"השתייה מזיקה לבריאות": בקרוב – אזהרות גם על בקבוקי אלכוהול

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את התקנות המסדירות את הגבלת הפרסומות והשיווק של משקאות אלכוהוליים, אשר נועדו לקבוע את סימון האזהרה. יו"ר הוועדה, אבישי ברוורמן, אמר כי אישור התקנות חשוב בעת הזאת, כשבני הנוער בחופשה, על מנת להתמודד עם תופעות של שתייה מופרזת.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, הוסיף כי התקנות, והחוק להגבלת הפרסום והשיווק של משקאות אלכוהוליים של ח"כ דני דנון אותו אישרה הוועדה בכנסת הקודמת, הם חלק מהמאבק לשמירה על בריאות הציבור.

הוועדה כבר אישרה בכנסת הקודמת חלק מהתקנות, אולם לא יכולה היתה לדון בסעיפים שעסקו באזהרה בפרסומים ברדיו, בטלוויזיה ובאמצעים אלקטרוניים מאחר שמשרד הבריאות לא קיים לטענתה את חובתו להתייעץ בנושא עם מועצת הכבלים והלוויין. כעת דנה הוועדה שוב בתקנות וקבעה כי על מיכל משקה משכר חזק – ששיעור האלכוהול בו עולה על 15.5% – יופיע הכיתוב "אזהרה: צריכה מופרזת של אלכוהול מסכנת חיים ומזיקה לבריאות!". על מכלי משקאות משכרים ששיעור האלכוהול בהם הוא עד 15.5% יופיע הכיתוב: "אזהרה: מכיל אלכוהול – מומלץ להימנע משתיה מופרזת".

החובה להדביק את תווית האזהרה על משקאות משכרים חזקים (מעל 15.5% אלכוהול) תיכנס לתוקף תוך שנה מיום פרסום התקנות. באשר למשקאות משכרים בהם עד 15.5% אלכוהול – החובה להדביק תווית אזהרה תיכנס לתוקף שנתיים לאחר פרסום התקנות.
כמו כן אישרה הוועדה את הסעיפים הנוגעים לפרסום בכתב (בעיתונות, שלטי חוצות ועוד), בעל פה (ברדיו) ובאמצעים אלקטרוניים (טלוויזיה ואינטרנט).

צילום: רויטרס

בפרסומות בכתב נקבע כי האזהרה תופיע בצבע בולט בנוגד את רקע הפרסומת, וגודלה יהיה לפחות 5% משטח הפרסומת. בפרסום בעל פה תושמע האזהרה, בהתאם לנוסח המתאים למשקה, בעוצמת קול שאינה נמוכה לעוצמת הקול של הפרסומת ובהקראה ברורה. בפרסום באמצעים אלקטרוניים ניתן יהיה לכלול את האזהרה בכתב או בעל פה, לפרק זמן של 5 שניות לפחות בזמן שידור הפרסומת. החובה להכליל את האזהרה בפרסומות תיכנס לתוקף כבר תוך 90 יום מיום הפרסום.

מנהלת תחום הסכמים מסחריים דו לאומיים במשרד הכלכלה, נטלי גוטמן חן, התייחסה לאבחנה בחוק בין שני סוגי משקאות משכרים – משקאות משכרים ששיעור האלכוהול בהם עד 15.5% (בעיקר בירה ויין) ומשקאות משכרים חזקים ששיעור האלכוהול בהם מעל 15.5%. לדבריה, ההתייחסויות שקיבל המשרד ממדינות בהן ארה"ב והאיחוד האירופי, הן כי אין הצדקה לאבחנה בין סוגי האלכוהול. עוד היא הוסיפה כי צריכה להיות אזהרה אחידה לפי הנוסח הפחות חריף. ח"כ יצחק וקנין אמר בתגובה כי הטענות האלה כבר הועלו בדיונים הקודמים וחברי הכנסת קיבלו החלטה אחרת.

מנכ"ל מועצת גפן היין, צחי דותן, טען כי יש מספר יינות מצומצם שמגיעים גם ל-16% אלכוהול ואין סיבה שיכללו ברף של המשקאות המשכרים החזקים. פרופ' גמזו התייחס לדברים ואמר כי בכוונתו לבחון את הנושא יחד עם שרת הבריאות, ואם המשרד ימצא לנכון הוא יגיש תיקון בנושא לוועדה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן