השוק מחכה לפישר: "הסתברות של 70% להפחתה נוספת של הריבית"

הערב בשעה 17:30 יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית שלו לחודש יוני. על פי התחזיות בשוק, צפויה הורדת ריבית נוספת לרמה של 1.25%, אחרי שלפני שבועיים הוריד הבנק את הריבית במפתיע ל-1.5%. "הפעילות במשק נמצאת במגמת האטה, טרום הריסון הפיסקאלי הצפוי. סביבת הביקושים המקומיים צפויה להיחלש במידה ניכרת בשנה הקרובה, כך שהתלות בביצועי הכלכלה הגלובלית תגבר. בשלב זה נראה כי המחצית שנייה של השנה צפויה להתאפיין בירידת מדרגה נוספת של קצב הצמיחה המקומית", אומר רפי גזולן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי אי. 

לדברי גוזלן, "השוק מתמחר הסתברות של כ-70% להפחתה נוספת של  הריבית ל-1.25% בהחלטה הקרובה. למעשה הבנק יצר מומנטום חיובי מבחינת הפיחות בשער החליפין והוא מסתכן להחליש אותו, כלומר לבלום את הפיחות, אם יותיר את הריבית ללא שינוי".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מנגד, יש מי שחושב שלאור התפתחויות חיוביות בשוק המט"ח עשוי בנק ישראל להשאיר את הריבית על כנה. בבית ההשקעות הלמן-אלדובי אומרים: "החלטת הריבית הצפויה מחר היא כנראה הנתון המשמעותי ביותר עבור המשקיעים המקומיים בשבוע הקרוב. הסיכויים להפחתת ריבית נוספת בהחלטה הקרובה אומנם ירדו, בעיקר בעקבות פיחות השקל, אך יש לזכור כי ישנם מספר גורמים התומכים בהורדת ריבית נוספת וביניהם נתוני צריכה וייצור פושרים שהתפרסמו בסוף השבוע שעבר, סביבת אינפלציה נמוכה והעובדה כי מחצית מחברי הועדה המוניטארית תמכו בהורדת ריבית חריפה יותר לשיעור של 1.25%. לכן, בהמשך השנה צפויה הורדת ריבית נוספת".

סטנלי פישר נגיד בנק ישראל וקרנית פלוג המשנה לנגיד | צילום: מרק ישראל סלם

על פי פרוטוקולי הדיונים של הוועדה המוניטרית בבנק ישראל שפורסמו בשבוע שעבר, קיימת אפשרות סבירה להורדת ריבית נוספת היום. הוועדה התכנסה באופן מיוחד לפני כשבועיים, בשל התחזקותו המדאיגה של השקל. מן הפרוטוקולים עולה כי שלושה מחברי הוועדה ביקשו להפחית את הריבית ב-0.5%, ושלושה אחרים תמכו בהפחתה של 0.25%. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר הכריע בעד האפשרות השנייה, והריבית ירדה מ-1.75% ל-1.5%. ביום שני הקרוב, כאמור, צפויה להתפרסם החלטת הריבית החודשית של הבנק.

חברי הועדה דנו בגורמים אשר הובילו להערכתם להתחזקות השקל. לפי הערכתם, חלק מהייסוף החד בשקל נבע מהרחבה מוניטרית שבוצעה במספר משקים בעולם, שהגדילה את את הפער בין ריבית בנק ישראל לריביות של בנקים מרכזיים חשובים בעולם; הערכות המשקיעים לגבי שיפור במאזן התשלומים כתוצאה מהפקת הגז בישראל; הביצועים הטובים יחסית של המשק הישראלי בהשוואה למשקים אחרים, והתיקון הצפוי בתוואי המדיניות הפיסקלית. יחד עם זאת, לאור תיסוף היתר של השקל בהשוואה למטבעות אחרים, נראה שבשוק המט"ח קיימת הערכת יתר לעוצמת ההשפעה של הפקת הגז על שער החליפין.

להערכת חברי הוועדה, הנתונים שעמדו בפניהם לא מצביעים על המשך מגמת השיפור בפעילות שהסתמנה בחודשים ינואר ופברואר השנה. אולם לדבריהם מדובר במעט נתונים, ובתקופה שבה אי הסדירות בנתונים גבוהה בגלל חג הפסח, ולכן הם אינם מספיקים לקבלת תמונה מלאה על הפעילות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן