השוק הישראלי מפגר מאחור

בניגוד למגמה חיובית מאוד בשוק המניות האמריקאי, חודש אוגוסט בשוק המניות המקומי נחתם בירידות שערים קלות: מדד ת"א 25 עלה ב-1.3%, מדד ת"א 75 ירד ב-1.8% ואילו מדד ת"א 100 חתם את חודש אוגוסט בעליות שערים מצטברות של 0.3%.

מדד ת"א 25 הוסיף מתחילת שנת 2012 רק 3.2%, מדד ת"א 100 הוסיף מתחילת שנת 2012 2.1% ואילו במונחים דולריים נשחקו מדדים אלו ב-2.6% ו-3.6% בהתאמה. התשואה הדולרית חשובה הן בבחינת זווית ההתבוננות של משקיעים זרים על השוק המקומי והן בפרספקטיבה השוואתית לביצועי מדד מניות זרים הנקובים בדולרים. מכאן שהתחזקות הדולר למול השקל מהווה טריגר שלילי לחזרתם של המשקיעים הזרים לשוק המקומי, כל זאת מעבר למגיפת הרגולציה שמביאה אותם להדיר את רגליהם.

הדשדוש של שוק המניות התל אביבי בולט במיוחד על רקע מגמה חיובית מתחילת השנה בשוקי המניות בעולם, מגמה אשר תרמה לגידול בפער הביצועים השלילי של הבורסה המקומית אל מול מדדי השוק הגלובליים הבולטים.

מדד S&P 500 הוסיף לערכו בחודש אוגוסט 2%, מדד נאסד"ק 100 הוסיף לערכו בחודש אוגוסט 4.9%. גם באירופה השקועה במגיפת החובות של מדינות ה-PIIGS המצב טוב לאין שיעור מהשוק המקומי. מדד יורו סטוקס 50 הוסיף לערכו בחודש אוגוסט 4.9%.

מדד MSCI העולמי, אליו נכנס השוק הישראלי במהלך שנת 2010, הוסיף לערכו בחודש אוגוסט 2.4%.

מדד S&P 500 הניב מאז תחילת 2012 תשואה גבוהה של 11.9%, מדד נאסד"ק 100 הוסיף לערכו מתחילת השנה לא פחות מ-21.7% ואילו מדד MSCI העולמי הוסיף מתחילת השנה 4.24%. לביצועים אלו יש להוסיף תרומה דולרית חיובית מתחילת השנה עבור המשקיע הישראלי של כ- 5.8% מתחילת שנת 2012.

להערכתנו, לא ניתן להסביר את הפיגור הבולט של מדדי השוק המקומי אל מול מדדי המניות הגלובליים רק בהתגברות האיום האיראני, אלא יש סיבות מהותיות ברמת הפירמות שגרמו לכך. אפשר לראות שהבעיה היא לא הגורם האיראני במיוחד במבט על שוק האג"ח ושוק המט"ח ששמרו יציבות יחסית בתמונה המאקרו כלכלית.

ביצועי החסר נובעים ממצב הפירמות

ההסבר לתוצאות העגומות של מדדי המניות המקומיים ביחס למדדים הגלובליים בחודש אוגוסט מקורו במיקרו כלכלה ולא במאקרו כלכלה. מחד סקטור הטכנולוגיה המקומי אשר היווה את המושיע של שוק המניות המקומי ספג מימוש מתבקש של 3.3%, זאת בשל מימוש חודשי חד במניות איזיצ'יפ, לייבפרסון ונייס.

סקטור האנרגיה רשם בחודש אוגוסט ירידות שערים חדות של % 3.2, בעקבות החששות הגוברים מכישלון קידוחי שרה ומירה.

סקטור מאכזב נוסף בחודש אוגוסט היה סקטור הנדל"ן, בעיקר עקב קריסת מנית אפריקה ישראל, אולם לא רק שכן גם מניות כלכלית ירושלים ומניית הנדל"ן הגדולה בישראל עזריאלי ירדן בשיעורים חדים בסיכום חודשי.

מנגד, ביצועים טובים של מניות סקטור הבנקים ומניות סקטור התקשורת אשר רשמו תשואה חיובית של 5.5% ו-17.5% בחודש אוגוסט בהתאמה, לא הצליחו לסחוף את שוק המניות המקומי לראלי ולהביא לצמצום פערי ביצוע אל מול מדדי השוק הגלובליים.

סקטור הבנקים קשור היטב להתפתחויות בזירה הגלובלית – ולפיכך היטיב לשקף את הרגיעה בשווקים הפיננסים הגלובליים בחודש אוגוסט. מתאם שכזה, בין הבנקים המקומיים להתפתחויות מעבר לים פועל גם בכיוון השני, כפועל יוצא מכך, החמרה במשבר החובות האירופאי תגרור שוב את מניות הבנקים לחזור ולהציג ביצועי חסר אל מול השוק למרות התמחור הזול שלהם.

סקטור התקשורת המקומי שרשם צניחה של עשרות אחוזים בשנה האחרונה מביא עוד ועוד אנליסטים להאמין שפוטנציאל הירידה במניות הסקטור מיצה עצמו. אנחנו, בבית השקעות איילון סבורים כי הרבעונים הקרובים ימשיכו להציג הידרדרות בתוצאות החברות בתחום, לכן הצטיידות מסיבית במניות תקשורת בטווח הקצר הינה בגדר תפישת סכין שנופלת. בראייה ארוכת טווח אנו סבורים כי הן מניות התקשורת המקומיות והן מניות הבנקים המקומיים מהוות הזדמנות השקעה יוצאת דופן לטווחים ארוכים. לאור הנסיבות ההמלצה שלנו היא לבצע איסוף הדרגתי ואיטי בסקטורים אלו על ציר הזמן שכן להבנתו הטווח הקצר לא יאיר פנים לסקטורים אלו. כפי שראינו עוד מאמצע 2011, מה שנראה היום זול מאוד, עלול להפוך לזול הרבה יותר בהינתן הסביבה הגלובלית הבעייתית והאתגרים בזירה המקומית.

להערכתנו נכון מאוד לנצל את הסערה בשוק האנרגיה המקומי ולייצר פוזיציה ארוכת טווח בסקטור האנרגיה, בדגש על אחזקה בתגליות מוכחות זאת באמצעות השקעה בסל חברות אנרגיה מקומיות, כל זאת על מנת להקטין את סיכון הנייר הבודד.

להערכתנו יש מקום רב להקטין את החשיפה לסקטור הטכנולוגיה המקומי. אנו חוזרים על המלצתנו להתמקד באחזקת מניות מדד ת"א 25, תוך שימת דגש על אחזקה מרכזית במדד עצמו ומזעור בחירת מניות פרטנית. אנו מדגישים כי לא חל שינוי בעמדתנו באשר לצפי לביצועי חסר של השוק המקומי ביחס למדדי השוק הגלובליים ולפיכך יש להמשיך לגישתנו את ההסטה הגלובלית למניות שורה ראשונה בבורסות ארה"ב, כל זאת על חשבון רכיב מניות מקומי. בשורה התחתונה אנחנו ממשיכים להמליץ על ניצול נמוך של ההרשאה המנייתית בתיקי ההשקעות בשל צפי להידרדרות חוזרת במשבר החובות האירופאי.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

קבוצת איילון הינה בעלת זיקה לנכסים פיננסיים, כהגדרת מונח זה בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה – 1995 ועשויה להיות בעלת זיקה לנכסים המפורטים בסקירה. הסקירה המובאת באתר מתבססת על מידע אשר קבוצת איילון מניחה שהינו מהימן וזאת מבלי לבצע בדיקות עצמאיות ביחס אליו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן