הקרן הפלסטינית שגייסה מגוגל השקיעה בסטארט אפ ברמאללה

קרן ההון סיכון הפלסטינית הראשונה סדארה (Sadara) לא נחה: הקרן, שהוקמה ב-2011 בשותפות ישראלית-פלסטינית, וגייסה כספים מענקיות טכנולוגיה כמו גוגל וסיסקו, החליטה להשקיע מיליון דולר בסטארט אפ מרמאללה, שמטרתו לעזור למחפשי עבודה במדינות מתפתחות לאתר משרות פנויות ללא גישה לאינטרנט מהיר או לסמארטפונים.

חברת משאבי האנוש הטכנולוגית Souktel נוסדה ב-2006, ומאז הספיקה לדברי מקימיה למצוא משרות ל-20 אלף איש. בניגוד למצב בישראל, הגישה לאינטרנט בפס רחב ברשות הפלסטינית ובמדינות מתפתחות מוגבלת או יקרה מאוד, וחדירת הסמארטפונים לשוק עדיין איטית יחסית. Souktelפיתחה דרך לקשר בין מחפשי עבודה – רובם בעלי טלפונים סלולריים "טיפשים" – עם מעסיקים. "אם אתה יכול לשלוח את המידע באמצעות סמס, אז אתה עונה על צורך אמיתי. מתן שירותים לטלפונים 'טיפשים' בשווקים מתעוררים הוא חשוב מאוד", אומר סעד נאשף, מייסד-שותף בקרן ההשקעות, שעבד בעברו במיקרוסופט.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

נאשף ושותפו העסקי ידין קאופמן, יזם היי-טק ישראלי, גייסו עד כה 30 מיליון דולר עבור מיזם סדארה, משורה של עשירי עולם וחברות טכנולוגיה גדולות, כולל המשקיע ג'ורג' סורוס, מקים AOL סטיב קייס, נשיא אי-ביי לשעבר ג'ף סקול, קרן ההשקעות של גוגל, סיסקו ובנק ההשקעות האירופי.

"המטרה היא ליצור חברות ברמה עולמית". נאשף וקאופמן | צילום: יח"צ

Souktel נוסדה ומנוהלת בידי ג'ייקוב קורנבלום, קנדי ששולט בשפה הערבית, ובעבר שימש כמנהל פרויקטים בסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי (AID) ובסוכנות הקנדית לפיתוח בינלאומי. לדבריו, שיעורי האבטלה בקרב צעירים רבים ב-15 המדינות בהן פועלת Souktel הינם גבוהים – במרוקו למשל הם מתקרבים ל-20%. למרות זאת, מאות אלפי מקומות עבודה נשארים פנויים. קורנבלום אומר כי בשנה שעברה היו במצרים כ-600 אלף מקומות עבודה שלא מולאו. "העובדים פשוט לא יודעים איפה המשרות הפנויות, כי הם חסרי אינטרנט או משאבים אחרים. במקביל, למעסיקים אין מערכת מאורגנת לגיוס עובדים. השירות שלנו שואף לגשר על הפער הזה דרך שימוש בטלפון הנייד", מסביר קורנבלום.

"השיקולים אינם פוליטיים"

כך זה עובד: דורשי עבודה נרשמים באמצעות הודעות סמס ויוצרים "מיני קורות חיים" באמצעות מענה על סדארה קצרה של שאלות לגבי מקום מגוריהם, כישוריהם וניסיונם. המעסיקים נרשמים באמצעות סמס או באמצעות האינטרנט, ויוצרים "מיני מודעות דרושים" בתהליך דומה. לאחר הרישום, יכולים משתמשי השירות לקבל באופן מיידי רשימה של כל המשרות שתואמות את הקריטריונים שנכתבו בקורות החיים שלהם.

מחפשי העבודה משלמים אגרה עבור כל הודעה שנשלחת (כ-5 סנט). המחיר נמוך מספיק עבור המשתמשים, אולם גם גבוה מספיק כדי להבטיח הכנסות קבועות עבור החברה וספקי הסלולר. המעסיקים משלמים עבור כל הצעת עבודה בין 20 דולר ל-200 דולר, בהתאם למספר הכולל של ההודעות ולמשך הפרסום. סוקטל מציעה גם את הפלטפורמה בשלמותה לחברות ומפעילות מקומיות המעוניינות להשתמש בה. קורנבלום סרב לחשוף את הכנסות החברה.

"השירות מצליח במיוחד בקרב טלפונים 'טיפשים' עם סמס", אומר נאשף. "ורלוונטי במיוחד במדינות בעידן שאחרי האביב הערבי, שבו מדינות מנסות להבין איך לשקם את הכלכלות שלהן". עבור סדארה, שפירושה בערבית "ליצור תקדים בחלל", זוהי השקעה שנייה: הראשונה,Yamsafer , היא פורטל מלונות הדומה ל- Hotels.com עבור מדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה.

נאשף אופטימי מאוד לגבי צמיחה עתידית של הקרן: "אם בוחנים את ההזדמנות לפתח את שוק הטכנולוגיה והאינטרנט במזרח התיכון, זה באמת ענק. הוא צומח בשיעור גבוה מאוד בשלוש השנים האחרונות. אפשר לראות פעילות במצרים, בלבנון, בירדן ובדובאי. זה קורה בכל האזור".

"מה שאנחנו עושים הוא בשום אופן לא פוליטי. אנחנו משקיעים אך ורק על פי קריטריונים עסקיים. אנחנו מחפשים גם להשפיע חברתית, אבל לא מסתכלים רק על זה", הוא מוסיף. "אנחנו רוצים לעזור ליזמים לבנות חברות ברמה עולמית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן