וושינגטון מאיימת: לפירוק הרשות הפלסטינית יהיו השלכות חמורות

מזכירות המדינה האמריקאית איימה אתמול בערב (ב') כי לפירוק הרשות הפלסטינית עשויות להיות "השלכות חמורות" על מערכת היחסים בין ארה"ב לפלסטינים, זאת בעקבות דבריו של יו"ר הרשות אבו מאזן בשבוע שעבר כי אם המו"מ המדיני ייכשל, הוא ישקול את פירוק הארגון.

"בשנים האחרונות הושקע מאמץ רב בבניית המוסדות הפלסטינים, כולל באמצעות כספים אמריקאים", אמרה דוברת מזכירות המדינה, ג'ן סאקי, "פירוק הרשות לא ישרת את האינטרס הפלסטיני ולצעד כזה יהיו השלכות על מערכת היחסים שלנו עם הפלסטינים ועל הסיוע הכלכלי שאנו מעניקים להם".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מתכוון להעלות לדיון במועצה המרכזית של אש"ף כבר בשבת הקרובה, ימים ספורים לפני תאריך הדד-ליין שהוצב למשא ומתן, את אפשרות פירוקה של הרשות וביטולם של הסכמי אוסלו במסגרתם הוקמה לפני יותר מעשרים שנה.

גורמים ביטחוניים ישראלים שמעו על האפשרות מעמיתיהם במנגנוני הביטחון הפלסטיניים, שטענו כי מטרת המהלך היא להכריח את ישראל לשוב לשליטה אזרחית מלאה בערי הגדה המערבית הפלסטיניות כפי שהיה לפני הסכמי אוסלו, דבר שיחשוף את ישראל למהלכים משפטיים בינלאומיים נגדה כמדינה כובשת ויעקר מתוכן את הסנקציות הכלכליות שנתניהו מתכוון להטיל על הרשות במקרה של כישלון השיחות.

אבו מאזן עם נשיא ארה"ב ברק אובמה. שבוע קריטי למו"מ. צילום: רויטרס

אבו מאזן שוחח על המשבר במו"מ עם מזכ"ל הליגה הערבית ושר החוץ המצרי ועידכן אותם במהלכים. במהלך החג דווח עוד כי בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק, יגיע לרצועת עזה במסגרת מאמצים מחודשים להסכם פיוס בין חמאס לפת"ח במקרה של שהארגון השולט בגדה והנהגת הרשות יזנחו את ערוץ ההידברות עם ישראל.

הנהגת הרשות הפלסטינית תשקול להתפרק ולחזור למתכונת של "הנהגה גולה", כפי שהיה ב-20 השנים מאז מלחמת ששת הימים ועד לאינתיפאדה הראשונה ובשש השנים הנוספות עד לייסוד הרשות בהסכמי אוסלו שבעקבותיה, ונסיגת צה"ל מערי הגדה.

דוברת מזכירות המדינה האמריקאית התייחסה גם לדיונים בין ישראל והפלסטינים בנושא הארכת השיחות מעבר לדד-ליין שהוצב לפני כמעט תשעה חודשים, ואמרה כי "הם אלה שצריכים לקבוע את הדרך להמשיך בשיחות. מזכיר המדינה ג'ון קרי יהיה מוכן לשוב לאזור אם יחליט שהדבר יתרום, אבל אין כל תכנית לביקור נוסף שלו כרגע".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לדיווחים האחרונים בנושא ואמר: "אנחנו רואים את הרשות שאתמול דיברה על פירוק מדברת היום על איחוד עם חמאס. אז שיחליטו מה הם רוצים. כשהם ירצו בשלום שיודיעו לנו כי אנחנו רוצים בשלום".

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן