הקרחונים הנמסים באנטרקטיקה: תחילת הסוף או הזדמנות לשינוי?

"סוף העולם מתחיל עכשיו", זעקה אחת מכותרות העיתונים בארה"ב השבוע, לאחר פרסום הדו"חות האחרונים בדבר תהליך התמוטטות הקרחונים ב"כיפת הקרח הגדולה" ביבשת אנטרקטיקה. אבל הבעיה עם פרסום דו"חות מדעיים לציבור הרחב (ובעיקר לקהילת העיתונאים), היא שהעיניים תמיד מחפשות אחר הכותרת הגדולה והפשוטה ביותר. במקרה הנוכחי, הכותרת בפתיחה היא שצדה את מרבית העיניים ברחבי העולם.

ואכן, שני דו"חות של צוותי מחקר שונים אשר פורסמו השבוע הגיעו לאותן המסקנות: "כיפת הקרח הגדולה", אשר ממוקמת במערב היבשת הדרומית, ממשיכה בתהליך הנסיגה אשר תועד בשנים האחרונות, במהלכו קורסים קרחוני ענק ומתפרקים מן היבשת – אל האוקיינוס. קרחונים אלו יימסו במי האוקיינוס החמים (יחסית), וכך יגרמו לעליית גובה פני הים בעולם כולו. המדענים לא בטוחים על מידת העלייה – אך מדגישים כי 3 מטר הם, ככל הנראה, המינימום בלבד. במצב כזה, ערים רבות מסביב לעולם נמצאות בסכנה כשמרבית שטחה של העיר ניו יורק יוצף, כמו גם ערים גודמת ונציה או תל אביב. האיים המאלדיביים ייעלמו כליל.

צילום: רויטרס

אין ספק כי אכן מדובר בחדשות מדאיגות למדי, אשר יש להתייחס אליהן ברצינות המירבית. אך מכאן ועד כותרות האימים אשר פורסמו השבוע, הדרך עוד ארוכה. קריאה מעמיקה יותר של הדו"ח תגלה כי למרות שהמדענים התייחסו לאסון כאל "בלתי נמנע", הם הדגישו כי מדובר בפרק זמן גיאולוגי – כזה בו "כבר עוד רגע" משמעו במאות השנים הקרובות.

ואכן, החוקרים מעריכים כי עליית פני הים תהיה הדרגתית ואיטית, ותתפרס על פני מאות השנים הקרובות לכל הפחות. לצורך ההשוואה, חישבו כי מדענים היו מגלים אסטרואיד ענק אשר נמצא במסלול התנגשות עם כדור הארץ, וצפוי לפגוע בנו בעוד כמה מאות שנים. האם היינו מתייחסים לכך כאל "נקודת האל חזור" עבור כדור הארץ – או שהיינו מתחילים לחשוב כיצד נתמודד עם האיום? מן הסתם, התשובה השנייה היא הנכונה. 

כך גם המקרה הנוכחי. עליית פני הים היא לאל ספק מסוכנת, אך לא תתרחש במאות השנים הקרובות. לכן, מקבלת האנושות הזדמנות להתכונן לכך – בכל האמצעים הדרושים.

אז מה הם אותם אמצעים? כמובן שהשלב הראשון יהיה התייחסות רצינית לפליטת גזי החממה אשר האנושות מייצרת. המחשבה המסוכנת ביותר עשויה להיות כי מאחר שנקודת האל חזור כבר מאחורינו, אין משמעות להמשך ההתחממות הגלובלית. כמובן שלא כך המצב: המשך ההתחממות הגלובלית תזרז את התהליך עוד יותר – ותשאיר לאנושות פחות זמן להתמודד עם הסיכון. בנוסף, קרחונים נוספים עשויים להשתחרר גם הם – ולהפוך את עליית פני הים למשמעותית הרבה יותר, ולהכניס ערים נוספות לאזורי הסכנה.

מומחים שונים כבר מציעים שורה של פתרונות נוספים. יש שקוראים להתחיל ולתכנן חומות ענק, אשר יקיפו את אזורי הסיכון וישמשו כסכרים אשר ירחיקו את מי הים. אחרים קוראים לשנות את מנגנוני התכנון העירוניים, כך שבנייה בסמוך לחוף הים לא תאושר – ואזורי מגורים חדשים ייבנו אך ורק בגובה והרחק מקו החוף. וכמובן, חוקרים שונים כבר מתחילים לנתח את המשמעויות הכלכליות והתשתיתיות של מהלכים אלו. 

ההתחממות נותנת אותותיה | צילום: רויטרס 

אין ספק כי הדו"חות הנוכחיים צריכים לשמש כנורת אזהרה עבור האנושות כולה. ההתחממות הגלובלית היא בעיה רצינית, אשר נותנת את אותותיה כבר היום – ומציבה איומים משמעותיים על העולם בצורתו הנוכחית. אך אולי במקום להתייחס לממצאים הנוכחיים כ"סוף העולם", עדיף להתייחס אליהם כ"סוף העולם כפי שמוכר לנו" – ולהתחיל לפעול לשינוי חברתי ותשתיתי ממשי, אשר יהפוך את העולם למקום טוב יותר. כך, נקודת האל חזור תוכל לשמש דווקא כנקודת מפנה חיובית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן