הרעש שאחרי הסערה: איך שוב נתפסו הרשויות עם המכנסיים למטה

1. צרפתי כוח עליון

ביום ראשון התגלע ויכוח בין מזכ"ל ההסתדרות, אבי ניסנקורן לאשתו – איך להלביש את הילד. הבעל המליץ על חולצה קצרה כי החזאים דיברו על ממטרים מקומיים. האישה דרשה מעיל עם התקדרות פני השמיים. ניסנקורן ניצח, והסערה תפסה את הילד בלבוש קיצי.

מזכ"ל ההסתדרות מספר על כך כדי להוכיח שגם הוא לא הצליח לחזות את עוצמת הסערה. מה לא עושים כדי להצדיק את עובדי חברת החשמל. "מישהו הפסיק את הזרם בסניף המרכזי", שר אריאל זילבר, ומבחינת חברת החשמל האשם הוא בשינויי מזג האוויר משירו של שלמה ארצי.

מזג האוויר שיחק השבוע שעות נוספות. בדירקטוריון חברת החשמל כינו את הסערה שפקדה את ישראל "מיני הוריקן", וטענו שאף אחד לא היה יכול לחזות אותה. כדי להוכיח את טענותיהם הוקרנה במהלך הישיבה תחזית מזג האוויר של דני רופ, והתברר שאפילו החזאי הלאומי טען שמדובר במיני הוריקן. אז כמו שנהוג אצל האמריקאים, יש לנו כבר שם לסופה האחרונה: מיני הוריקן דני.

בחברת החשמל אהבו את השימוש ב"כוח עליון" בתקווה לחיסון מהגשת תביעות אזרחיות. אלא שהכוח העליון במקרה זה הוא יו"ר הוועד, מיקו צרפתי. צרפתי שיגר לפני מספר שבועות אזהרת מסע והבהיר שמוטב "שיחפשו" אותו בסערה הבאה. ההנהלה הכריזה בצהרי יום א' על מצב חירום, אבל לוועד היו עניינים דחופים יותר. יו"ר ההסתדרות לא היה מעודכן בשלב זה במתרחש. רק לקראת שעות הערב נזכרה ההנהלה לפנות לבית הדין לעבודה כדי לאלץ את העובדים לעבוד במתכונת חירום.

הסובלים העיקריים מהפיגוע המחשמל התרכזו במשולש הרצליה־כפר סבא־רעננה והיישובים באזור. הפסקות החשמל לא הפלו בין עשירים לעניים, יהודים וערבים, חילוניים ודתיים. כולם חיפשו את האור שבקצה המנהרה. הנהלת חברת החשמל לא עשתה אפליה מתקנת. ידידה מהרצליה פיתוח סיפרה לי שעד שלשום שרדה את המצב בסיוע בטריות. השחקן אקי אבני העלה פוסט זועם בפייסבוק. בתי העשירים ממושב בני ציון שבשרון כמו ליאורה עופר, אחיה דורון עופר ושרי אריסון, ספגו נזקים קשים ונותרו ללא חשמל. בלילות הם נמלטו למלונות האזור. ליאורה עופר: "מחדל החשמל זו שערורייה לאומית. עובדי החברה שמרוויחים יותר מ־20 אלף שקל בחודש מחזיקים את השלטר ביד. הם הוכיחו שהם באמת מנותקים".

גם מתי כספי, תושב כפר סבא ששירו "נח" (ההוא מהתיבה) שימש את חברת החשמל באחת הפרסומות, חש שלא בנוח לאחר שנותק מהזרם וביקר בחריפות את ההתנהלות. היועצת המשפטית (החדשה) של חברת החשמל, עו"ד יעל נבו, הזהירה בדירקטוריון מתביעות בהיקף נרחב שיוגשו נגד החברה. ואכן, מיטב עורכי הדין של הרשויות (כמו רמת השרון) כבר עובדים על כתבי התביעה. הם יזכו לאוזן קשבת מאורית פרקש, ראש רשות החשמל (האחראית על פעילות חברת החשמל), שניצלה את המחדל ובמכתב ששיגרה טענה שהאחריות לתשתיות הרעועות הן של ההנהלה.

חורף 2013. לא למדנו? | צילום: מתוך אתר חברת החשמל

לטענתה לחברה הוקצו מיליארד שקלים להשקעות שלא נוצלו. לפי נוסחת הפיצוי שקבעה רשות החשמל, הפיצוי ישולם לפי אורך תקופת הניתוק מהזרם והנזקים שנגרמו. הנוסחה טובה לימים כתיקונם אך לא לפיגוע המונים שכזה. עורכי דין זריזים מבשלים תביעה ייצוגית בהיקף שלא נראה עד היום. המוניטין של חברת החשמל, שנבנו בעמל רב בסיוע תשדירי שקע ותקע של השחקן יעקב כהן, ירדו לטמיון. הדירקטור פרופ' יהודה אדלר טען: "אני דורש שהחברה תפסיק לפרסם עד להודעה חדשה. אין טעם לבזבז אפילו גרוש נוסף על פרסום. העובדים חצו הפעם את כל הקווים האדומים. גם ההסברה של החברה נכשלה".

2. אז מי אשם

בשבוע הבא יתחיל השלב של הסערה שלאחר הסערה. לפחות חמישה גורמים שונים יחלו בבדיקת החרפה: ועדת בדיקה של משרד האנרגיה בראשות המנכ"ל, ועדת בדיקה של הדירקטוריון בראשות החבר אריה רפפורט, וגם ועדת בדיקה ההנהלה. לכך יש להוסיף גם את רשות החשמל (האחראית על מתכונת התנהלות החברה) ואת מבקר המדינה, שבעיתוי שאינו חף ממקריות פרסם שלשום את דוח הביקורת.

כבר עכשיו אפשר לכתוב את המסקנות של כל הדוחות: חבל על המאמץ. דוח המבקר מתריע על הנתק בין רשות החשמל לחברת החשמל, על הפגיעה בעצמאותה, על היעדר טיפול נאות בביטחון האנרגטי, על היעדר שקיפות בתעריפים ועל הוצאות מופרזות. אותן המלצות מופיעות גם בדוחות צוותי הבדיקה ממחדלי הסופה בירושלים בחורף 2013. יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל טען אז שסערה כזאת היא אירוע של אחת ל־30 שנה, אבל מה לעשות ששנתיים לאחר מכך פרצה סערה דומה. בחורף 2013 דובר על מחסור של מיליארד שקל בשנה בהשקעות. הומלץ להטמין את קווי המתח מתחת לקרקע (כדי למנוע מהעצים הנופלים לקרוע את קווי החוטים). בפועל, דבר לא קרה. 350 קווי מתח עליון נקרעו השבוע בסערה.

אז גם הפעם האשימו בחברה את הרשויות ואת העצים הקורסים. אלא שהרשויות באזור השרון, שספג את עיקר הפגיעה, לא קיבלו שום דרישה מוקדמת לגיזום. גם בסופה בירושלים דובר על רכישת גנרטורים נוספים ורכבי שטח שיסייעו להתנייד במהירות לאזורים הבעייתיים. הש"ג אז היו שני חברי ועד מאזור הצפון שבילו בזמן האירוע באילת ולא חזרו. הש"ג הפעם לא יהיה מיקו צרפתי או חבר ועד אחר. אם הם יודחו, העולם יתהפך. זה גם לא יהיה המנכ"ל עופר בלוך, שנכנס לתפקיד לפני כחצי שנה בלבד למרות הביקורת על המינוי. כנראה שאת המחיר ישלם היו"ר רון טל, שיסיים ב-2016 שש שנות כהונה ויצטרך לארוז.

מאז מחדל הסופה בירושלים שום דבר לא זז. אין טעם בצוותי בדיקה נוספים. כמו תמיד, החשש הוא שהכל יישכח עד לאירוע הביטחוני הבא. כנראה שגם בהפסקת החשמל הבאה נצטרך לחיות לאור נרות. מה צריך לקרות כדי שנקום מחר בבוקר, נרים את המתג ובאורח פלא יהי אור? מה עושים כדי שחברת החשמל תתפקד כמו בזק, שהייתה חברה ממשלתית?

איפה היא היום ואיפה חברת החשמל. מילת הקסם היא "רפורמה", שכבר הייתה מוכנה לחתימה לקראת סוף 2014. היא הובאה לשר האוצר דאז יאיר לפיד שהתחרט ברגע האחרון. הפחידו אותו עם העלויות הגבוהות ששולמו לעובדים (למעלה ממיליון שקל לעובד) והוא סירב לחתום.

"אני מאשים את יאיר לפיד בטרפוד הרפורמה", אומר לי הדירקטור יהודה אדלר. "בגלל שפחד לחתום, את המחיר משלמים היום כולם", הוא מוסיף. לפיד לא נותר חייב. "אני מיניתי את אורי יוגב כדי לקדם רפורמה. יוגב וניסנקורן הגיעו לסיכומים שהובאו אלי. אני והדרג המקצועי באוצר, כמו יעל אנדורן המנכ"לית והחשבת מיכל עבאדי, התנגדנו להסכם", אומר לפיד. "היה צריך לחתום על צ'ק של 2 מיליון שקל לכל עובד ואני אמרתי שאני לא חותם על דבר כזה. לא ייתכן לזרוק כספי ציבור בצורה חסרת אחריות. בינתיים קובי אמסלם, הממונה על השכר, ביקש שהעובדים יחזירו תשלומים שקיבלו שלא כדין. יוגב התעמת עם אמסלם שחשב שהוא תוקע במכוון את הרפורמה. העניין נתקע מאז בבית הדין לעבודה. ביקשתי לחדש את המו"מ ולנהל אותו בצורה קשוחה יותר כמו שאני רגיל".
בכל מקרה, רפורמה לא הייתה פותרת את כל הבעיות, אבל הייתה מחלישה במידה נסבלת את חברת החשמל (בגלל איום התחרות מיצרנים פרטיים). היא הייתה מאפשרת התייעלות, הנפקה בבורסה והפרטת חלק ממקטעי הפעילות. הרפורמה התקועה והחשש מדעיכת חברת החשמל גררו את הוועד להקצנה ולשיבושים. הם הוציאו להנהלה את הערמונים מהאש. בימים הקרובים תפטר ההנהלה 140 עובדי תחזוקה כאילו לא היה מחדל.

בהנהלה ובהסתדרות טוענים שבאוצר בידיעת כחלון מייבשים את החברה כדי לעודד את המתחרים. האחריות היא של שר האנרגיה (שמסכים לרפורמה) ושל שר האוצר (שיושב על הגדר). אסור שכחלון יגרור רגליים, כפי שכבר נהג במתווה הגז, בתקצוב הרשויות המקומיות ובמפת העדפות המס. האחריות היא שלו. אסור להעמיס גם את הנושא הזה על יו"ר ועדת הכספים משה גפני, המשדרג בהדרגה את מעמדו לכבאי השריפות הלאומי. השבוע למדנו ששירות נורמלי של חברת החשמל חשוב הרבה יותר מחיסכון של כמה שקלים בחשבון החשמל. את הכסף להשלמת הרפורמה חייב כחלון לאתר, כפי ששלף משום מקום שישה מיליארד שקלים להפחתת המע"מ ומס החברות שאת תועלתם אף אחד לא מרגיש.

3. ועידת הנדל"ן של כחלון

זה היה שבוע הנדל"ן של כחלון. שר האוצר קידם במלוא המרץ ובכל דרך אפשרית את תוכניותיו לטיפול במשבר הדיור. הוא דיבר בוועדות הכנסת, כינס מפגש כתבים פרלמנטריים ואפילו לרדיו חיפה (עיר מגוריו) הגיע. אז מה היה לנו?

בטקס רב רושם במלון "לאונרדו" באשקלון נחתמו אתמול הסכמי הגג לבניית אלפי יחידות דיור. הושלמה תוכנית מחיר למשתכן בקרית מוצקין, שבמסגרתה ייבנו דירות 1,028. התחנות הבאות הן עתלית וראשון לציון. בנוסף אישר השבוע קבינט הדיור תכנון ל־30 אלף יחידות דיור שישווקו בשיטת הותמ"ל (הוועדה לקידום מתחמים מועדפים) ברמת גן, קריית אתא, באר יעקב ועוד. לקראת סוף השבוע התברר שכחלון גם קורץ לזוגות הצעירים דרך המשכנתאות. הוא בוחן הענקת ערבויות לזוגות הנדרשים להון עצמי גבוה, או לחלופין להגדיל את הסבסוד על ההלוואות המשלימות.

שר האוצר בטוח שגורמים אינטרסנטיים אינם מעוניינים בירידת המחירים ומקדמים את עמדותיהם דרך התקשורת. אם נשאיר בצד את תיאוריות הקונספירציה של כחלון ומקורביו, הסיפור הרבה יותר פשוט. מי שבבעלותם דירה לא מחפשים ספקולציה. להפך: אם המחיר גבוה, הם ייאלצו לשלם יותר כשירצו לשדרג את הדירה. מה שמעניין את הרוב הוא כיצד לסדר גם לילדים דירה במחיר נורמלי.

כאן באמת כחלון עושה את המקסימום, וזה לא שבדרך אין בעיות. מחיר למשתכן זה יופי, אבל מה יעשו אלפי הזוגות שיתנפלו על 1000 הדירות במוצקין כדי לזכות בהנחה של 300 אלף שקל אבל לא יזכו בהגרלה? ומה יעשו הזוגות המתוסכלים בעפולה, בראשון לציון ובכל הערים האחרות שבהן יונהג מחיר למשתכן? התקווה היא שמחירי המכרז הנמוכים יורידו את המחירים בכל האזור, אבל לא בטוח שזה יקרה. בעיה נוספת נוגעת לתוכניות קיצורי הדרך של הותמ"ל. לא כל הרשויות מרוצות מהחלטת קבינט הדיור לעקוף את הוועדות המקומיות והאזוריות ולהביא בדרך מקוצרת את ההחלטות לוועדה הארצית. בעיריית ירושלים מתנגדים בתוקף לפרויקט 3000 יחידות ליד מבשרת ציון.

ללא קשר לעובדה שסגן ראש העיר הוא קובי כחלון, אחיו של יו"ר הקבינט משה כחלון, הוחלט בקבינט בשלב זה לגנוז את ההצעה. גורלה של עיריית רמת גן לא שפר. למרות ההתנגדות לקידום בניית 5200 דירות במזרח העיר הוחלט לעקוף את העירייה. ראש העיר ישראל זינגר, הידוע בנועם הליכותיו, הוריד את הכפפות ופרסם השבוע ב"מעריב" מודעת ענק. להלן ציטוט מהמודעה: "הקמת יחידות דיור חדשות דורשת הקמת מרכז מסחרי, דאגה לתעסוקה, למוסדות חינוך ולתשתית תחבורה. במהלך התכנון בחרו להתעלם מכל אלה. ההחלטה עלולה להפוך את רמת גן לגירעונית ואיכות החיים תידרדר".

כחלון | צילום: ליאת מנדל

שאלתי את זינגר מדוע פרסם את המודעה. "עד היום יש לנו את מתחם בורסת היהלומים בשטח 750 מ"ר שמספק מחצית מגביית הארנונה. הסכמנו לשתף פעולה עם ועדת התכנון וגם נפגשנו עם האחראית על מינהל התכנון, בינת שוורץ. ההבנה הייתה שיאשרו לנו הקמת מרכז מסחרי בקרבת כפר אז"ר וקריית אונו ומגורים בהיקפים קטנים יותר. יצרו אצלנו את הרושם שהפרויקט לא יקודם דרך הותמ"ל, אלא בשיתוף איתנו. בינתיים הם התחרטו ופעלו בניגוד לסיכומים".

"שלחתי לדיון את האדריכלית שרון שפר וזה לא עזר. פניתי לבינת שוורץ ולכחלון ועד היום לא שמעתי מהם. ניתקו איתנו מגע עד שקראנו על החלטת קבינט הדיור בעיתון. הם עבדו עלינו לאורך כל הדרך. אני מרגיש שירקו לנו בפרצוף". דיקלה פרסיקו, המתכננת הראשית של הותמ"ל, דוחה את הטענות. "התוכנית במזרח רמת גן תואמה עם העירייה, ולפני הגשתה לוועדה הארצית, אנחנו מוכנים לשמוע הערות נוספות", היא אומרת. "הותמ"ל מתחשב באילוצים כולל תחבורה וחינוך. יש לנו אפשרות לפתור בוועדה את כל הבעיות ולהגיש תוכניות מבושלות". פרסיקו סירבה להתייחס לדחייתה של התוכנית הנוגעת לירושלים.

כחלון מסיים את שבוע הנדל"ן בתוכנית חצי אפויה להקלות במשכנתה לזוגות צעירים. ההקלה תינתן דרך מתן ערבות מדינה להון העצמי (עד 20% משווי הדירה הדירה), או לחלופין סבסוד ריבית ההלוואה המשלימה (200־40 אלף שקל בריבית של 2% בשנה).
הקרדיט שייך לח"כ אורלי לוי־אבקסיס, שמקדמת את ההצעה כבר יותר משנה (הרעיון המקורי אגב נחשף על ידי יו"ר מפלגתה אביגדור ליברמן בכנס רואי חשבון באילת לפני כשנה). לוי התלבשה על כחלון, אך בדיעבד התברר שלא הייתה צריכה להתאמץ כל כך. כחלון לא פחות חברתי ממנה. הוא עצמו סיפר לה שכשאביה דוד לוי היה שר שיכון, הוא קנה דירה במימון של 95% מהבנק, אחרת בחיים לא היה מגיע לדירה. אבל מה לעשות שתוכנית הסבסוד של כחלון מנוגדת לעמדת "אנשי המקצוע" באוצר כמו הממונה על התקציבים, החשבת הכללית והמנכ"לית לשעבר. הם טענו שהסבסוד יזניק את הביקוש ויגרור להמשך עליות המחירים.

מיכל עבאדי, החשבת הכללית, מתנגדת עקרונית למתן ערבויות, אבל בסופו של דבר תתיישר בתנאים מסוימים. מלאכת השכנוע הופקדה בידי ח"כ אלי כהן הנמרץ. זה המקום להזכיר שאת לפיד כמעט ושחטו כשהציע תוכנית דומה, זולה יותר, הנקראת מע"מ אפס. מה לא עשו לו? תקפו אותו בעיתונים ובתקשורת. פרופסורים שלחו מכתבים. אפילו הנגידה הסתייגה. ההבדל הוא שלפיד מושך אש, ואצל כחלון הכל עובר בשקט. אז האם התוכנית מוצדקת או לא? בכל אופן היא אינה בראש סדר העדיפויות של כחלון, שרוצה למצות תחילה את מחיר למשתכן. אם תצא אל הפועל זה יהיה רק בתחילת 2016.

הסיוע לזכאים שהטבת הריבית שלהם נשחקה מוצדקת. אבל כחלון חייב להפסיק להיות בסדר עם כולם. את הסיוע הוא חייב להתנות בניגוד למחיר למשתכן בשני תנאים: שירות צבאי (או לאומי) ויציאה לעבודה. זה המינימום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן