הקשר המפתיע בין מחיר הבלונים בישראל לקידוחי הגז בארה"ב

כמו לא מעט פעמים בשנים האחרונות, אנו שוב עומדים בפני היעלמות משאב חשוב מהטבע, או כך לפחות מספרים לנו. הפעם מדובר באחד ממשאבי המסיבות החשובים ביותר, זה שאחראי לבלונים המנופחים המטיילים באוויר – ההליום.

ה"דיילי מייל" פרסם היום סקירה, לפיה "מחסור גלובלי בהליום מקפיץ את מחירי הגז לשיאים חדשים". ב"מייל" מצטטים מומחים בתעשייה אשר "מזהירים כי הבלונים הצפים עלולים להיות נחלת העבר עד סוף העשור, משום שהדרישה לגז ממשיכה להיות גבוהה מההיצע".

הדיווח של העיתון רחוק מן האמת, ומתבסס על בלבול בין התשתית הקיימת, לבין הכמות הכוללת של המשאב שנמצאת בטבע.

גם הנכדים של הנכדים שלכם יוכלו לחגוג | צילום: INGIMAGE / ASAP

הליום מופק לרוב כתוצר לוואי של תעשיית הגז הטבעי. ארה"ב לבדה אחראית ל-75% מתוך 6 מיליארד מ"ק של הליום הנמצאים בשימוש בכל העולם מדי שנה. לפי ה"דיילי מייל", "צינור בטקסס, שהיה אחראי ל-30% מהאספקה הגלובלית של הגז נסגר לשיפוצים ביולי, כשבמקביל מפעל מרכזי במדינת וויומינג בארה"ב נמצא מתחת לתפוקה הרגילה שלו מאז יוני. גם תפוקה נמוכה למדי באלג'יריה, פולין ואוסטריה פגעה באספקה".

זה נכון לגמרי שהמחירים כרגע גבוהים למדי, משום שההיצע נמוך מהרגיל. אולם האזהרה כי המשאב עומד להיעלם מהטבע או להיגמר אינה נכונה. לפי הסקר הגיאולוגי האמריקאי, הצריכה הגלובלית של הליום היא סביב 180 מיליון מ"ק לשנה, אך ההיצע הקיים הוא בערך 50 מיליארד מ"ק – המספיקים ל-300 שנים בערך בקצב השימוש הנוכחי.

זה נכון, מחירי הבלונים למסיבות גבוהים למדי כרגע, אך אל דאגה, גם הנכדים של הנכדים שלכם עדיין יוכלו לחגוג עם בלוני הליום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן