השפצור שיהפוך את הרחפנים לדבר הכי מסוכן בסביבה

יש סיכוי גבוה שבעתיד הקרוב השמיים יתכסו במזל"טים, אך רוב השיחות בנושא מתמקדות בבטיחות והשליטה באובייקטיבים אוטונומיים מעופפים ופחות בסוגיית הפרטיות הנפגעת כתוצאה ממיליוני המצלמות שינועו מעל ראשינו.

לאחרונה רוב השיחות סביב הפרטיות התמקדו בפרטיות הדיגיטלית, כמו ההשפעה של רשות התקשורת האמריקאית (FCC) של הקונגרס שהצביעה על מה חברות יכולות לעשות עם המידע שאנחנו צורכים ומפיקים ברשת. ואכן, אחת העצות הנפוצות ביותר של עורכי דין לענייני פרט היא לנהל עסקים רגישים במצב אופליין, כדי להימנע מחיטוטים ומעקבים של גורמים זרים.

ועדיין, העולמות הלא מקוונים שלנו מנוטרים בדרכים שהיו מביישות גם את הסביבה הדיסטופית של ג'ורג אוורל בספרו 1984. מנשיאת טלפונים סלולריים לכל מקום, שמשדרים את המיקום שלנו בכל רגע נתן במרחב העירוני, ומאפשרים לראות עם מי אנחנו מדברים ומה אנחנו מחזיקים, ועד לממשלות וחברות פרטיות שצופות בנו מרגע שאנחנו יוצאים מהבית עד לרגע שאנחנו חוזרים בלילה.

אם להוסיף לכך גם את תמונות הלוויין שבעזרת מפות אונליין מאפשרות לכל אחד לעשות זום מכל מקום בעולם, היישר לחצר האחורית שלנו ולראות איך הצמחים ששתלנו בסתיו פרחו.

יחד עם זאת, עבור המודעות הפרטית שלנו ואלו שלא רוצים להיות תחת מעקב, ניתן לכבות את הפלאפונים. בנוסף, בגרסה שנגישה לציבור הרחב, תמונות הלוויין בנות חודשים ושנים ברזולוציה נמוכה, ואפילו מערכות במעגל סגור עדיין לא יכולות לסקר כל מטר במדינה.

כר פורה לניצול מידע | צילום: fotolia

בכל מקום

כעת, דמיינו עולם בו השמיים מלאים ברחפנים שמספקים חבילות, מנטרים את תנועה, מגיבים לפעילות פלילית בהתהוות, מזהים דליפות גז, מסמנים בורות והשאר הפעילויות האין סופיות שהם נועדו להן. בעוד שאת החבילה הם מביאים ברמת הרחוב ושמים בעדינות על מפתן הדלת, המצלמות של הרחפן יכולות להגיע בקלות לחלון הבית ולחפש פעילות לא חוקית, להאזין לשיחות, לסרוק את הרשת האלחוטית, להעריך כמה יקר הריהוט ואף את כישורי העיצוב של הדיירים. כמה מהפעולות הללו אינן חוקיות ומסווגות תחת חוקים ספציפיים, אבל לעתים הגבול בין חוקי ללא חוקי לא כל כך ברור כשזה מגיע לרחפנים.

למרות זאת, רחפנים נעים ברחובות הציבוריים וסורקים כל לוחית רישוי באזור באופן חוקי לחלוטין. אפשר רק לדמיין מה יקרה במעקב אחרי מכוניות באמצעות מערכת צילום במעגל סגור הקיימת היום ובשילוב מערכת המזהה לוחיות רישוי. בתוך רחפנים הדבר יכול לגרום יום יומית גם לסריקה של הדרכים הכי נידחות.

זיהוי פנים הופך לברור יותר מיום ליום ומצויד במערכת תמונות משופרת. בעתיד הלא רחוק למזל"טים הללו תהיה יכולת לזהות כל אדם שעובר ברחוב, ולהקליט כל תנועה שלו.
נשאלת השאלה, אם הסמארטפונים כבר מקליטים כל תנועה שלנו, מה היתרון במזל"ט עם תוכנת זיהוי פנים? היתרון הכי ברור הוא שאת הפלאפון אפשר לכבות, להחליף למכשיר אחר או פשוט לרדת מהרדאר לחלוטין אם אנחנו לא רוצים להימצא. זיהוי פנים ברחפן לעומת זאת, יהפוך זאת לבלתי אפשרי ללא שימוש באמצעים קיצוניים כמו מסכה או שינוי קיצוני במראה החיצוני.

בנוסף, חברת הסלולר יודעת איפה אנחנו נמצאים בכל עת אבל לא סביר שהיא תמכור את המידע הזה בגלל שהדבר עלול לגרום לעזיבה מסיבית מצד הלקוחות. היות וחברת הסלולר מייחסת חשיבות רבה ליחסים עם הלקוחות שלה, היא תתנהג באופן זהיר יותר ובכבוד לפרטיות המידע.

למפעילי הרחפנים לעומת זאת, אין יחסים עם האנשים האקראיים שהולכים ברחוב ונתפסים בעדשת הרחפן. חברה שמספקת משלוחים באמצעות רחפנים עלולה לזהות את הפוטנציאל העסקי ולמכור רשימת שמות של האנשים שהיא רואה יוצאים ונכנסים לחנויות המקומיות, ואף להציע שירות איתור מיוחד לרשויות החוק.

לאחרונה הציע מנכ"ל אינטל שצי המכוניות האוטונומיות שייסע בכבישים יהפוך לרשת צילום סלולרית. "אני תמיד אומר שמכוניות העתיד מסתכלות, כך שבפעם הבאה שיש התרעה על חטיפת ילד ומחפשים אחר לוחית רישוי ספציפית, המכוניות צריכות להיות מסוגלות למצוא את הלוחית הזאת די במהירות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן