השקעותיה של סין בתשתיות ונדל"ן לא יעצרו את הצמיחה הכלכלית

כלי תקשורת רבים בעולם המערבי טוענים כי שיעור ההשקעות הגבוה של ממשלת סין יפגע במדינה ושהניסיון ליצור האטה מלאכותית בצמיחה הכלכלית על מנת למנוע היווצרות של בועת נדל"ן ייכשל בסופו של דבר. אולם, מצד שני, אף אחד מהם לא לוקח בחשבון שקיים צד שני לסיפור הזה וסביר להניח שקצב ההשקעות המהיר של הממשלה נובע מכך שעקב המודרניזציה במדינה, ביצועם של פרויקטים הופך לקשה יותר ככל שיותר אנשים דורשים זכויות וחירויות. 

לסברה זו יש לא מעט הוכחות היסטוריות בכל רחבי העולם. בניו יורק למשל, כבר למעלה משני עשורים מנסים להשלים את סלילתו של מסלול רכבת תחתית בשדרה ה-2 בעיר, זאת משום שהעירייה צריכה לקבל את אישוריהם של איגודי עובדים רבים התחום. לעומת זאת, בשנות ה-30 של המאה ה-20, לקח לעירייה רק 6 חודשים לבנות את נמל התעופה לה גארדיה. 

ההשקעות בתשתיות ובנדל"ן לא ימנעו מכלכלת סין לצמוח | צילום: רויטרס

מצב דומה החל כבר להתפתח בסין. במדינה המאוכלסת ביותר בעולם כיום, ישנם כ-500 מיליון תושבים החיים מתחת לקו העוני. לכן, הממשלה מנסה לפעול ומהר. ההשקעות המרובות שהיא מבצעת היום, נועדו למנוע צווארי בקבוק עתידיים בענפי התשתיות והתעסוקה, שעלולים להיווצר עם המשך ההאטה בצמיחה הכלכלית במדינה. 

אמנם כיום ישנם מבנים רבים שנותרים ריקים וחסרי שימוש, וקרוב לוודאי שגורלן של חלק מהתשתיות שנבנות יהיה דומה, אך כניראה שזה לא ימנע מסין להמשיך ולהיות מעצמה כלכלית. חשוב לזכור שגם בארה"ב, הושקעו כספים רבים בתשתיות שאין בהם שימוש יותר, אך עדין מדובר בכלכלה החזקה בעולם כיום. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן