השתלטות פייסבוק על ווטסאפ: הנציבות האירופית עשויה לקנוס

מארק צוקרברג יכול להוסיף גם את הנציבות האירופית לרשימת כאבי הראש שלו משנת 2016, רשימה שכבר כוללת את פרשיית החדשות המזויפות, צנזור תמונות היסטוריות וניפוח מלאכותי של כמות הצפיות בווידאו.

הרשות הרגולטורית הבכירה באירופה הודיעה בשבוע שעבר כי היא חוקרת האם פייסבוק שיקרה, או הסתירה מידע באופן רשלני בנוגע ליכולותיה לשאוב מידע מווטסאפ, כשהכריזה על רכישת חברת המסרונים בפברואר 2014.

פייסבוק תצטרך להשיב על הצהרת ההתנגדויות לעסקה מטעם הנציבות עד ל-31 בינואר 2017. בסופו של תהליך, ולאחר שתתקיים חקירה מלאה, אם תאומתנה חשדותיה של הנציבות, הדבר עשוי להסתיים בהשטת קנס על פייסבוק בגובה עד 1% מהמחזור שלה. פייסבוק הכניסה 18 מיליארד דולר במהלך שנת 2015, כך שקנס כזה יוכל להיות שווה עד 180 מיליון דולר.

בנציבות אומרים כי כאשר אנשיהם ביקשו מפייסבוק פרטים על תכניות ההשתלטות שלה עוד ב-2014, הם שאלו בנוגע "לאפשרות הטכנית של התאמה אוטומטית בין כרטיסי הזיהוי של המשתמשים בפייסבוק לבין פרטי הזיהוי שלהם כמשתמשי ווטסאפ". בפייסבוק השיבו כי "התאמה אמינה ואוטומטית שכזו בין חשבונות המשתמש בשתי החברות היא חסרת סיכוי".

אבל באוגוסט 2016 הכריזו בווטסאפ שהם יתחילו, למעשה, לקשר את מספרי הטלפון של משתמשיהם עם הזהות הפייסבוקית שלהם, וכי הם יעדכנו את תנאי השימוש, השירות והפרטיות שלהם כתוצאה מכך. בנציבות אומרים שהדבר מעיד על כך שפייסבוק כן הייתה יכולה להתאים בין המשתמשים שלה לאלו של ווטסאפ, או לכל הפחות ידעה שהדבר אפשרי טכנית כאשר קנתה את ווטסאפ ב-2014.

הנציבות האירופית. חושדים כי פייסבוק שיקרה במכוון | צילום: Fotolia

זו לא תהיה הפעם הראשונה שבה חברת טכנולוגיה נאלצה לפתוח את הכיס ולשלם לרשויות האירופיות: ב-2004 נאלצה מייקרוסופט לשלם לנציבות קרוב ל-800 מיליון דולר משום שהיא הטמיעה את Media Player לתוך Windows. הנציבות גם חוקרת את גוגל מאז תחילת 2015, כשהיא מאיימת מאז להשיט על החברה קנס בגובה 10% מהמחזור השנתי שלה בגובה 7.4 מיליארד דולר.

תלונותיה של הנציבות כלפי מייקרוסופט וגוגל נסובות תמיד סביב שיטות התנהלות לא תחרותיות מצדן. במקרה של פייסבוק, לעומת זאת, הנציבות לא מודאגת מכך שהמיזוג היה בלתי תחרותי: כך היא אפילו אמרה בעצמה באישור הרשמי שהעניקה לעסקה באוקטובר 2014, בו היא טענה ששיתוף מידע בין פייסבוק לווטסאפ הוא לא דבר "שמעלה דאגות הנוגעות לתחרות". יתכן שזו הסיבה כי הקנס שהיא מאיימת עמו על פייסבוק הוא בגובה 1% מהמחזור שלה ולא 10%. יחד עם זאת, בנציבות עדיין מוטרדים מהאפשרות שפייסבוק שיקרה, ומהעובדה שלפחות טכנית יהיה מעתה לרגולטור קשה יותר לקבל החלטה הוגנת.

"התפיסה המוקדמת של הנציבות היא כי פייסבוק סיפקה לנו מידע שגוי או מטעה במהלך החקירה סביב רכישתה של ווטסאפ", אמרה הנציבה מרגרט ווסטאגר בהודעה רשמית. הכדור נמצא כעת במגרש של פייסבוק.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן