הקיסר המעופף: כך מרוויח מייקל ג'ורדן 100 מיליון דולר בשנה – 12 שנים אחרי שפרש ממשחק פעיל

מייקל ג'ורדן נחשב בעיני רבים לגדול שחקני הכדורסל בכל הזמנים, ורבים גם רואים בו לא פחות מגדול שחקני הספורט אי פעם. השחקן שנולד בברוקלין בניו יורק התפרסם בזכות יכולת אישית אדירה, שבירת (כמעט) כל שיא אפשרי בליגת הכדורסל האמריקאית, זכייה בעשרות תארים – והכל תוך כדי הפגנת משחק מלהיב ויצירתי, רווי בניתורים, תעלולים ומהלכים אשר הקפיצו מיליוני צופים ברחבי העולם כולו.

אך לאחר ששבר שיאים וזכה בעשרות תארים בליגת ה-NBA, פרש ג'ורדן ממשחק פעיל כבר לפני 12 שנים. אך בעוד מרביתם המחולטת של שחקני הספורט ברחבי העולם אשר נעלמים מן המפה הציבורית לאחר פרישתם ממשחק פעיל, נדמה כי הפופולריות האדירה לה זוכה ג'ורדן לא קטנה אפילו בגרם. אם הדבר בכלל אפשרי, היא רק מטפסת.

ובזכות הפופולריות האדירה הזו, מצליח ג'ורדן לתחזק גם כיום את המותג הנושא את שמו – והפך, מסתבר, לאחר המותגים החזקים והמשמעותיים ביותר בעולם, ולבטח בתחום מוצרי הספורט. חוזי הפרסום השמנים וקו המוצרים הנושא את שמו ממשיכים לעורר הדים בכל השקה והשקה, מביאים מיליוני צרכנים אל החנויות – ומכניסים לחברת נייק, המשווקת הבלעדית את מוצרים אלו, סכומי כסף אדירים. כך גם כיום, 12 שנים מאז קפץ ג'ורדן להטביע בפעם האחרונה, הוא ממשיך להכניס סכומי עתק בכל שנה ושנה. וסכומים אלו הולכים ומצטברים, עד שהשנה הכניסו אותו לראשונה לאחד המועדונים האקסקלוסיביים ביותר בעולם: "מועדון המיליארדרים", בו חברים רק אנשים המחזיקים בהון בשווי מיליארד דולר לפחות.

אך עוד לפני שנגיע למספרים המדהימים שמציג המותג "מייקל ג'ורדן" זמן כה רב לאחר שפרש, שווה להתעכב גם על קריירת העסקים של גדול שחקני הכדורסל בכל הזמנים. כבר כשפרש החזיק ג'ורדן בהון לא מבוטל של כמה מאות מיליוני דולרים, ושורה ארוכה של יועצים ובעלי אינטרסים ניסו לשכנע אותו באילו תחומים וחברות כדאי לו להשקיע את כספו. ג'ורדן לקח את הזמן, חקר, והתלבט – עד שלבסוף החליט להמשיך עם עולם הכדורסל, אשר הביא אותו את הדרך הארוכה משכונות ברוקלין ועד למותג החזק בעולם.

98% מהאמריקאים מזהים אותו. מייקל ג'ורדן | צילום: thinkstockphotos

כך, בשנת 2010 אושר ג'ורדן כבעליה העיקריים של קבוצת ה-NBA "שארלוט בובקטס", אשר שוויה הכולל הוערך באותה תקופה ב-175 מיליון דולר. במהלך שנותיו הראשונות המועדון לא הרשים, בלשון המעטה, מבחינה מקצועית – ואף רשם את המאזן הגרוע ביותר למועדון בהיסטוריה של ליגת הכדורסל האמריקאית (7 ניצחונות בלבד מתוך 66 משחקים בשנת 2011-2012). הליחשושים אודות חוסר יכולתו של ג'ורדן לקבל החלטות משמעותיות החלו להישמע, ואפילו הכוכב הגדול בתולדות המשחק "זכה" ללא מעט ביקורת על התנהלותו כבעלי הקבוצה.

אך כיום, 5 שנים בדיוק מאז רכש ג'ורדן את השליטה בקבוצה, נראה כי לפחות במישור הפיננסי – "הוד אווריריותו" (הכינוי אשר הוצמד לג'ורדן, עקב הניתורים למרחקי הענק בהם נודע) עשה זאת שוב. לאורך השנים האחרונות זינק שווי השידורים של משחקי הליגה (המומחים קושרים זאת כך שהשידורים החיים הם היתרון היחיד אשר נותר לערוצי הטלוויזיה ה"מסורתיים" על מקביליהם באינטרנט), ובהתאם זינק גם שווין של קבוצות הליגה. בשנה החולפת, כשהמיליארדר האמריקאי סטיב באלמר (לשעבר מנכ"ל מיקרוסופט) רכש את קבוצת לוס אנג'לס קליפרס עבור 2 מיליארד דולר – אף גבה לא הורמה. וכך, שוויו של מועדון שארלוט בובקטס מוערך כיום בלא פחות מ-725 מיליון דולר. הרוב, כאמור, בשליטתו של ג'ורדן.

אך הסיפור העניין מאחורי הונו האדיר של ג'ורדן, כאמור, אינו התנהלותו העסקית. העובדה המדהימה במיוחד היא כי גם כיום, זמן כה רב מאז פרש ממשחק, ג'ורדן ממשיך להיות אחד המותגים החזקים, המזוהים והנערצים ביותר בארה"ב ובעולם כולו. מומחי שיווק ומיתוג עדיין מתקשים להסביר כיצד ייתכן כי המותג ממשיך להישאר "בחיים" זמן כה רב לאחר קריירת המשחק של מייקל, ומתקשים למצוא לכך תקדימים בעבר. למען האמת, גם הכוכבים בגדולים ביותר בהווה מתקשים להתחרות עם המספרים מאחורי המותג "מייקל ג'ורדן".

100 מיליון דולר כל שנה

לעמוד מאחורי אחד המותגים המוכרים והחזקים בעולם זו לבטח לא עבודה קלה, אך בהחלט משתלמת. על פי תחקיר פורבס, כאמור, מייקל ג'ורדן משלשל לכיסו מדי שנה 100 מיליון דולר – אשר מגיעים כולם מהסכמי חסות ופרסום אשר הוא נמשכים עד עצם היו הזה. רק לשם השוואה, לאורך 15 שנות קריירה הרוויח ג'ורדן "בסך הכל" 94 מיליון דולר מהקבוצות עבורן שיחק (הסכום לא כולל כמובן את חוזי הפרסום באותה תקופה, אלא אך ורק את משכורתו).

רוצים עוד קצת נתונים שיסבירו עד כמה ענק המותג "מייקל ג'ורדן"? בבקשה. בשנה החולפת זינקו מכירות הנעליים מהדגמים השונים הנושאים את שמו ב-17%, והסתכמו ב-2.6 מיליארד דולר. שווין הנעליים מבית "ג'ורדן" עומד על פי 10 ממכירות הנעליים הנושאות חתימה של כוכב העל הגדול ביותר המשחק כיום – לברון ג'יימס מהקליבלנד קאבלירס. בסך הכל על פי הערכות בארה"ב, נעליים מקו המוצרים של ג'ורדן שולטות כיום ב-58% משוק נעלי הכדורסל בארה"ב (אשר מסתכם ב-4.2 מיליארד דולר בשנה), ומדי שנה הן משתלטות על נתח שוק גדל והולך. המתחרות הגדולות (אם ניתן להשתמש במילה הזו) על השליטה בשוק הן אדידס (נתח שוק של 2.6%), אנדר ארמור (1%) וריבוק (0.8%).

נחטפות מהמדפים – וחוזרות כ"דגם רטרו". האייר גו'רדן | מתוך ויקיפדיה

לאורך השנים מקפידים ג'ורדן וחברת נייק לפעול על פי אסטרטגיה מוכרת: כם ממשיכים כל העת לרענן את המוצרים אשר הם מציעים ללקוחותיהם, ובמקביל דואגים כי הדגמים הקודמים יאזלו מן המדפים. אז, מדי שנה, הם מכריזים על ייצור חוזר של קו מוצרים ישן, אשר חוזר כ"אופנת רטרו" – ונחטף מהמדפים גם הוא. כך, למשל, בחודש דצמבר האחרון השיקו בחברה את קו הרטרו "אגדה כחולה", אשר שוחרר במהלך שנות ה-90. כל הנעליים אשר יוצרו נמכרו באתר החברה בתוך 3 שעות בלבד, וגם הספקים הגדולים בארה"ב דיווחו על מכירות מרשימות במהלך הימים הראשונים. במכיר ממוצע של 180 דולר לזוג נעליים, ה"אגדה הכחולה" הכניסו 180 מיליון דולר במהלך השבוע הראשון בלבד. אכן אגדה.

גם סקרים שונים אשר עורכים מכוני המחקר והפרסום המובילים בארה"ב מוכיחים כי מדובר באגדה. במדד המותג ה"חזק" ביותר, ג'ורדן מדורג במקום ב-4 בארה"ב וה-12 בעולם כולו. מבחינת מודעות, שימו לב לנתון המדהים הבא: 98% מתושבי ארה"ב יודעים מיהו מייקל ג'ורדן – נתון אשר מציב אותו שני רק לנשיא ארה"ב ברק אובאמה.

ועם מספרים מדהימים כאלו 12 שנים לאחר פרישתו, לא נראה שמייקל ג'ורדן מתכוון להפסיק אי פעם. המספרים הולכים וגדלים בהתמדה, המכירות בהתאם – ובעקבותיהן, גם המחאות התגמול השמנות אשר נשלחות אליו מדי שנה. אם לא יקרה משהו חריג, אל תתפלאו אם רף מיליארד הדולר אותו חצה השנה לא יהיה המחסום האחרון אשר יפרוץ מייקל ג'ורדן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן