השיחות החלו: "זה משא ומתן חדש, אבל כולם יודעים איפה האחר עומד"

צוותי המשא של ישראל והפלסטינים נפגשו הלילה (ב') בוושינגטון לראשונה אחרי נתק של שלוש שנים. ביחד עם הצוותים ישבו גם מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, ונציגו החדש למשא ומתן, השגריר לשעבר, מרטין אינדיק.

השרה ציפי לבני ועו"ד יצחק מולכו נפגשו לארוחת ערב, לאחר צאת צום הרמאדן, עם הנציגים האמריקאים ועם האחראי הפלסטיני למשא ומתן, סאיב עריקאת, ובכיר פתח, מוחמד שתייה. טרם הארוחה המשותפת נפגש קרי עם כל אחד מהצדדים בנפרד, כאשר התחיל עם המשלחת הישראלית. בארוחת הערב ישבו קרי וצוותו בצד אחד של השולחן, והמשלחות האורחות בצידו האחר, כאשר לבני ועריקאת יושבים זה לצד זה.

לאחר הפגישה אמרה לבני לגלי צה"ל כי "האווירה היתה מאוד טובה, זו לא היתה פגישתו הראשונה. הגענו אחרי שנים של קיפאון וחודשים של מעורבות אמריקאית אינטנסיבית אבל הגיע הזמן שנדבר אנחנו על גורלנו". לבני גם הסבירה כיצד יתנהלו השיחות, "אנחנו צריכים לדון בנושאים של השולחן, וסיכמנו שאנחנו לא מוציאים החוצה מה שנאמר בתוך החדר. צריך ליצור אמון בין הצדדים, ולכן צריך לדבר על הכל בתוך החדר אבל לא לצאת משם ולצאת בהאשמות".

צילום: רויטרס

בלילה הייתה פגישה משולשת אבל בבוקר בוושינגטון נקיים פגישה רק בנינו לבין הפלסטינים כמו שצריך", הוסיפה לבני, "אני אשמור על האינטרס של ישראל, העיקרון הוא שכלום לא גמור עד שהכל לא גמור – אין שום הישג שאפשר לקחת ולשים בכיס לפני שהכל הושלם. זה מו"מ חדש, אבל כולם יודעים איפה האחר עומד".

מוקדם יותר הכריז ג'ון קרי באופן רשמי על חידוש השיחות במסיבת עיתונאים בבניין מחלקת המדינה. "זה לא סוד שמדובר בתהליך קשה, אם זה היה קל זה כבר היה קורה מזמן". קרי הוסיף כי "זה גם לא סוד שצפויות בעתיד החלטות קשות לצוותי המשא ומתן ולמנהיגים בניסיון להגיע לפשרה הגיונית בנושאים סבוכים, רגשיים וסימבוליים. אני חושב שפשרות הגיוניות צריכות להיות הבסיס למאמצים שלנו".

נציגו של קרי לשיחות, מרטין אינדיק הוסיף, "אני מאמין במשך 40 שנה כי השלום אפשרי". אינדיק בירך את הנשיא אובמה ואת קרי על "נחישותם, סבלנותם והיצירתיות שלהם", בניסיון להביא את הצדדים בחזרה אל שולחן המו"מ.

עוד לפני הפגישה תדרך מזכיר המדינה האמריקאי את הנשיא אובמה על התוכניות לסבב הנוכחי. קרי לא נתן איזשהו בסיס עליו ידונו בתחילה במסיבת העיתונאים שלו, אלא רק חזר על הביטוי "פשרות הגיוניות". קרי אמר כי הוא ירחיב יותר לאחר תום הפגישות היום.

לידיעה באתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן