב ג'ובס נודע בזכות צווארון הגולף השחור שלו, סאקה החליט ללכת על קו מסקרן הרבה יותר. "הכל התחיל כשקניתי חולצה אחת בשדה תעופה לפני טיסה", הוא מספר. "כשחזרתי, רכשתי חצי מהחנות. אנשים כבר התרגלו לזהות אותי עם סגנון הלבוש הזה, ואם אני מגיע להרצאה או מפגש עם יזמים צעירים לבוש בסגנון אחר הם מתאכזבים".

נתן את הצ'אנס. מייסד גוגל סרגיי ברין | צילום: thinkstockphotos

אבל סאקה ממש לא הגיע מהמערב הפרוע. אם הוא הגיע מ"מערב" כלשהו, הרי זה ממערב העיר ניו יורק בה גדל. אמו הייתה פרופסור באוניברסיטה, אביו עורך דין, וגם כריס החל את המסלול ולמד משפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון היוקרתית. אבל לאחר שסיים את לימודיו בהצטיינות והתקבל להתמחות באחד המשרדים הידועים בעמק הסיליקון, סאקה החליט לשנות כיוון. באחת הפגישות במשרד ישב עם ג'ון דורר, אחד המשקיעים הידועים ביותר בעמק הסיליקון, שהשפיע רבות על סאקה הצעיר. "היה לי ברור לחלוטין ששמה נמצא האקשן האמיתי", הוא נזכר.

אחרי סבב נסיונות (ודחיות) מקרנות ההשקעה הגדולות באזור, סאקה מצא את עצמו דווקא בחברת גוגל, במחלקה המשפטית והעסקית. דווקא שם, החוצפה והתעוזה שלו עזרו לו להתקדם בקצב מהיר. הוא לא חשש להתפרץ ולהציע רעיונות לשיפור במהלך פגישה עם מנכ"ל החברה סרגיי ברין, ואפילו כשעורר מהומה לא קטנה ויצא בפומבי כנגד פיתוחי החברה בתחום האינטרנט האלחוטי הצליח לנצל את המצב לטובתו. מנהלו הישיר, מספרים עובדים בחברה, כבר הורה לו להתחיל ו"לשץ" את קורות החיים שלו – אך דווקא ברין החליט להתערב ולקדם את סאקה הצעיר, ולהנחיתו בדיוק לפרויקט הרשתות האלחוטיות.

אך סאקה לא שכח את תוכניתו המקורית – להפוך לשחקן מרכזי בתחום ההשקעות בעמק הסיליקון. בשנת 2009 הוא החל להשקיע מכספו הפרטי, בעיקר במיזמים צעירים אליהם נחשף דרך פלטפורמות אינטרנטיות שונות. לאט לאט הוא החל לצבור כסף, מכרים, קשרים – ולא מעט ניסיון. מכאן, הוא מספר, ההתקדמות הייתה מהירה בהרבה, והיזמים השונים החלו להגיע בזה אחר זה.

מאז, כאמור, עברו הרבה מים ב"חוף מנהטן". סאקה הצליח לזהות כמעט כל מיזם טכנולוגי פורץ דרך שצמח בעמק הסיליקון בשנים האחרונות – ומחזיק כיום לא רק בסכומי עתק, אלא גם בהשפעה אדירה על התחום הטכנולוגי בארה"ב. עם חולצות הקאובוי המקושטות, ה"משרד" בחוף הים, וחשבון בנק הולך וגדל, הוא ממש לא מתכוון לעצור.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן