הקץ לדיוטי פרי? מהרכבת למטוס מבלי לצאת מהקרון

בעוד שהגרמנים עסוקים בפיתוח מטוס הסילון החשמלי הראשון הממריא ונוחת אנכית, השווייצרים מנגד רוצים לחולל מהפכה בתעשיית התעופה באמצעות גישה מודולרית חדשה ומבטיחה.

Clip-Air, שנהגה בבית הספר הפוליטכני של לוזן (EPFL), שווייץ, מציע מטוס בעל כנף אחת, הכוללת את שלדת המטוס, את תא הטיס ושלושה מנועים. אל הכנף הזו יוצמדו עד שלושה תאים ניתנים להחלפה, כל אחד מהם באורך של עד 30 מטרים ובמשקל של עד 29.5 טון. התאים יוכלו להכיל נוסעים או מטען, על פי הצורך.

גישה מודולרית חדשה בשמי התעופה. ה-Clip-Air, מבט מלמטה | צילום: אתר החברה

כשהיא נתמכת על ידי שתי רגלי מתכת המאגפות את החלל בו מכונסים הקונטיינרים המוארכים, כל כנף כזו תוכל לשאת עד ל-450 נוסעים, או מספר אינסופי של קומבינציות בין נוסעים לבין מטען. הדבר שווה ערך למטען יעודי של שלושה מטוסי A320, עם חצי מכמות המנועים.

התאים יוכלו להתחבר ולהנתק בקלות משלדת המטוס, מה שיאפשר חילוף מהיר על הקרקע. זאת ועוד, מכיוון שהתאים יוכלו לתפקד גם כקרונות, הם יוכלו לשמש במקביל גם ככלי רכב אוטונומי הנע על גבי מסילה. בכך יתאפשר לנוסעים לעלות לטיסתם כבר בתחנת הרכבת, כאשר כלי התחבורה החדיש ייקח אותם לשדה התעופה, שם יתחבר אל הכנף מבלי שהמטיילים יצטרכו לרדת ממנו. המעבר הרציף הזה יסתום את הגולל על הצורך בטרמינלים המצויים בשדות התעופה, משום שהתורים המוכרים בדלפקי הצ׳קאין יתרחשו הרבה לפני ההגעה לשדה.

יהיה ידידותי יותר לסביבה. ה-Clip-Air, מבט מלמעלה | צילום: אתר החברה

Clip-Air, המקדם שיטה גמישה ויעילה יותר של ניהול צי תעופה, ועלייה לטיסה או טעינת מטענים מהירות יותר, גם יקצץ משמעותית בזמן ובממון שישקיע הנוסע, וגם יפחית את הסבירות לטיסות ריקות. בנוסף, המערכת החדישה מתעתדת להיות ידידותית יותר לסביבה בהשוואה לטכנולוגיות הקיימות כיום. שלושה תאים הטסים תחת כנף אחת יפלטו פחות גזים וינצלו פחות דלק מאשר שלושה מטוסים נבדלים בעלי תכולה זהה הטסים באותו גובה ובאותה מהירות. דבר נוסף אותו חוקרים כעת ב-EPFL הוא האפשרות לשימוש בסוגי דלק נקיים יותר, כגון מימן נוזלי ודלקים אורגאניים, במקום בבנזין הרגיל.

עלייה למטוס כבר בתחנת הרכבת. קרון ה-Clip-Air | צילום: אתר החברה

הקונספט השאפתני יצטרך לעבור כברת דרך לפני שיוכל להיות ממומש במלואו, ועוד דרושים פיתוחים נוספים והפעלת סימולציות אווירודינאמיות מתקדמות יותר, שיבחנו את מידת המעשיות האמיתית שלו. סביב ה-Clip-Air ישנן עדיין שאלות רבות שכרגע אין להן מענה, כגון כיצד תצורה כזו תשפיע על תהליכי הבידוק הבטחוני הנחוצים כאשר מדובר בטיסות.

ובכל זאת, ל-Clip-Air ישנו פוטנציאל עצום, כאשר צוות הפרויקט מבטיח את ישימותו הטכנית בכל שלב בדרך הארוכה. אפילו אם ישאר בגדר פנטסיה משך מספר עשורים נוספים, נראה כי יגיע יומו להפוך למציאות, ולשנות משמעותית את חוויית הטיסה והטרוםטיסה שלנו.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן