השער לאירופה: מדוע גיברלטר עומדת להפוך ליעד החם ביותר עבור חברות ישראליות?

בתקופה בה מוצרים וחברות מישראל נתקלות בהחרמות ואיומים מצד ארגוני מסחר שונים וממשלות ברחבי העולם, השקת לשכת מסחר חדשה אינה אירוע מובן מאליו, אך זה בדיוק מה שעומד לקרות בסוף החודש בגיברלטר. זוהי נקודת אור חשובה ואופטימית וממשלת גיברלטר (שהינה מושבה בריטית בעלת ממשל עצמאי) לא רק מחבקת את ישראל "חיבוק חם" ומעוניינת בשיתוף פעולה, אלא גם המממנת הראשית והעיקרית של האירוע.

ההשקה תיערך בגיברלטר בין התאריכים 27-29 באוקטובר, במעמד ראש ממשלת גיברלטר, שרים מנכ"לי חברות מובילות ואורחים מטעם ממשלת ישראל ושגרירות ישראל בבריטניה. על פרויקט חשוב זה עמלו ושקדו רבות ערן שי ואילת מאמו שי – שני ישראלים המתגוררים בגיברלטר מזה כ-8 שנים ובעלי חברת Benefit Business Solutions, המסייעת לחברות מכל העולם לחדור לשווקים האירופאים באמצעות גיברלטר. "כל זה לא היה קורה ללא שיתוף הפעולה הפורה עם ממשלת גיברלטר, משרד הכלכלה בישראל ושגרירות ישראל בבריטניה", מסבירה אילת.

גיברלטר אינה נמצאת בדרך כלל על הרדאר של חברות ישראליות, אך באופן מפתיע יכולה לשמש כשער הכניסה הטוב ביותר עבורן לשוק האירופי. עם כלכלה איתנה בעלת קצב גידול תמ"ג של מעל 10% בשנה, אבטלה אפסית ועודף תקציבי גדול שנה אחרי שנה, גיברלטר הינה אחת הטריטוריות העשירות ביותר בעולם, ונמצאת במקום השלישי בעולם במונחי הכנסה לנפש. לדברי ערן, "בשנים האחרונות ממשלת גיברלטר ועסקים מקומיים צמאים מאוד לטכנולוגיות חדישות ואנו מאמינים שאין טובה יותר מישראל כ-Startup Nation על מנת לספק צרכים אלו". תובנה זו הביאה לרעיון הקמת לשכת המסחר בין גיברלטר לישראל (שתקרא (Gibrael, על מנת לשרת את האינטרסים של שתי המדינות.

לאלו מכם שעבורם גיברלטר נותרה כזיכרון עמום משיעורי הגיאוגרפיה בבית הספר היסודי, נציין כי גיברלטר היא מושבה בריטית הממוקמת בקצה הדרומי ביותר של ספרד ונושקת ליבשת אפריקה. היא משתרעת על פני שטח של כ-6 קמ"ר ואוכלוסייתה מונה כ-30 אלף תושבי בלבד, אך אל תתנו לגודל (או יותר נכון ל"קוטן") לבלבל אתכם. אחרי הכל, דברים טובים באים באריזות קטנות.

גיברלטר. טריטוריה קטנה עם פוטנציאל גדול | צילום: thinkstock

שלטונות גיברלטר מנסים כבר מספר שנים להתנער מתדמית "מקלט המס" הידוע לשמצה. בשנת 2011 החל לפעול במושבה משטר מס שזכה לגיבוי ואישור מטעם בית הדין של האיחוד האירופי. צעד זה מעיד על רצון עז מצד הממשלה להתנער מתדמית ה- OFFSHOREולמצב את גיברלטר כשער כניסה אטרקטיבי לשוקי אירופה ואפריקה, עבור עסקים ובעלי הון מחוץ לשוק האירופי. הוכחה להצלחתה של גיברלטר בשנוי תדמית זו הינה העובדה שהיא איננה מופיעה עוד ברשימת מקלטי המס שפרסם האיחוד האירופי ביוני האחרון.

אז למה בכלל שווה להתחיל לפעול מגיברלטר ובאלו מגזרים?

המגזר הפיננסי – רישוי בגיברלטר, שיווק בשאר חלקי אירופה

בשנת 1973 הצטרפה גיברלטר כחברה באיחוד האירופי (כחלק מבריטניה) והטמיעה בחוק את כל הדירקטיבות הרלוונטיות של האיחוד. לפיכך, על המגזר הפיננסי בגיברלטר חלים כל הסטנדרטים והתקנות של האיחוד האירופי וכן הזכות לשיווק מוצרים פיננסים בכול רחבי האיחוד (Passporting Rights) לאחר קבלת רישיון הפעילות בגיברלטר. מאחר ומדובר מקום קטן מאוד, תהליך קבלת הרישוי הוא בדרך כלל מהיר ופשוט יותר מאשר במדינות הגדולות, מפאת מספרם הנמוך של המבקשים. יש מעט מאוד משוכות בירוקרטיות, וכל ההתנהלות מול הרגולטור הפיננסי (Financial Services Commission) נעשית בצורה אישית ונגישה. בנקים, חברות ביטוח, מנהלי השקעות, זירות מט"ח אלקטרוניות וגופים פיננסים ישראלים אחרים המעוניינים לפתח פעילות באיחוד האירופי, ישכילו אם יעברו את תהליך הרישוי בגיברלטר, ואז יוכלו לשווק את מוצריהם ביתר מדינות האיחוד, ללא צורך לעבור תהליך רישוי מחדש.

מגזר הנדל"ן – תשואות אטרקטיביות והטבות רבות

חברות ייזום ופיתוח ישמחו לשמוע שממשלת גיברלטר מעניקה הטבות רבות לפרוייקטי פינוי-בינוי ושיקום מבנים ישנים. שוק הנדל"ן בגיברלטר מאופיין בחוסר כרוני, הן במגזר המגורים והן במגזר המניב. בשל הביקוש הרב לשטח מחברות בינלאומיות העוברות לגיברלטר, קיים כיום מחסור חמור בשטחי מסחר ובמשרדים להשכרה – דבר היוצר הזדמנויות לשיקום מבנים ישנים ולפריחת יוזמות לפרויקטים חדשים בתחום הבנייה. הזדמנויות אלו מגובות בהפשרת קרקעות לבנייה (בדרך כלל על אדמות שיובשו מהים), היעדר מס שבח ומס על רווחי הון. השקעה בתחום הנדל"ן בגיברלטר, מבטיחה תשואות אטרקטיביות במיוחד.

הימורים באינטרנט – קרבה פיזית לשחקנים הגדולים בשוק
  

נתח גדול משוק הכלכלה בגיברלטר שייך לתעשיית ההימורים באינטרנט. אמנם, בגיברלטר פועלות רק כשלושים וחמש חברות הימורים (לעומת כמה מאות חברות במלטה, קפריסין וקוסטה ריקה), אך חברות אלו הן החברות הגדולות ביותר בענף ומהוות כ-60% מסך כל פעילות ההימורים העולמית באינטרנט.

עובדה זו ממתגת את גיברלטר כ-"לאס ווגאס" של עולם ההימורים הווירטואלי. בעוד שקבלת רשיון "מפעיל-הימורים" הוא בגדר כמעט בלתי אפשרי, לחברות תכנה ישראליות המפתחות פתרונות לעולם ההימורים (עיסוק בפיתוחים אלו אינו מצריך רישיון מיוחד), כדאי מאוד להקים שלוחה בגיברלטר כדי להתקרב פיזית לשחקנים הגדולים בשוק. עסקאות רבות נסגרות במפגשים חברתיים ובגיברלטר הקטנה קיים סיכוי לא רע בכלל לפגוש מנכ"ל חברת הימורים בשולחן הסמוך במסעדה, או אפילו באסיפת ההורים בבית הספר, ומשם הדרך להיכרות אישית קצרה מאוד.

חברות מבוססות אינטרנט – פס רחב בשפע

חברות שפעילותן מבוססת ותלוית אינטרנט (כמו אתרי סחר אלקטרוני, זירות מט"ח ועוד), ישמחו לשמוע כי גיברלטר היא נקודת חיבור ראשית (HUB) על כבל האינטרנט התת-ימי החדש המחבר בין אירופה להודו, דבר המעניק לגולשים בגיברלטר רוחב פס במהירות של 3.84 טרה-ביט. עובדה זו מבטיחה זמינות ומהירות תקשורת ברמה גבוהה ביותר – עניין קריטי לחברות מבוססות אינטרנט.

מוצרי צריכה וטכנולוגיות חדשות – השקה שקטה לפני פריסה בשאר אירופה

גיברלטר היא יעד אטרקטיבי במיוחד לניסוי מוצרים: השפה המדוברת היא אנגלית, חוקיה תואמים לאלו שבבריטניה, וקל למקבלי ההחלטות להגיע אליה לצורך קבלת אישורים שונים. מעבר לכך, גיברלטר אינה מקבלת חשיפה תקשורתית כמו של מדינות גדולות יותר. לכן, היא יכולה לשמש כ"מעבדת ניסויים" להשקת מוצרים חדשים, במיוחד בתחומי הטכנולוגיה (קלינטק, ביוטק פינטק, וטכנולוגיות "עיר חכמה"), התקשורת ומוצרי הצריכה.

כל למשל, ענקית התקשורת הסינית 'הוואווי' (HUAWEI), ניסתה לפני מספר שנים את אחד ממכשירי הטלפון דור 3 שלה בגיברלטר, כחלק מאסטרטגיית החדירה לשוק האירופי. חברות המעוניינות לבדוק מוצרים חדשים ללא חשש לפגיעה בשוק היעד שלהן, יכולות לבצע השקה שקטה בגיברלטר בידיעה שגם אם המוצר לא צלח, אף אחד כנראה לא ישמע על כך.

המפתח לאירופה. גיברלטר | צילום: thinkstock

לראות את אפריקה מהמשרד

הקרבה הפיזית של גיברלטר לאפריקה (מרוקו נמצאת כ-16 ק"מ מהצד השני של מיצר גיברלטר), ממצבת את המושבה כשער כניסה אלטרנטיבי ליבשת הדרומית. בגיברלטר, חברות אחזקה רבות שבבעלותן חברות הפועלות באפריקה. דבר המקל עליהן בכל הקשור להעברת כספים מאפריקה וכן בתשתיות בקרה וניהול מפותחות.

חבילת המיסוי הכי אטרקטיבית באיחוד האירופי

לסיום, בכל זאת, אי אפשר שלא להזכיר את יתרונות המיסוי בגיברלטר הכוללים מס חברות של 10% בלבד (כאשר הכנסה שמקורה מחוץ לגיברלטר פטורה ממס בגיברלטר), אין מע"מ, אין מס על רווחי הון, אין מס על דיבידנדים, אין מס ירושה, ותקרת המס ליחידים היא 25% בלבד. אז בפעם הבאה שאתם שוקלים כניסה לשוק האירופי או לאפריקה, ודאו שגיברלטר נמצאת על הרדאר שלכם.

 

אירוע השקת לשכת המסחר יערך בגיברלטר בין התאריכים 27-29 באוקטובר. נציגי חברות ישראליות/אנשי עסקים המעוניינות להשתתף מתבקשים לפנות לאילת מאמו שי במייל [email protected] .

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן