הרפורמה בלשכת עורכי הדין: פיקוח על ההתמחות, שינוי הבחינה

שרת המשפטים, ציפי לבני, הציגה היום (ד׳) את הרפורמה הצפויה בלשכת עורכי הדין: משילות, פיקוח על ההתמחות, שינוי בחינת הלשכה למהותית ושקיפות תקציבית.

הרפורמה הגיעה אחרי מאבקים ארוכים וכואבים בלשכת עורכי הדין, שהובילו עד כדי פיצול של ממש בין הוועד המרכזי לוועד המחוזות, וגם לקרע אישי בין שני המועמדים המובילים לראשות הלשכה: היו״ר המכהן, עו״ד דורון ברזילי, ויו״ר וועד מחוז ת״א, אפי נווה. לבני אמרה עם הצגת הרפורמה: ״אתן חופש בהתנהלות הפנימית פוליטית, אך לא אתפשר על שקיפות, מינהל תקין ואיכות המקצוע״.

"החלטתי לבצע רפורמה מקיפה, הוליסטית, שמשלבת כמה עמדות יסוד שלי ביחס ללשכת ע-הדין, תפקידה הסטטוטורי, איכות ההתמחות ואיכות עורכי הדין", הסבירה השרה במסיבת עיתונאים שנערכה בלשכתה בת״א, והוסיפה כי הרפורמה גובשה לאחר מפגשים עם ראשי לשכת עורכי-הדין והמחוזות, הגורמים המקצועיים, השופטת אילה פרוקצ'יה וחברי ועדת פרוקצ'יה, וכן עם נציגי הסטודנטים למשפטים.

אחד מעיקרי הרפורמה, הנכללת בהצעת חוק שהציגה לבני, כוללת את הפיקוח על ההתמחות. במסגרת זאת, ימונה שופט בדימוס כנציב הפיקוח על ההתמחות. הנציב יהווה גורם מייעץ לכל היבטי ההתמחות, לרבות אופי העבודה המוטלת על המתחמה, התאמתה ותנאי העסקתו, ובנוסף הנציב יוסמך לברר תלונות של מתמחים, במנגנון שיאפשר תלונות אנונימיות.


יותר שקיפות, פחות חברים | צילום: מרק ישראל סלם

מחוז תל אביב יפוצל

סעיף נוסף נוגע לבחינת הלשכה, שמעתה תורחב לתחום הדין המהותי, ותכלול התמודדות עם תיקים ושימוש מושכל בפסיקה ובחורים. הוועדה הבוחנת גם תשתנה ותורכב משלושה שופטים, שני עורכי-דין מהמגזר הציבורי, שני עורכי-דין מהמגזר הפרטי ושני אנשי אקדמיה מתחום המשפט.

נושא לא פחות חשוב הוא עניין המשילות בלשכה. הצעת החוק קובעת כי מספר חברי המועצה בלשכת עורכי הדין יצומצם מ-48 כיום ל-23, הוועד המרכזי יבוטל, ראש הלשכה ישמש גם כראש המועצה הארצית שלה, ויחזיק בסמכות לכנס את הלשכה, לקבוע את סדר יומה ולהכריע בהחלטותיה במקרה של קולות שקולים. כמו כן, הוא ינחה את מנכ"ל הלשכה בענייני הניהול השוטף. בנוסף, יפוצל מחוז ת"א ויוקם מחוז מרכז, כך שמחוזות הלשכה יחפפו למחוזות השיפוט של בתיהמ"ש.

יו"ר מחוז ת"א והמרכז של לשכת עו"ד, אפי נוה, אמר לאחר פרסום הרפורמה: "אני מברך את שרת המשפטים, אשר אימצה את מסקנות דו"ח פרוקצ'יה, ופועלת להפכם לחוק, אשר ישפיע על מעמדם של ציבור עורכי הדין, ועל תפקוד לשכת עורכי הדין. שינוי החוק הינו צעד נדרש וחשוב, אשר יבטיח יציבות לציבור עורכי הדין. יחד עם זאת, ישנם מספר נושאים, אשר לא נוכל לקבלם, ובכוונתי לנהל דיאלוג עם שרת המשפטים, בכדי להוביל לשינוי תזכיר החוק, עוד לפני הבאתו בפני ועדת השרים לחקיקה״.

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן