התמ"ג טיפס ברבעון הראשון ב-2.1% בלבד, לעומת צפי לעלייה של 3.5%

אכזבה במשק: הלמ"ס פרסמה היום את נתוני התמ"ג של המשק הישראלי, מהם עולה תמונה מדאיגה למדי. על פי הנתונים, התמ"ג במשק טיפס ברבעון הראשון ב-2.1% בלבד – נתון נמוך בהרבה מהציפיות במשק, אשר עמדו על 3.5%. העלייה הנוכחית באה לאחר שברבעון האחרון של השנה הקודמת צמח התמ"ג ב-2.9%.

צילום: רויטרס

נתון מדאיג נוסף אשר פורסם היום הוא התוצר העסקי במשק, אשר עמד ברבעון האחרון על 0.4% בלבד – ירידה משמעותית ביחס לרבעון הרודם, אז עמד הנתון על 2.1%. התוצר העסקי משפיע רבות על המשך הצמיחה במשק, וסביר כי גם בהשפעתו נתוני הצריכה ירדו בהתאם – כשהצריכה הפרטית צנחה ב-2%.

הנתונים הנוכחיים אינם מסתדרים כלל עם הערכות הצמיחה של בנק ישראל לשנת 2014, אשר עמדו על למעלה מ-3%, ומעניין לראות האם וכיצד תושפע הערכת הצמיחה הבאה אשר יפרסם הבנק מנתונים אלו. הנתונים של היום מצטרפים אל מדד חודש אפריל שפורסם ביום חמישי ועמד על 0.1% בלבד. המדד בטא ירידה בצריכה הפרטית, והווה אינדיקטור נוסף למצבו הרעוע של המשק.

"נתון הצריכה הפרטית החלש ברבעון הראשון של שנת 2014 הוא מכה חזקה בבטן הרכה של המשק הישראלי אשר נסחב משך תקופה על כתפיו הצרות של הצרכן המקומי", הסביר יניב פגוט מקבוצת איילון. "במשך כל הרבעונים האחרונים בהם חווה המשק הישראלי האטה בקצב הצמיחה הייתה זו הצמיחה הנאה בצריכה הפרטית אשר רככה את ההאטה בקצב הצמיחה ושמרה על עוצמה לא מוסברת על אף הקיפאון בשכר הריאלי במשק".

יוסי פריימן, מנכ"ל פרימן ניהול סיכונים הוסיף כי "זהו סימן אזהרה מובהק שהמשק ניצב על מידרון חלקלק שללא תגובה יעילה ואפקטיבית, עלול להידרדר אף למיתון". על משרד האוצר ובנק ישראל לגבש באופן מיידי צעדים אגרסיביים לעצירת הצניחה בשער הדולר כדי לעודד את הייצוא עד – מנוע הצמיחה של המשק. בטווח המיידי על בנק ישראל להכריז על הפחתת ריבית בשיעור של 0.25%. הנתונים תומכים במהלכיו של בנק ישראל שפעל להפחתת ריבית לעידוד הפעילות במשק, אל מול אלה שחשבו ששער הריבית משפיע רק על מחירי הנדל"ן".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן