הקרב על הזהב: המדליות במשחקים בסוצ'י איכותיות יותר, אבל לא בהכרח יקרות יותר

אולימפיאדת החורף בסוצ'י אכן הולכת להיות אחת הגדולות שהיו, אם כי לא היקרה שבהן. שוויה של מדליית הזהב שמוענקת לזוכים הוא כ-566 דולר, ירידה של כ-20% משווי השיא של מדליה כזו באולימפיאדת לונדון, שם שוויה הוערך בכ-708 דולר.

למה הירידה במחיר? האם הרוסים מתרשלים? כלל לא. האמת שההפרש האסטרונומי במחיר קשור דווקא לירידת מחירי הזהב והכסף בשנתיים האחרונות, אחרי השיאים ששברו בשנת 2012.

מדליית הזהב של סוצ'י שוקלת 531 גרם, עוביה 10 מ"מ וקוטרה כ-100 מ"מ, מה שהופך אותה לאחת המדליות הגדולות בהיסטוריה של המשחקים (באולימפיאדת טורינו בשנת 2006, מדליות הזהב היו בקוטר של 107 מ"מ, ושקלו 469 גרם). אם המדליה הייתה עשויה מזהב טהור, שוויה היה מגיע לכ-21,478 דולר, שזו כנראה הסיבה מדוע מדליות זהב טהור היו בשימוש לאחרונה לפני יותר מ-100 שנה – בשנת 1912.

שלושת המדליות | צילום: רויטרס

מדליות הזהב האולימפי מכילות 525 גרם כסף עם תו איכות בדרגת 960, שהוא גבוה יותר ממה שדורש הועד האולימפי העולמי כמינימום – 925. מלבד הכסף, מכילה המדליה גם 6 גרם של זהב בתו איכות 999, בהתאם לדרישת הועד.

מדליית הכסף מכילה 525 גרם של כסף 960. שווי המדליה שתראו, כשיעלו השחקנים על הפודיום, היא 323 דולר. מדליית הארד מורכבת משילוב של נחושת, אבץ ובדיל (שמרכיבים את הברונזה) עם תו איכות של 460. שוויה של המדליה – כ-3.25 דולר.

חשוב לציין שהמחירים אינם כוללים את עלויות העבודה והעיצוב שנדרשות לייצור המדליה.
כל המתכות שמשמשות בייצור המדליות, כולל הסגסוגת המורכבת של מדליית הארד, מקורן ברוסיה. המדליות של אולימפיאדת סוצ'י 2014 מכילות גם פוליקרבונט שקוף, שנותן להן תחושת קלילות ותוספת עיצובית.

עבודת יד על המדליות המעוצבות | צילום: רויטרס

סוכניות פרסום מובילות, תכשיטנים, יצרני שעונים ומעצבים רוסים לקחו חלק בתחרות על העיצוב של המדליות. 11 עיצובים הוצעו בסך הכל, מתוכן בחר פאנל מומחים את העיצוב שמבטא בצורה הטובה ביותר את הקונספט של סוצ'י, על פי ראיית הועדה המארגנת של האירוע. מרכיב העיצוב העיקרי הוא "שמיכת טלאים" – מעין פסיפס עיצובי ממספר תרבויות וקבוצות אתניות שמרכיבות הפדרציה הרוסית.

מקדימה, מוטבע על המדליה סמל הטבעות האולימפי, בעוד מאחור, ישנו שמה של התחרות האנגלית והלוגו של המשחקים בסוצ'י, כאשר השם מוטבע ברוסית, אנגלית וצרפתית על השפות.

אדמס, תכשיטן ממוסקבה, הופקד על המשימה לייצר כ-1,300 מדליות (כולל אלו שהוענקו במשחקים הפרא-אלימפיים). הוא עשה שימוש בכ-2 טון כסף, 700 ק"ג ברונזה, ו-6 ק"ג זהב, ונעזר בכ-30 אנשי צוות – תכשיטנים בעל רמת מיומנות גבוהה במיוחד. את כל המדליות לקח מספר חודשים לייצר, כאשר ייצורה של מדליה אחת לקח 18 שעות בממוצע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן