השיבה הביתה: הסטודנטים הסיניים בארה”ב מעדיפים לחזור לעבוד בסין

תלמידי קולג' סיניים שלומדים בארצות הברית מוצאים לאחרונה את החזרה הביתה, אל הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, מעניינת לא פחות מהשארות של מספר שנים בכלכלה שכיום היא מספר 1.

82.23% מהסטודנטים הסיניים שלמדו בחו"ל חזרו לסין בשנה שעברה, עלייה מנתון של 72.38% ב-2012, לפי הנתונים הממשלתיים שם.

"המוסד למחקרי השכלה במאה ה-21" של סין אמר ששוק העבודה במדינות זרות לא יכול להכיל את נחשול הסטודנטים הסיניים. לא מדובר רק בסיניים שלומדים במדינה המועדפת עליהם, כקבוצה – ארצות הברית – אלא גם בסטודנטים שלמדו בניו-זילנד ובאוסטרליה.

חוקר Chu Chaohui, איש המוסד הלאומי הסיני למדעי ההשכלה, אמר כי לסטודנטים ששבים יש בסין יותר משאבים ורשתות חברתיות שמאפשרים להם למצוא עבודה, בעוד שכסטודנטים סיניים בארצות הברית הם היו תלויים ב20 אלף אשרות עבודה מסוג H-1B, שעליהן התחרו עשרות אלפי סטודנטים, לא רק מסין, שמרביתם ניתנו בסופו של דבר לעובדים בתחום מדעי המחשב.

מרבית הסיניים העמידים שקונים נדל"ן בארצות הברית קונים נכסים שבהם ילדיהם יוכלו לגור במהלך תקופת לימודיהם. למעשה, לימודים בקולג' הם המניע מספר אחת לרכישות נדל"ן על ידי סינים בארצות הברית. אך ככל שהשוק הזה הופך לרווי יותר ויותר, וככל שהכלכלה הסינית הופכת ליזמית וחדשנית יותר, הסטודנטים מוצאים שהוא הולך ונהיה מאיר פנים עבורם לא פחות מזה האמריקאי. ולהיות בעל דיפלומה אמריקאית זה לא ספק דבר שעוזר.

לסטודנטים הסיניים בארה"ב חשיבות רבה בכלכלתה, בהייטק ובנדל"ן | צילום: Fotolia

הסטודנטים מסין מובילים בקרב מקבלי הויזה מסוג H1-B, אבל הם עדיין מחווירים בהשוואה לסטודנטים ההודיים, שנוטים להיחטף עם סיום לימודיהם על ידי החברות המייצאות הגדולות של הודו, כמו Infosys למשל. הויזה מאפשרת לסטודנטים זרים להישאר במדינה במשך שלוש שנים והיא ניתנת לחידוש למשך שלוש שנים נוספות.

הנשיא דונלד טראמפ אמר שהוא רוצה שמדיניות ההגירה האמריקאית תתמקד ב-"טובים ובמבריקים ביותר". במובן מסוים, זוהי תכנית האשרות מסוג H1-B שתוכננה גם כדי לשמור על תלמידי קולג' זרים בתוך הכלכלה האמריקאית, בראש ובראשונה בענפי ההיי-טק.

סין אחראית לפחות מ-12% מבין כל מקבלי הויזה הזו, לפי שירותי האזרחות וההגירה האמריקאים.

רוב התנועה חזרה הביתה של סטודנטים סיניים נובעת מהקושי למצוא עבודה בחו"ל, ושוק נוח טוב יותר עבורם בסין בכל הנוגע למגזר הפרטי, כך לפי כמה מהם.

אלו הן 10 המכללות המובילות בארצות הברית שמקבלות בשורותיהן סטודנטים סיניים:

1. אוניברסיטת אילינוי, אורבנה-שמפיין
2. אוניברסיטת דרום קרוליינה
3. אוניברסיטת פרדו (אינדיאנה)
4. אוניברסיטת נורת'איסטרן (בוסטון, מסצ'וסטס)
5. אוניברסיטת קולומביה (ניו יורק)
6. אוניברסיטת מדינת מישיגן
7. אוניברסיטת מדינת אוהיו
8. אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס
9. אוניברסיטת אינדיאנה בבלומינגטון
10. אוניברסיטת קליפורניה בברקלי

מקור: כתב העת Foreign Policy המשתמש בנתוני המחלקה לביטחון לאומי בממשלת ארצות הברית. נתוני ההרשמה לאוניברסיטאות מבוססים על אשרת הסטודנטים מסוג F-1.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן