התקלה שמבשרת את הסוף? מעל 409 מיליון דולר בביטקוינס נמחקו ביום אחד

מאונט גוקס (Mt. Gox) הוא אחד מאתרי המסחר בביטקוין הפופולריים ברשת, נפל ואינו נגיש כלל. על פי הדיווחים, המסחר בה הופסק עוד אתמול בלילה והחשש כעת הוא שהאתר פשוט נמחק.

השפעת הנפילה של מאונט גוקס מתפשטת כמו אש בשדה קוצים עם השלכות שהורגשו בכל רחבי העולם. השמועות לגבי הסיבה להשבתת האתר נעות בין פריצת האקרים מתוחכמת לפרצת אבטחה פשוטה, אולם העלויות מסתכמות בהפסדים של עד 744,000 ביטקוינס, שהם 409,200,000 דולרים (בהתבסס על השער היציג של הביטקוין שעות ספורות לפני ההשבתה, על פי אתר Coindesk.com). אין ספק שמדובר באירוע מצער שעשויה לגרום לקהילה הבינלאומית לאבד את האמונה במטבע הוירטואלי, במיוחד לאור צניחת הערך שבאה בעקבותיו.

לא מדובר בפעם הראשונה

עוד בשנת 2011 היה חשש שאתר מאונט גוקס נפרץ, אז היה היקפו של המטבע כ-400,000 ביטקוינס בלבד ושווים הכולל הגיע ל-9 מיליון דולר בלבד. האקרים ניסו למכור אז באתר של מאונט גוקס ביטקוינס בשווי של 9 מיליון דולר, מה שגרם לשער המטבע להתרסק לאפס. אז סגר את המסחר מנכ"ל מאונט גוקס, מארק קארפלס, שהצליח להתאושש מאז אותה תקרית באמצעות התנצלות פומבית והשבת הכספים האבודים לבעליהם. אולי בשוויו של המטבע כפי שהיה אז פעולה כזו הייתה אפשרית, אולם בסכומים בהם נסחר ביטקוין כיום, כלל לא בטוח שיצליח להבטיח שוב את אותו הדבר.

744,000 ביטקוינס פשוט נמחקו | צילום: shutterstock

מאונט גוקס אינה החברה היחידה שמתמודדת עם הבעיות הללו. חברה בשם MyBitcion למשל, הפסידה 154,406 ביטקוינס בשנת 2011 (ששווים היום כמעט 85 מיליון דולר) ו- Bitcoinica, שהפסידו 43,554 ביטקוינס (כ-24 מיליון דולר בשווים כיום), במתקפה דומה בשנת 2012.

ישנן לא מעט מתקפות כאלה, כך שהאשמה אינה רק על כתפי מאונט גוקס. מוסדות פיננסיים הם מטרות מובנות ומוכרות למתקפות על ידי אינדיבידואלים חסרי מצפון, ומדובר בסיטואציה לא פשוטה כלל לכל חברה להתמודד עימה.

מה הלאה?

ביטוח

מעל למיליון אנשים היו לקוחותיה של מאונט גוקס, והם צריכים לדעת מה האפשרויות שלהם מבחינה כלכלית, להתמודדות עם ההפסדים שנגרמו להם. ראשית, חשוב להבין שמאונט גוקס אינו בנק, והוא אינו מגן על המשתמשים באמצעות התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC). מה שאומר שאין צד שלישי ניטרלי שמגן על הכסף שאתם מחזיקים במאונט גוקס. ה-FDIC מספק ביטוח לסכומים עד 250,000 דולר להפקדה בחשבון בנק, וזאת כדי להבטיח שהכסף שלנו לא פשוט יתאדה אם יסגר הבנק שלנו.

מאונט גוקס יכלו לספק שירות דומה אם היו רוכשים ביטוח חיצוני על פיקדונות הביטקוינס שלהם. הביטוח היה בשם מיליון משתמשי האתר שאיבדו 409.2 מיליון דולר במהלך הלילה. אך לרוע המזל למאונט גוקס לא היה ביטוח או כל אמצעי אחר להבטחת הכספים שהופקדו אצלו, כך שכל מה שנותר הוא אוויר.

תביעה

האם אפשר לתבוע את החברה? תביעה כזו תידרש להיות תביעה בינלאומית שהדיון בה יעשה על פי החוק היפני, שם ממוקמת ורשומה החברה. ברמה המציאותית, כנראה שתביעת החברה לא תהיה שווה את הזמן והכסף שלנו – יש סיכוי קטן שיהיה מספיק כסף בחברה לכסות חלק משמעותי מתוך הסכום שאבד, ועלויות המשפט בוודאי ינופחו לכדי מיליונים, כך שמה שנישאר מהחברה יבלע על ידן.

הבוקר, מפגין מחוץ למשרדי החברה בטוקיו שואל "איפה הכסף שלנו?" | צילום: רויטרס

ומה לגבי בכירים בחברה, כמו המנכ"ל מארק קארפלס? זה כבר ממש תלוי באופי החקיקה היפני. בארה"ב, וגם בישראל, לא ניתן לבצע הרמת מסך שתחשוף את מנהל החברה לחובותיה באופן אישי, אלא אם כן נוכל להצביע על רשלנות ממשית או סימן כלשהו לאשמה. גם בהנחה שנצליח לבצע הרמת מסך מול אחד מהבכירים, עדיין לא סביר שגם מימנו נצליח להיפרע בסכום האדיר של 409.2 מיליון דולר.

אז מה עכשיו? קחו את ההפסדים שלכם והשיגו פטור ממס

היתרון היחידי שהאמריקאים המפסידים יכולים לרשום לעצמם מהאסון הזה, הוא שהם יכולים לקחת את ההפסדים ולקבל כנגדם הקלות במס. בארה"ב ביטקוינס מסווגים כנכס להשקעה, ומשום שמותר לקזז עד 3,000 דולר הפסד מההכנסה שלך בכל שנה, אבל אין תקרה למספר השנים בהם תוכל לבצע את המחיקה עבור הפסד מצטבר אחד, למעשה כל שנה, עד תום ההפסדים, יתקזזו אלו מסכום ההכנסות החייב במס. זה לא החזר כספי, אבל יש בזה מידה מסויימת של נחת.

המסקנה

נפילתה של מאונט גוקס אינה סופו של הביטקוין. מדובר בחברה אחת מני רבות, ואפשר לקוות שהמקרה יוביל גם לאבטחתן המוגברת של היתר. מדובר אך במקל קטן בגלגלי הביטקוין, אבל המשמעות האמיתית של הסיפור תלויה בקהילת המשתמשים שלו, האם ישובו להשקיע בו את הונם.

שער הביטקוין בעת כתיבת שורות אלה עומד ב-Bitstamp על 400 דולר וב-BTC-e על 430 דולר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן