הרוח המזרחית נחלשת: סין לא יכולה להציל את הכלכלה העולמית

השנה סין לא תהיה המדינה שתציל את כלכלת העולם, למרות שעשתה זאת לאחר פרוץ המשבר הגלובלי ב-2008. נתוני המאקרו האחרונים ששיחררה המדינה, מאששים את חחשותיהם של אנליסטים רבים בנוגע למצבה העגום של הכלכלה השניה בגודלה בעולם. 

מדד מנהלי הרכש של HSBC ירד בחודש אוגוסט ל-47.8 לעומת 49.3 בחודש יולי. עבור נתון זה, כל מפסר מתחת ל-50 מצביע על סיבה לדאגה, שכן הוא מאותת על כך שנתוני הכלכלה הסינית בסוף חודש אוגוסט עלולים לרדת לרמה מסוכנת. אחת הסיבות לירידת המדד באוגוסט עשוי להיות הקיטון בשיעורי היצוא מסין, מגמה שהחלה ביולי וממשיכה גם החודש. 

האם זה סופו של השוק התעשייתי הגדול בעולם? | צילום: רויטרס

הנתונים הסינים הרשמיים על מדד מנהלי הרכש בסין צפוים להתפרסם ב-1 בספטמבר ולשפוך אור על מצבה הכלכלי האמיתי של המדינה. מדד נמוך עלול להפעיל לחץ על הבנק הסיני המרכזי לפעול להקלה כמותית נוספת. אולם לאחרונה הוריד הבנק את הריבית בסין, אך מהלך זה לא תרם להורדת קצב ההלוואות ממשיך לגדול כל עוד הביטחון הכלכלי במשק נותר נמוך. בנוסף, למרות שבייג'ין מנסה להתרחק לאחרונה מהשקעות מסיביות בתשתיות ובנדל"ן, היא עלולה לוותר על עיקרון זה על מנת לתמרץ את כלכלתם של המחוזות השונים במדינה. 

ההערכה שלנו היא שלממשלה אין כרגע כל כוונה להכריז על תמרוץ מסיבי לכלכלה", הסביר גי'אן צ'אנג אנליסט בכיר של ברקליס קפיטל בהונג קונג בהודעה ששלח ללקוחותיו בתחילת השבוע. צ'אנג הוסיף כי "הירידה בביקוש החיצוני ברבעון השני, שנמשכת כבר שלושה רבעונים ברצף והשיפור הקל מדי בענף הנדל"ן דורשים התערבות גדולה יותר של קובעי המדיניות בסין על מנת לעמוד ביעד של 7.5%-8% צמיחה. ברור לנו שהנתונים הללו מהווים גורם מעקב שמונע את התאוששותה של כלכלת סין ומוסיפות לסנטימנט השלילי בשוק. אנו סבורים כי דחייה או מחסור בתמריצים מסכן את נצמיחת המשק הסיני שעלולה לרדת ל-7%-7.5% בסוף 2012". 

מי שעוקב מקרוב אחר ההתפתחויות בכלכלת סין, מצפה להתערבות ממשלתית כבר בחודש הנוכחי או בחודש הבא. ככל הנראה צפויה הורדה נוספת של הריבית וקיצוץ בהקצאת חובת הרזרבות של הבנקים, מה שיביא להורדת הריבית הפנימית במסחר בין הבנקים. בנוסף צופים לתוספת סיוע פיסקלי במטרה לאזן את קצב הצמיחה, כך שיעמוד ביעד של סוף 2012. 

השווקים מממתינים לראות כיצד השחיקה בענף הייצוא תשפיע על שוק העבודה הסיני. הנתונים הרשמיים מראים על 5% אבטלה, אך כל עוד המשק הסיני, המבוסס ברובו על תעשייה מסורתית לא יצליח לתאושש ונתוני ענף הנדל"ן לא יראו על שיפור, תתיכן הדרדרות נוספת של השוק שהיה נחשב פעם לסקטור התעשייתי המוביל בעולם. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן