והדלק איננו כלה: כביש סין-מערב אירופה קורם עור וגידים בקזחסטן

הכביש המהיר WE-WC, קיצור של מערב אירופהמערב סין, כשמו כן הוא: נחש האספלט העצום עתיד להשתרע על פני 8,445 קילומטרים, מחוף הים הצהוב בסין ועד לים הבלטי בסנקט פטרסבורג. כעת, הפרויקט אשר יושלם בשלבים מראה סימני חיים בקזחסטן. חברות שונות כבר מתחילות להשקיע במפעל השאפתני, בניסיון לגרד רווח במקומות אשר כיום אין בהם דבר מלבד חוות ומרחבים ריקים.

לפני כשבועיים הודיעה JCS KazMunaiGas על רכישתן של עשר חלקות אדמה לאורך הכביש העתידי, עליהן ייבנו תחנות שירות גדולות אשר יכללו אתרים שבהם יוכלו חברות אחרות להקים מלונות, מסעדות ומתחמי קמפינג.

הערבות השוממות של קזחסטן | צילום: fotolia

הדבר לא נשמע, אולי, כמו חדשות מרעישות, שהרי אם מדינה סוללת כביש מהיר ענק – מובן שתבנה גם תחנות שירות לצידו. אלא שבקזחסטן הדבר אינו מובן מאליו. המדובר הוא במדינה הגדולה בעולם ללא מוצא לים, כאשר שטחה, הגדול פי 11 מזה של בריטניה, מאכלס כ-17 מיליון איש בלבד. אי לכך, המרחקים בין ריכוזי האוכלוסיה המועטים במדינה הם לעיתים עצומים ומתאפיינים בישוב דליל ביותר. ועדיין, מספר משקיעים החליטו לצאת אל המקומות שכוחי האל הללו ולבנות בהם תשתית מסחרית לצד הכביש המהיר המתפתח. למעשה, חברות הפותחות עסקים לצד הדרך הם בגדר חדשות לאומיות של ממש בקזחסטן.

המחסור הניכר בפעילות עסקית סביב מקטעים קודמים של ה-WE-WC על אדמת קזחסטן לא עבר בשתיקה. ״הם פיתחו כביש באיכות גבוהה מאוד, אך דבר לא נבנה לצידו״, אומרת סטפני קולה, שכתבה את תיזת המאסטר שלה על הכביש המהיר המיוחל. ״לא היו בתי הארחה, לא היו מסעדות, לא היו תחנות דלק. מה הטעם בבניית כביש חדיש ונוצץ אם אין שום מקום שבו אפשר לעצור להתרעננות?״.

הכביש העצום ימתח מהים הצהוב ועד לים הבלטי | צילום: fotolia

באופן אידיאלי, התחנות המתוכננות בחסות JSC KazMunaiGas יפתחו שותפות ציבוריתפרטית שתספק לנוסע שירותים ותסייע להמריץ את הכלכלות המקומיות שעל הדרך. החברה, אשר נמצאת בבעלות ממשלתית, השתתפה בתוכנית שבמהלכה הועברו לידיים פרטיות 151 תחנות דלק ברחבי קזחסטן. הדבר הינו משמעותי במדינה הנמצאת בתהליך לא פשוט של רפורמה בחברות שבבעלות ממשלתית, והתנעת סקטור שירותים פרטי קינטי יותר.

העבודה על תחנות השירות של JSC KazMunaiGas צפוי להתחיל בשנה הבאה, כאשר הכביש המהיר חוצה היבשות ממשיך להתקדם אל עבר הפיכתו למסדרון התחבורה המונומנטלי שהוא מתעתד להוות ביום מן הימים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן