הקרב על הדמוקרטיה: עד כמה שולטת סין ברשתות החברתיות?

מאז שהושק לפני שלוש שנים, Weibo, הגרסא הסינית של טוויטר הפך למוקד השיחות החמות של תושבי המדינה, מקום בו קרוב ל-300 מיליון משתמשים יכולים להביע את דעתם על הכל. מאופרות הסבון של קוריאה ועד לתככים הפוליטים של סין.

הוא מציב אתגר ייחודי עבור מנהיגי הממשל הקומוניסטי בסין שמטרת העל שלהם היא שליטה פוליטית וחברתית מוחלטת אך בו בזמן גם להעניק לתשובים צינור מוגבל בו יוכלו לשחרר קיטור.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"אחד מהאתגרים הגדולים עבור הממשל החדש יהיה לבחון כיצד ניתן לבסס את האמינות השלטון דרך מכניזם שלטוני חדש", אצר טוני סייץ, פרופ' ליחסים בינלאומיים בהארוורד.
חלק מהבעיה היא גם הפתרון – Weibo.

בשישי האחרון, גורמים ממשלתיים גררו למבול תגובות ברשת כאשר איחרו לטיסה מסחרית במספר שעות והשאירו את יתר הנוסעים להמתין, התגובות היו נזעמות.

ה-Weibo – הטוויטר הסיני | צילום: רויטרס

צנזורים ממשלתיים אפשרו לשטף הזעם האינטרטי לחלוף בעוד מקרה קלאסי שבו ה-Wiebo חושף פרטים על רמות העושר של הבכירים, שחיתות וניצול הכוח מצדם.
ועדיין, באותו היום, עיתון ה"ניו יורק טיימס" פרסם מאמר על ראש הממשלה, וון ג'יאבאו, שהצית מיד את הזירה הבינלאומית בטוויטר אך בקושי הצליח להגיע ל-Weibo. הקישוריות היחידות שהצליחו לחדור לרשת הסינית הורדו במהירות ונחסמו.

על ידי כך שהם מאפשרים לחלק מהביקורת להופיע ב-Weibo ואפילו להכנס תחת הלשונית "הנושאים הפופולארים", בעוד הם חוסמים קישוריות אחרות, יוצרים אשליה של כיכר עיר אמיתית וציבורית.

"כל מה שעובר ברשת, כולל ב-Weibo, הוא לא רנדומלי, הכל כאן תחת שליטה", אומר אמריקאי החי בסין המשתמש בכינוי מרטין ג'ונסון. "הסיבה כי Weibo קיים הוא כי השלטון מאפשר את זה – הממשל מאמין כי הוא יכול דווקא להשתמש בפלטפורמה לצרכיה.

ברוכים הבאים לספרטה

ועדיין, דיונים ופוסטים על הבכירים הפוליטיים בסין הם בגדר טאבו בסין ואם אכן עולים כאלה, הם מורידים במהירות. דיונים על נושאים פוליטים רגישים מתקיימים בקודים מסויימים והופכים את האינטרנט של סין מעט פתוח יותר מבעבר. כך לדוגמא מנסים הגולשים לחמוק מהצנזורה על ידי אימוץ הקוד "ספרטה", קוד המתייחס לממשל, ובמנדרינית נשמע דומה למפגלת הקונגרס.


"אי אפשר לטעון כי הרשתות החברתיות נשלטות באופן טוטלי" | צילום: רויטרס

"מהירות האינטרנט הופכת איטית יותר ויותר – האם זה בגלל ספרטה או כי באמת מגיע סוף העולם?", כותב אחד הגולשים הסינים ב-Weibo. ואכן, אין זה דבר חדש כי הממשל הסיני שולט על מהירות האינטרנט ולפעמים מאט אותה משמעותית במהלך אירועים פוליטים מיוחדים.

"אי אפשר לטעון כי הרשתות החברתיות נשלטות באופן טוטלי" אומר מנהל בכיר בתעשיית האינטרנט בסין, שמפאת הרגישות ביקש שלא להזדהות. "זה פלטפורמה פתוחה יותר מאשר האינטרנט שפתוח יותר מאשר מהמדיה המודפסת. אפשר להתייחס אליה כמדיה נשלטת אם משווים למדינות למדינות דמוקרטיות".

המנהיגות החדשה עשויה להקרין דימוי חיובי יותר לעבר פתיחות פוליטית יותר, כזאת הכוללת דיבור חופשי יותר וסגנוני יותר ממה שהדור הישן איפשר. משתמשי ה-Weibo, יכולים למתוח את גבול היכולת ולעשות מבחן שיאפשר להם לדעת עד כמה המנהיגות החדשה מוכנה לסבול חירות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן