ה"תרופה" לעיוורון? חוקרים השתילו עין ביונית למטופלת

ה"תרופה" ללקות ראייה בדרך? עין ביונית הושתלה באשה אוסטרלית והחזירה לה את הראייה באופן חלקי. מדענים טוענים כי מדובר בצעד משמעותי לקראת היעד הסופי – השבת ראייה חלקית לעיוורים ולבעלי לקות ראייה.

ראייתה של דיאן אשוורת' נפגעה קשות בשל מחלת הרשתית רטיניטיס פיגמנטוזה בה לקתה. החוקרים התאימו לאשוורת' אבטיפוס של עין ביונית, אשר הושתלה בגופה בחודש מאי, ו"הופעלה" חודש לאחר מכן. "פתאום יכולתי לראות הבזק קטן… זה היה מדהים", היא אמרה. "בכל פעם שבה היה גירוי לעין, צורה אחרת הופיעה מולי".

העין הביונית פותחה במעבדות Bionic Vision באוסטרליה, קונסורציום של חוקרים הממומן בחלקו על ידי הממשלה המקומית, והיא מצוידת ב-24 אלקטרודות, אשר מחוברות דרך חלקה האחורי של העין, לקולטן המחובר מאחורי האוזן.

"פתאום יכולתי לראות הבזק קטן" | צילום: INGIMAGE / ASAP

"המתקן מגרה את הרשתית", אומרת ד"ר פני אלן, מנתחת מומחית אשר ביצעה את השתלת האבטיפוס. "האותות האלקטרוניים מועברים במתקן, אשר מגרה את הרשתית. האותות הללו מועברים בחזרה למוח ויוצרים את התמונה".

המתקן משחזר ראייה חלקית, באמצעותה המטופלים יכולים לראות צלליות של עצמים גדולים בעלי צבעים מנוגדים, כמו אור וחשכה. החוקרים מקווים לפתח את המכשיר כך שעיוורים יוכלו לנוע לבדם. "די היא המטופלת הראשונה מתוך שלוש אבטיפוסים. השלב הבא הוא ניתוח המידע החזותי שאנו מקבלים", אומרת אלן.

מחקר דומה לניסוי האוסטרלי בוצע באוניברסיטת קורנל בניו יורק, כאשר חוקרים הצליחו לפענח את האותות שמעבירים את המידע למוח בקרב עכברים, ופיתחו מתקן ששיחזר את ראייתם של עכברים עיוורים.

לפי ארגון הבריאות העולמי, 39 מיליון איש בעולם עיוורים, ו-246 מיליון סובלים מלקות ראייה כלשהי.

"הכוונה היא לשחזר את הראייה, אך זה לא יהיה מושלם, כנראה גם בגוני שחור ולבן. המטרה האמיתית היא לספק לאנשים הללו, אשר מוגבלים במיוחד, את האפשרות לנוע בעצמם במרחב מבלי להזדקק לעזרה", אומרת אלן.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן