השמאי הממשלתי: מחירי הדירות המשיכו לטפס גם ברבעון השלישי

"ברבעון השלישי של 2012 ניכרת עלייה במחיר הממוצע של הדירות, לצד עלייה במספר העסקאות שבוצעו בדירות מגורים לעומת הרבעון הקודם" – כך מעריך השמאי הממשלתי בסקירה שפורסמה היום ומסכמת את הרבעון השלישי של השנה. על פי השמאי, מחירי הדירות עלו בשיעור נומינלי שקלי של 1%.

על פי הסקירה, ברבעון השלישי של 2012 נצפתה במרבית הערים עלייה קלה במחיר הממוצע ביחס לרבעון הקודם. בשתי ערים בלבד – ירושלים ומודיעין – נצפו ירידות במחירים. הישוב שבו נרשמה העלייה החדה ביותר היה הרצליה, שם נרשמה עלייה ממוצעת של 4% במחירים, כאשר מחיר דירת ארבעה חדרים ברבעון השלישי היה 1.8 מיליון שקל. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בשמאי הממשלתי ציינו כי מלבד המגמות של השתנות המחירים בערים השונות נצפתה רמת שונות מחירים אופיינית בכל עיר, שמבטאת את ההבדלים הקיימים ברמות הביקוש באזורים השונים שבעיר ואת רמת ההבדלים במאפיינים הפיזיים בין הדירות בעיר.

צילום: מרק ישראל סלם

העיר היקרה ביותר בישראל נותרה תל אביב, לאחר שמחירי הדירות בה עלו ב-3% מהרבעון הקודם וב-6% מהרבעון המקביל בשנה שעברה. דירת 4 חדרים ממוצעת בתל אביב נמכרה ברבעון האחרון ב-2.5 מיליון שקל.

בדוח צוינה גם השונות של מחירי הדירות בערים הגדולות. בתל אביב ובירושלים נרשמה רמת שונות גבוהה, אשר מצביעה על הפער שבין אזורי יוקרה לבין אזורים נחותים באותה העיר. שונות נמוכה יחסית נצפתה בכפר סבא ומודיעין, שנובעת ככל הנראה ממאפיינים הומוגניים יחסית של האוכלוסיה בערים אלה.

על פי השמאי, העלייה בהיקף העסקאות מצביעה על כך שקיים ביקוש למגורים בישובים שנסקרו: "נראה כי ביקושים כבושים שנצטברו במהלך השנה החולפת והחלו להשתחרר הם שהביאו לגידול בהיקף העסקאות ברבעון הנסקר, לצד הרצון של הרוכשים לסיים ביצוע העסקה לפני תחולת העליה בשיעור המע"מ".

"הדי גל המחאה החברתית שנוצר בקיץ 2011 שככו, וככל שיצרו השפעה על מחירי הדיור, הרי שזו באה לידי ביטוי ברבעונים הקודמים, אך לא ברבעון הנסקר. עם זאת, חוסר וודאות ואי יציבות בכלכלה העולמית ובעיקר באירופה, בד בבד עם הצעדים וההצהרות שננקטו על ידי הממשלה ובנק ישראל, מלווים את ענף הנדל"ן בכלל והדיור למגורים בפרט, ומשפיעים על התנהלתו במשך השנה האחרונה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן