הקפלה הסיסטינית להשכרה, פרטי ארכיון למכירה: כך מנסים בוותיקן להגדיל את הכנסות הכנסייה

בעוד פה בישראל עולה שוב ושוב סוגיית ההפרדה בין הדת והמדינה לסדר היום, במסדרונות הוותיקן ברומא מתקיים בשבועות האחרונים דיון מרתק ומסקרן לא פחות – הנוגע להפרדת הדת (ובמקרה זה, הנצרות הקתולית) מהתחום העסקי. הכנסייה הקתולית שולטת, כידוע, על נכסים בהיקף אדיר – אך רצונו של האפיפיור פרנציסקוס לתקצב פעילויות צדקה בקנה מידה נרחב דרשה מראשי הכנסייה למצוא מקורות מימון נוספים, אשר יניבו הכנסות שיתרמו במלואן לפעילויות הצדקה השונות המאורגנות על ידי האפיפיור. והמטרה, כך נראה החליטו בוותיקן, מקדשת את האמצעים.

שילוב הזרועות הראשוני (והגלוי, לפחות) בין הוותיקן לבין עולם העסקים נרשם בשנה שעברה, כשהאפיפיור פרנציסקוס התיר לחברת מכוניות היוקרה "פורשה" להשכיר מידי הוותיקן את "היהלום שבכתר" שבנכסי הכנסייה: הקפלה הסיסטינית. באירוע חסר תקדים בהיסטוריה, חברת הרכבים הגרמנית תרמה סכום לא ידוע לפעילויות הצדקה של הכנסייה עבור הזכות לקיים ערב גאלה פרטי ויוצא דופן, אשר נערך בתוך הקפלה הסיסטינית המפורסמת. שם, מתחת לציור התקרה המפורסם של מיכאלנג'לו, 40 מוזמנים בלבד התכנסו לארוחת ערב מפוארת ולקונצרט חגיגי, אשר נערכו באולם אשר תור הכניסה אליו במהלך ימות השנה עשוי להימשך שעות ארוכות. אנשי הוותיקן, אגב, הודיעו לאחרונה כי יגבילו את מספר המבקרים בקפלה ל-6 מיליון מדי שנה כדי לא לפגוע בציור התקרה הידוע.

ניתנת להשכרה. הקפלה הסיקסטינית | צילום: thinkstockphotos

50,000 דולר עבור סיור פרטי

הכספים אשר גייסה הכנסייה מחברת "פורשה" הועברו, כאמור, למימון חלק מפעילויות הצדקה הרבות שמקדם האפיפיור פרנציסקוס מאז נכנס לתפקידו, ואם לשפוט על פי התנהלות הוותיקן בחודשים האחרונים נראה כי עם האוכל – אכן בא גם התיאבון. מאז הצלחתו (הכלכלית, לפחות) של אותו ערב החליטו בוותיקן לתור אחר דרכים נוספות לייצר הכנסות חדשות, ובכך לתקצב את פעילות הרווחה שמנהיג האפיפיור הנוכחי.

"יש פה פרדוקס מסוים, כשהכנסייה מפצירה בעשירים לתרום לצדקה ובאותה העת יושבת על אוצר אדיר ממדים, שהיה יכול לשנות את חייהם של מיליוני עניים, לא פחות. כבר ראינו בעבר אפיפיור שהיה מודע לפרדוקס הזה, ולא בחל לפעול בדרכים חסרות תקדים", אמר לפורבס אחד מבכירי ההיסטוריונים המתמחים בחקר כנסייה הקתולית, מייקל וולש. וולש מתייחס בדבריו לאפיפיור פאולוס השישי אשר ישב על "הכס הקדוש" בשנות ה-60 וה-70 של המאה הקודמת, והחליט למכור "כתר האפיפיור" בכדי לגייס כספים לצדקה (מאז ועד היום, הוא מסביר, לא התבצעה פעולת "הכתרה" מסורתית עקב היעדר הכתר). "אבל לא את הכל אפשר למכור", הוא ממשיך, "בטח שלא את הקפלה הסיסטינית. לכן, האפשרות הטובה ביותר בעיני הוותיקן הייתה להשתמש בקפלה כדי לייצר עוד הכנסות – משמע, פשוט מאוד, להשכיר אותה".

כעת, כאמור, מתחילים להישמע קולות שונים במסדרונות הוותיקן. בעוד יש כאלו אשר טוענים כי הכנסייה הלכה "צעד אחד רחוק מדי" עם מאמציה לייצר הכנסה נוספת, אחרים טוענים כי למעשה, לא מדובר בצעד מהפכני כל כך שכן עשירי העולם כבר תרמו בעבר כספים לפעילויות הצדקה של הכנסייה – ובתמורה זכו לסיורים פרטיים במתחם מעבר לשעות הפעילות ואף למפגש עם האפיפיור. על פי דיווחים שונים, למשל, הזמר ג'סטין ביבר הציע למעלה מ-50,000 דולר עבור סיור פרטי בקפלה. בכדי לאזן את המצב, בוותיקן החליטו לארגן גם סיור פרטי ומורחב (אשר כלל אפילו את אגף המגורים של האפיפיור) עבור 150 חסרי בית מרחבי איטליה, אשר ניתן, כמובן, בחינם וכלל גם ארוחת ערב חגיגית במתחם (אם כי, בניגוד למוזמני חברת פורשה, לא בקפלה עצמה).

רוצים עותק מכתבי גליליאו?

לאחר הסיורים הפרטיים והשכרת הקפלה הסיקסיטינית, נראה כי ראשי הוותיקן החליטו להרחיב את פעילותם ה"עסקית" ולגייס למערכה את אחד הנכסים המסקרנים והחסויים ביותר שלהם – ארכיון הוותיקן. מדובר, ללא ספק, בארכיון החשוב והמסקרן ביותר בעולם: מאות אלפי כרכים, מגילות וספרים אשר נשמרים בתאים מיוחדים מתחת לאדמת הוותיקן וכוללים אינספור מסמכים, חפצים, וכתבים מאלפיים השנים האחרונות (ויש הטוענים אף יותר).

אך כעת, החליטו בוותיקן ללכת צעד אחד רחוק יותר. העשירים אשר יסכימו לתרום סכומי כסף גבוהים לפעילויות הצדקה השונות לא ייהנו רק מסיור פרטי בארכיון הסודי והמסקרן כל כך, אלא יוכלו – בפעם הראשונה אי פעם – לרכוש העתק יחיד במינו של אחד ממסמכי הארכיון. מדובר בהעתק ברמה הגבוהה ביותר הקיימת כיום אשר יועתק על מגילת קלף מיוחדת. על פי ההערכות, מחיר העתקים אלו יעמוד על למעלה מ-100,000 דולר עבור עמוד בודד, ועל פי הדיווחים עשירי העולם כבר החלו במגעים הנוגעים למסמכים שונים.

הוצאות הצדקה זינקו. האפיפיור פרנסיס | צילום: thinkstockphotos

אז אילו מסמכים יהפכו נגישים לעשירי העולם? לפחות על פי הדיווחים, הוותיקן יסכים לספק גישה מלאה לארכיון המדובר – למעט מסמכים אשר הוספו אחרי שנת 1939 (ואשר מסתירים את אחת התקופות החסויות והשחורות ביותר של הכנסייה הקתולית, במהלך ימי מלחמת העולם השנייה).

אילו מסמכים כן נמצאים שם? כתבי היד המקוריים ממשפט גליליאו, מכתבים ששלחו לאפיפיור אברהם לינקולן וג'פרסון דיוויס במהלך מלחמת האזרחים האמריקאית, מכתב החרם שהוטל על הכומר מרטין לותר (אבי הכנסייה הפרוטסטנטית), ואפילו מכתב תלונה ששלח מיכאלנג'לו לראשי הכנסייה ובו הוא מלין על עיכוב בתשלום עבור עבודתו על הקפלה הסיסטינית – כולם ועוד רבים אחרים יהפכו זמינים לבחירתם של עשירי העולם.

אך בנוסף למסמכים אלו, החוקרים משוכנעים כי בארכיון הוותיקן נמצאים גם לא מעט מסמכים רגישים במיוחד, אשר חשיפתם עשויה להביך את הכנסייה עד מאוד. בין מסמכים אלו, מעריכים חלק מהחוקרים, קיים תיעוד של שושלת משפחתו של ישו, מסמכים בני אלפיים שנים אשר מוכיחים או מפריכים את קיומו של ישו ואת קורותיו כפי שמתוארים על ידי הכנסייה, ואף דיוקן של ישו. חוקרים אחרים אף מאמינים כי בארכיון נמצאים חפצים מימי התנ"ך (או לפחות רמזים למקום הימצאם) – לרבות ארון הקודש, "הגביע הקדוש" ועוד ועוד.

אך אל תצפו כי עשירי העולם יחשפו בקרוב את מסמכים אלו בפני העולם כולו – שכן סביר להניח כי הגישה אליהם לא תיוותר, גם עבור תרומות מרשימות במיוחד. לעומת זאת, תרומות שכאלו בהחלט יוכלו להקנות לאותם עשירים גישה לארכיון המסקרן כל כך, ואפילו עותק באיכות גבוהה של כתבים היסטוריים משמעותיים (אם כי לא רגישים במיוחד).

כיצד יתקבלו מהלכים אלו של הוותיקן בקרב הדרגים הבכירים של הכנסייה ומיליוני המאמינים מסביב לעולם? בוותיקן מקווים כי גם המתנגדים למהלך יאמצו את התפיסה לפיה "המטרה מקדשת את האמצעים" – ויסכימו להמשך הפעילויות השונות בכדי לגייס עוד ועוד תקציבים אשר יועברו לפעילויות הצדקה השונות. כך או אחרת, הזדמנויות אלו צפויות להמשיך ולצוץ, וראשי הכנסייה יצטרכו להחליט עד היכן ניתן "למתוח את הקו" – ולשלב בין הגוף הנוצרי הגדול בעולם לבין עולם העסקים והרווח. דבר אחד בטוח – בימים אלו משנה הכנסייה הקתולית את פניה, לעד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן