השקעה בשוק הקנדי – חבל על האנרגיה?

כלכלת קנדה מושכת עניין רב בעת האחרונה, אחרי הכול אנו מצויים ב"זמן סחורות" והקנדים, לפחות על הנייר, נהנים מרכזיים מן הגאות בשוק הסחורות הגלובלי. מדובר בכלכלה הנהנית באופן ישיר ממחירי האנרגיה הגבוהים והינה יצואנית של סחורות נוספות, בהן אבץ, אורניום, גרעינים וכו'.

מגזר הסחורות מהווה כ-11% מן הכלכלה הקנדית, כמעט פי שלושה משכנתה הגדולה ארה"ב והרבה מעבר לרוב המדינות המתועשות. יצוא הסחורות מהווה כשליש מן היצוא הקנדי הכולל ומהווה באר שואבת להשקעות זרות, ומכך נגזרת מרכזיותו של סקטור הסחורות בכלכלת קנדה.

סקטור האנרגיה מהווה את הסקטור הגדול ביותר מכלל סקטורי הסחורות בקנדה. סקטור זה הגדיל את חלקו מסך הייצור של תעשיית הסחורות הקנדית מרמה של 18% לפני כ-15 שנה לרמה של 46% כיום.

קנדה הינה יצרנית הנפט השמינית בגודלה בעולם ויצרנית הגז השלישית בגודלה בעולם. כמו כן, לרשותה רזרבות הנפט השניות בגודלן בעולם, ומכאן האינטואיציה החזקה לגבי הקשר החזק בין הצמיחה הקנדית למחירי האנרגיה. על אף המרכזיות של סקטור הסחורות בכלכלת קנדה, מי שמשקיע במדינה מתוך מחשבה כי עליית מחירי האנרגיה תניע בעוצמה את גלגלי הצמיחה הכלכלית בקנדה ראוי כי יבחין בין מספר מצבי עולם בהם עולים מחירי האנרגיה והשלכות של מצבי עולם אלו על כלכלת קנדה.

מתברר כי כלל האצבע האינטואיטיבי באשר לקשר החיובי המובהק בין עליית מחירי הסחורות לצמיחה כלכלית מואצת בקנדה רחוק מלשקף את המציאות.

תרחיש של עליית מחירי נפט אשר מקורו בהתחזקות הצמיחה הכלכלית בארה"ב הינו תרחיש מצוין לצמיחה הכלכלית של השכנה מצפון. ביקושים מוגברים לאנרגיה מכיוונה של ארה"ב צפויים לתרום באופן מהותי לצמיחת הכלכלה הקנדית על ציר הזמן. בתרחיש שכזה, הגידול ברווחי מגזר האנרגיה צפוי להאפיל על החסרונות הנובעים מן העלייה במחירי האנרגיה בקנדה, התחזקות הדולר הקנדי וכן לחצי שכר במשק הקנדי. כלכלת קנדה תהנה במצב עולם שכזה מגידול מהותי בהכנסות ממסים ומעלייה בעושר של אזרחיה – הן בשל שכר עבודה עולה, הן בשל עלייה במחירי ניירות ערך והן באמצעות גידול בסחר הבין פרובינציאלי.

תרחיש אחר אפשרי הינו התחזקות מחירי נפט אשר מקורה בגידול בביקוש בשווקים המתעוררים בכלל ובמזרח הרחוק בפרט. תרחיש שכזה צפוי להיות בעל השפעה מינורית על צמיחת הכלכלה הקנדית, שכן אין מדובר בשוקי יצוא מהותיים לסקטור האנרגיה הקנדי ומנגד יאבד שאר המשק הקנדי תחרותיות יחסית אל מול משקים מתחרים בשל עליית מחירי אנרגיה זו. תרחיש עליית מחירי אנרגיה נוסף הינו עליית מחירי נפט אשר מקורה בירידה בהיצע הנפט העולמי. תרחיש שכזה יהיה כמעט חסר השפעה על הצמיחה הכלכלית הקנדית, שכן הדבר צפוי לפגוע בצמיחת הפעילות הכלכלית הגלובלית ולפיכך התרומה של הגידול במחירי האנרגיה לכלכלה הקנדית מתפוגגת לה כפועל יוצא של הדעיכה בפעילות הכלכלית והשלכתה על הצמיחה המקומית בקנדה.

השקעה בכלכלת קנדה, אשר השיקול המרכזי שלה הינו השלכות עלייה של מחירי הסחורות בכלל והאנרגיה בפרט על הכלכלה הקנדית, שקולה במידה רבה לרכישת פרה בשביל כוס חלב וגם זאת בתרחיש האופטימי.

שוקי מניות מתנהלים על בסיס תחזיות כלכליות באשר לתוואי הכלכלי העתידי תוך דגש על יחסיות והשוואתיות של אזורים גלובליים שונים ושווקי המניות השונים. היצוא של קנדה, המהווה כשליש מן התוצר, מוטה בצורה מובהקת לארה"ב, ולפיכך רק מחזור צמיחה מואץ בארה"ב יכול להפיח רוח חזקה במפרשיה של כלכלת קנדה, בהינתן האתגרים הכלכליים מבית אליהם התייחסנו בהרחבה.

הצפי להתקררות קצב הצמיחה של כלכלת קנדה, גם אם מדובר בהתקררות כלכלית "נסבלת" ביחס לסביבת הצמיחה הגלובלית, צפי להעלאת ריבית ומדיניות פיסקלית מרסנת, מסבירים במידה רבה את ביצועי החסר של מדד המניות הקנדי אל מול שוק המניות האמריקני. המרוץ אחר נכסי ביטחון בא לידי ביטוי במחירי החוב הלאומי הקנדי, אולם כאשר אנו עוסקים במחירי מניות, עיקר תשומת הלב של המשקיעים הינו מחירי המניות ושיעורי הצמיחה החזויים של רווחי החברות.

מכפיל הרווח העתידי החזוי על רווחי מניות מדד ה-TSX ב-12 החודשים הקרובים עומד על כ-13.7, נמוך במעט מן הממוצע ההיסטורי העומד על 14.5, אולם גבוה ממכפיל הרווח העתידי על מדד ה-S&P 500 העומד על 12.7.

ממוצע ביצועי שוק המניות הקנדי ב-25 השנים האחרונות עומד על כ-7%. בהינתן מומנטום כלכלי נחלש ומחירי מניות המגלמים חלק לא מבוטל מראלי הסחורות האחרון, נראה כי הפעילים בשווקים מעדיפים להתמקד בשוקי מניות גלובליים אחרים ולייצר את החשיפה למגזר הסחורות המקושר אינטואיטיבית לכלכלת קנדה בדרכים חלופיות ולא באמצעות רכישה רוחבית של אינדקס המניות הקנדי.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן