התאוששות בסין? בברקליס רואים 'ניצנים ירוקים' בנתוני המקרו

בנק ההשקעות הרביעי בגודלו בעולם, ברקליס, אומר היום כי הוא רואה סימני התאוששות בנתוני הכלכלה הסיניים. ברקליס חזו כי הכלכלה הסינית תגיע לנקודת שפל ברבעון השני של 2012, ועם כניסתה של סין לרבעון השלישי השבוע אומרים בברקליס כי הם רואים "ניצנים ירוקים מבצבצים מבעד לאדמה הסדוקה". 

גם שרוב המדדים המושהים, כמו רווחים, הלוואות דחויות ואבטלה עודם נחלשים בסין, וכמה מהמדדים המצרפיים, דוגמת השקעה, צריכה, ייצור וייצוא נותרים מעורבים – כמה מהמדדים העתידיים, כמו מדד מנהלי הרכש – כבר מציגים סימני שיפור.

מרכז האינפורמציה המדיני של סין (SIC) מבנה אינדיקטור מוביל בעצמו, שהוא מדד עונתי מותאם ומרוכב של ציפיות הצרכנים, יחס הייצור/מכירות התעשייתי, תזרים המזומנים, התחלות בנייה למגורים, האינדקס הלוגיסטי ועוד. אינדיקטור מוביל זה עלה בחודשים מאי-יוני.

הרבה מהמקטרגים על סין טוענים כי הנתונים הממשלתיים אינם אמינים כלל. אך משקיעים, בבנייתם תיק, עדיין צריכים נתונים להתוויית המודלים והתרחישים שלהם. מנהלי תיקים עדיין צריכים להשיג את נתוניהם מאיפשהו. גם אם נוכל לפטור את דברי הסינים כעורבא פרח, החברים בברקליס לפחות אומרים כי עורבא הוא, ולא יונה פצועה כלשהי. המשקיעים יחפרו עמוק עבור כל סימן לשיפור הסנטימנט. נתוני המרכז הסיני השקו את תאוותם זו במים צוננים במיוחד.

בדיווח קצר בן 5 עמודים ביום ו' האחרון הודיעו ברקליס ללקוחותיהם כי הסבירות גבוהה לכך שרוב הממונים הסיניים חולקים את התפישה לפיה על הכלכלה לסבול צמיחה איטית יותר במטרה לתשתת את המעבר בדפוס ההתפתחותי של הכלכלה במדינה. הנשיא חו ג'יטאו ממשיך להקיש על תופי הצמיחה הבת-קיימא, איפשהו בין שפל של 7 אחוזים ל-8 אחוזים מתונים של שינוי בתוצר המקומי הגולמי של סין. כל דבר מתחת ל-7 אחוזים עבור סין ברבעונים העוקבים ייחשב ל"נחיתה קשה" ע"י רוב הכלכלנים.

נראה שסין סובלת מנחיתה קשה במיוחד. חבילת התמריץ בת 4 טריליוני היואן עליה הודיעו ב-2008 הייתה מוצלחת במונחים של הרמת הצמיחה. אבל היא חוללה רשימה ארוכה של תוצאות, כולל הרחבות אשראי מסיביות, הלוואות ענק של השלטון המקומי, בועות נכסים, הלוואות דחויות בפוטנציה ותפוסת יתר בכמה מוקדי תשתית. בעיות אלו עומדות בבירור מאחורי השינוי בתפישתם של קובעי המדיניות לגבי צמיחה בת-קיימא. ממונים בכירים, כולל הנשיא וראש הממשלה וון ג'יאבאו, אמרו כי אינם מעוניינים בחבילת תמריץ סטייל 2008 שוב, גם בהתחשב במצוקה העצומה בה עדיין מוצאת את עצמה שותפתה העיקרית של סין למסחר – אירופה".

ומה אם אירופה תתמוטט? "ברור שהדבר יעורר תגובה אגרסיבית הרבה יותר מצד הרשויות הסיניות", אומר ייפינג הואנג, אנאליסט בכיר בברקליס. "אנחנו מאמינים כי רוב הפקידים אינם מצפים לחזרה על תגובת הממשלה מ-2008. מנקודת מבטנו, קובעי המדיניות הסיניים מזהים כי אם גוש היורו יתפצל, לא תהייה זו צמיחה לטווח קצר. אולי ייטב לסין לקבל צמיחה איטית ולהמשיך להתמקד באיזון מחדש ובנייה מחדש של מודל הצמיחה שלה. אפילו אם חובה יהיה על הממשל לבצע עוד תימוכי-צמיחה, אנו מאמינים כי הדבר עשוי לשגר תוכנית גדולה להכשרת עובדים נודדים, למשל, במקום להעמיס על המדינה עוד פרויקטים של תשתית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן