התרסקות: האם הפרטת שירותי הטילים של נאס"א פושטת את הרגל, וכיצד יושפע הלווין הישראלי?

בשנת 2011, אחרי למעלה מ-30 שנה ויותר מ-130 טיסות של מעבורות חלל, נחתה מעבורת אטלאנטיס בפעם האחרונה בקייפ קנדי, וסימנה בכך את קץ עידן המעבורות של נאס"א. הסיבה לכך היתה בעיקרה כלכלית, אולם גם נבעה מרצון למנוע סיכון מיותר של חיי אדם. החלופה שנבחרה היתה חזרה לטילים שמשוגרים מכדור הארץ, כשלצורך כך בחרה סוכנות החלל האמריקאית ב-2 חברות פרטיות שיבצעו את המשימות עבורה: SpaceX של היזם האמריקאי איילון מאסק ו-Orbital ATK. אך במהלך הלילה שבין הימים א' ו-ב', שיגור של טיל של חברת SpaceX נכשל כישלון מהדהד, כשהטיל התפוצץ במהלך השיגור, והטיל בספק את יעלותן של החברות הפרטיות המספקות "שירותי קבלן" לסוכנות החלל האמריקאית.

רגע הפיצוץ | צילום: נאס"א

נשא אספקה שהיתה מיועדת לתחנת החלל

הטיל של חברת SpaceX שהתפוצץ הלילה, הורכב ממשגר ה-Falcon 9 ומקפסולת ה-Dragon שכללה ציוד רב אשר יועד לתחנת החלל הבינ"ל, אשר חגה במסלול קבוע סביב כדור הארץ ומאוישת על ידי אסטרונאוטים ממספר לאומים. הטיל שוגר לחלל מבסיס נאס"א שבקייפ קנוורל ובדיוק 2 דקות ו-19 שניות לאחר ההמראה התפוצץ. בתוך קפסולת ה-Dragon היו למעלה מ-2.5 טון של אספקה, ציוד מכני וניסויים מדעיים שהיו מיועדים לתחנת החלל הבינלאומית – ועלו בלהבות. הסיבה לפיצוץ, על פי ציוץ של יו"ר החברה אילון מאסק, היא לחץ גבוה בתא החמצן הנוזלי של משגר ה-Falcon.

הטיל שהתפוצץ הוא חלק מפרויקט הטילים "הממוחזרים" של SpaceX, כלומר, טילים בעלי משגרים שניתנים לשימוש חוזר לאחר השיגור, וצפויים לחסוך בעלויות הכספיות האדירות של ייצור משגר חדש בכל שיגור. כיום, כל טיל שמשוגר לחלל כולל משגר, חלק שתפקידו להוציא את הטיל מחוץ לאטמוספירה ואז להתנתק ממנו. הבעיה היא שהמשגר נשרף עם החזרה לאטמוספירה ולכן הוא למעשה חד-פעמי.

לשם כך החל פרויקט הטילים הממוחזרים, כשעל פי התכנון, כ-3 דקות לאחר ההמראה היה אמור להתבצע השלב הראשון, במסגרתו המשגר היה אמור להתנתק מקפסולת ה-Dragon ולנחות בצורה אנכית על אסדת נחיתה ייעודית שהוקמה לשם כך. לאחר היציאה מהאטמוספירה של כדור הארץ, חללית ה-Dragon הלא-מאויישת היתה אמורה לשאת את המטען לתחנת החלל, אך כאמור, שלב זה במשימה לא הגיע מעולם.

אך מה לגבי האספקה? כרגע שוהים בתחנת החלל הבינלאומית שלושה אסטרונאוטים הזקוקים לאספקה הזו: האסטרונאוט האמריקאי סקוט קלי, והקוסמונאוטים הרוסיים מיכאיל קורניינקו וגנדי פאדאלקה, ששוהים שם יחדיו כבר 94 ימים. חשוב לזכור שמדובר כבר בפעם השלישית בשנה האחרונה שמשימת אספקה לתחנת החלל כושלת, לאחר שבאוקטובר שעבר רקטת ה-Antares של חברת Orbital ATK התפוצצה על כן השיגור ובחודש שעבר, כלי אספקה של סוכנות החלל הרוסית איבד שליטה עם מפעיליו ונשרף באטמוספירה. כרגע הציוד והמזון בתחנת החלל מתוכננים להספיק עד סוף ספטמבר, אולם בכל מקרה, Roscosmos, סוכנות החלל הפדראלית הרוסית, מתכננת טיסת אספקה ב-3 ביולי. קלי צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "יום 93 היווה תזכורת שטיסות לחלל הן דבר מורכב. מחר יום חדש. לילה טוב מתחנת החלל". בנוסף, הוסיף קלי תמונה מהחלל ברגע הפיצוץ:

צילום מסך מתוך טוויטר

השלכות אפשריות גם על שיגורו של הלווין הישראלי עמוס 6

בשיחה עם גיקטיים הסביר מהנדס הלווינים והחלל הישראלי, דניאל רוקברגר, שמדובר במכה קשה נוספת עבור תעשיית ה-NewSpace. מדובר באחד התחומים המסקרנים והצומחים בעשור האחרון, שכולל חברות ויזמים פרטיים שמחליפים את הסוכנויות הממשלתיות בשיגור לווינים וטילים ובחקר החלל. לדברי רוקברגר, מלבד האספקה, כולל כל טיל שכזה עשרות ניסויים מדעיים שמיועדים לתחנת החלל ואבדו. אגב, הטיל שהתפוצץ אתמול נשא בין השאר גרסה מיוחדת של ה-Hololens, משקפי המציאות הרבודה של מיקרוסופט, שפותחו במסגרת פרויקט Sidekick, ונועדו לעזור לאסטרונאוטים בביצוע של מגוון פעולות.

לדברי רוקברגר, באוגוסט 2016 צפוי גם לוויין התקשורת הישראלי עמוס 6 להיות משוגר באותה טכנולוגיה, עם אותו משגר, כך שככל הנראה לכשלון של השיגור הנוכחי יהיו השלכות גם על שיגורו של הלווין הישראלי. לפחות ניתן להתנחם בכך שהכישלון הנוכחי לא גבה נפגעים או חיי אדם – אלא רק ציוד רב ויקר ערך.

צפו ברגע הפיצוץ כפי שנקלט בעיני המצלמות:

לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: כדור המצלמה שעשוי להציל חיי שוטרים וחיילים בשטח

עוד בגיקטיים: העלאת התמונות בפייסבוק משתדרגת עם לא מעט הפתעות

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן