השאננות של מנהיגי גוש היורו תביא להחרפת המשבר

תוצאותיה של פגישת שרי האוצר בגוש היורו אמש בבריסל נראות תמוהות למדי, בייחוד לאחר ההבטחות השאפתניות שהם פיזרו לפני רק לפני שבועיים. בסיום פגישה של 9 שעות הגיעו השירם למסקנה הברורה מאליה שחייבים למצוא פתרון למעגל הקסמים שגורר את שוקי האיחוד למטה ויפה שעה אחת קודם. אלא שכניראה שדיבורים לחוד ומעשים לחוד, שכן הדבר הראשון שעשו הבכירים הפיננסים לאחר הפגישה הוא להכריז על יציאה חפגרה של כמעט חודשיים.

וולפגנג שויבלה, שר האוצר הגרמני | צילום: רויטרס

אולי כדאי להזכיר לשרי האוצר שהשווקים הכלכליים לא יוצאים לחופשת קיץ. אין זו הפעם הראשונה שזה קורה. גם בפסגה שהתקיימה ביולי 2011 הבטיחו מנהיגי האיחוד האירופי כי "יעשו כל מה שצריך" על מנת לחזק את הכלכלות הקורסות ומיד לאחר מכן יצאו לחופשת הקיץ. באמצע החודש המשבר כבר התפשט לאיטליה וספרד והמצב דרש מהשרים לכנס פגישות חירום בעניין.


אולם, גרועה יותר מהעובדה ששרי האוצר החליטו לא לעשות דבר במשך כשבעה שבועות, היא העובדה שהם אפילו לא הצליחו להסכים על מה שסוכם במהלך הפגישה. בשלב זה כבר ברור לכולם שהבעיה האמיתית היא התלות של הבנקים בסמכות הממשלות עליהם וכי רק הניתוק בין שתי המערכות יביא לחיזוק אמיתי והחזרת היציבות לבנקים.

אך לא כך הדבר בפועל. על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, שר האוצר הגרמני, וולפגנג שויבלה, מי שייצג את הכלכלה החזקה ביותר בגוש כיום וללא ספק היה האיש החשוב ביותר בחדר, דרש כי סמכותה של המדינה תשאר בעינה גם כאשר יוקם מנגנון היציבות הכללי והיא תהיה זו שתאמר את המילה הסופית בכל החלטה הנוגעת למערכת הבנקאית שלה.

במילים אחרות, גרמניה מחפשת כיצד להפיל את כל נטל החוב הבנקאי על ממשלת ספרד מבלי שיופיע בסטיטיסטיקות החוב הלאומיות שלה. מדובר בגימיק שבוודאי לא יתקבל בקרב המדינות האחרות. מלבד זאת, המחשבה ששר האוצר החזק באיחוד כולו סבור שטריקים פיננסיים מתחכמים הם פתרון ראוי למשבר היא מטרידה כשלעצמה.

ובינתיים השעון ממשיך לתקתק והמשבר לא מראה סימני עצירה באף אחת מהכלכלות הנגועות בו. כדאי מאוד שמנהיגי האיחוד ימצאו פתרונות הגיוניים יותר למצב ומהר, אחרת אין לדעת מאיפה תגיע המכה הכלכלית הבאה ביבשת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן