וודסייד האוסטרלית נסוגה סופית מעסקת רכישת הזכויות בלוויתן

וודסייד האוסטרלית לא תכנס כשותפה למאגר לוויתן, כך פורסם אתמול באוסטרליה. מנכ"ל החברה, פיטר קולמן כתב בהודעה כי "הגיע הזמן להודות שלא יחתם הסכם בתנאים הנוכחיים". גם חברת נובל אנרג'י המחזיקה בכ-40% מהמאגר פרסמה הודעה המאשרת את נסיגתה הסופית של וודסייד מן העסקה.

מהודעת נובל אנרג'י ניתן ללמוד כי הסיבה העיקרית להתפוצצות המגעים היא עסקית בעיקרה ואינה קשורה לדרישותיה הקודמות של וודסייד להפחתת שיעור המס על הגז אותו דרשה מממשלת ישראל: בעוד שאחד מיתרונותיה הבולטים של וודסייד הוא הידע והניסיון שלה בהנזלת הגז על מנת להעבירו במיכליות דרך הים אל שווקים רחוקים כמו יפן וסין, בחרו בנובל אנרג'י דווקא באופציית פיתוח צנרת אל המדינות השכנות כמו טורקיה, קפריסין וירדן.

מאגר לוויתן. מחלות על תשתיות ההובלה | צילום: רויטרס

כזכור, וודסייד ניהלה בחודשים האחרונים משא ומתן מתמשך לרכישת כ-25% ממאגר לוויתן תמורת כ-2.7 מיליארד דולר. ב-7 בפברואר אף נחתם הסכם הבנות בין הצדדים וההסכם הסופי היה אמור להחתם כחודש מאוחר יותר, אך טקס החתימה בוטל ברגע האחרון. גורמים המקורבים למו"מ מסרו אז כי הסיבה היא מחלוקת עם משרד האוצר. לטענת האוסטרלים היה הסכם עם המשרד שעל פיו, שלטונות המס יכירו בכך שעל החברה לקבל תשואה של בין 17% ל 19% בשל פעילותה בתחום ניזול הגז -סעיף שלא הוכנס כנספח בהסכם הסופי.

ביטול החתימה ברגע האחרון נתפס אז כטקטיקה עסקית שנועדה לשפר את תנאי ההסכם עבור וודסייד, אך הפעם אכן מדובר בנסיגה סופית וכאמור, המחלוקת עם משרד האוצר איננה הסיבה שבגינה התפוצצה לבסוף העסקה. האוסטרלים מסרו באמצעות דובר החברה כי וודסייד תהיה מוכנה לשוב אל שולחן המשא ומתן בעתיד אם וכאשר ישתנו התנאים באופן משמעותי.

בפסגות ברוקראז' אמרו לאחר ההודעה על התפוצצות העסקה כי הדבר לא אמור לפגוע באופן משמעותי ביכולה של דלק לפתח את מאגר לוויתן: "מבחינה מימונית הגיוס האחרון של דלק הוכיח את הביקוש של שוק החוב העולמי למימון פרויקט לווייתן כך שסביר כי השותפות יצליחו להשיג את המימון הנדרש. כמו כן יוכלו בעתיד שותפות דלק למכור נתח קטן מהמאגר לשחקן פיננסי ולא אסטרטגי במטרה להעמיד הון עצמי לפיתוח המאגר, ככל הנראה במחיר גבוה יותר ממה שסוכם עם וודסייד."

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן