וידאו חדש חושף: מפעילת הכור הבוער ביפן חיכתה לפני שניסתה לכבותו

חברת כוח גרעיני יפני היססה בטרם השתמשה במי ים לצינון כור מספק 2 במפעל מוכה האסון של פוקושימה, משום שקיוותה שתצליח להשתמש בו שוב בעתיד, כך עולה מקטע וידאו שנאלצה החברה המפעילה לחשוף בשל לחץ ציבורי אדיר, והסותר את הממצאים הרשמיים.

כור דאיצ'י, שמריצה חברת טפקו המולאמת כעת (טוקיו אלקטריק פאוור), נפגע ע"י רעידת אדמה וצונאמי ב-11 במארס אשתקד, מה ששיתק את מערכות הקירור והניע התכת דלק גרעיני ודליפות קרינה שהובילו לפינויים המוניים וזיהום נרחב.

הוידאו, אחד מכמה עשרות קטעים של בכירים ועובדים במפעל מתמודדים עם האסון הגרעיני החמור בעולם מאז צ'רנוביל ב-1986, מציב מראה מביכה מול קביעות החברה לפיהן המנהלים לא עיכבו את השימוש במי ים.

קטעי הוידאו המגורענים, בלי קול ברובם, מספקים הצצה לתוהו ובוהו שאפיין את השלבים המוקדמים של האסון בהם עובדים השתמשו בכל דבר, החל ממצברי מכוניות ועד צינורות כיבוי אש כדי לנסות להשתלט על ליבות הכורים תחת רמות קרינה מרקיעות ופיצוצים המרעידים את האתר.

"אנחנו חושבים ששימוש בי-ים בפזיזות יהיה בזבוז בגלל שחומרים יחלידו", נשמע בכיר אנונימי מהחברה במטה טפקו בטוקיו למנהל המפעל דאז, מאסאו יושידה, יומיים לאחר רעידת האדמה. "אין לנו את האפשרות להשתמש במים מתוקים. זה יגרום לעיכובים נוספים", מגיב יושידה, והדגיש כי לא היה מספיק זמן למצוא מים מתוקים להשלמת המשימה.

הם התכוונו לכור השני מבין ה-3 שהותכו, וזה גם היחיד שבכירי הכור קיוו להחזיר לשימוש. הם כבר החלו להתמש במי-ים לצינון ליבות הכורים 1 ו-3. טפקו השתכנעה בשבוע שעבר ונכנעה ללחצי התקשורת והממשלה: 150 שעות של חומר מצולם מן המצלמות המותקנות בבונקר הבקרה שבמפעל, ממטה החברה וממקומות נוספים – פורסמו.

אולי עוד יחזור לשימוש? כן, רגע. כור מספר 3 בפוקושימה | צילום: רויטרס

קטעי הוידאו פורסמו לאחר ש-4 צוותי חקירה, כולל אחד מטעם טפקו עצמה, הציגו את דוחותיהם הסופיים על האסון, שהוביל לפינוי 160 אלף איש מסביב למפעל – רבים מהם לא חזרו. "לפיצוץ (בכור מספר 3) הייתה ההשפעה הגדולה ביותר. אח"כ למדנו שזה היה פיצוץ מימן, אבל אז חשבנו שמשהו ממש נורא קרה ושנמות", אמר יושידה בראיון שהוקלט ביולי והוצג לעיתונאים זרים לראשונה ביום שני.

רשימת הנשארים מאחור

יושידה, שהתפטר מתפקידו לאחר שאובחן כחולה סרטן הוושט, אמר כי ביקש את הצוות שנותר במפעל להתמודד עם המשבר לכתוב את שמותיהם על לוח במרכז המבצעים. "רציתי רשימה של אלה שנשארו", אמר יושידה בראיון. טפקו הכחישה כל קשר בין דליפת הקרינה לבין הסרטן. 

אחד מצוותי החקירה מצא כי פוקושימה היה אסון בר-מניעה שנבע מ"קנוניה" בין הממשלה, הרגולטורים וטפקו. הוועדות גם הדגישו את המחסור בהכנות של טפקו להתמודדות עם נפילת החשמל בתחנה, כפי שקרה בפוקושימה; קטעי הוידאו לא זורים אור רב על טענה זו, אך סותרים במובהק את הצהרותיה של טפקו בדוח הסופי שלה שיצא ב- 20 ביוני.

קטעי הוידאו חושפים כי המנהלים ידעו מוקדם במהלך המשבר שלפחות אחת משלושת הליבות שפעלו לפני האסון נכנסה למצב התכה – מה שלא הודו בו לאורך חודשים. טפקו גם הסיקה בדוח שלה כי יושידה ובכירים אחרים, כולל אלה במטה, הוציאו לפועל את הכנסת מי הים לאחר הליך מותאם וכי לא חל כל עיכוב בביצוע.

התקשורת היפנית קבלה בקולניות על המסירה המוגבלת של החומר המצולם, שחלקו עבר שינויים כך שהאנשים המדברים בו לא יהיו נתונים לזיהוי. רק עיתונאים מוסמכים רשאים לצפות בקטעי הוידאו במשרדה הראשי של טפקו בטוקיו, בימות השבוע בין 10 בבוקר ל-4 אחה"צ. אסור להכניס מכשירי הקלטה – לא קול ולא יודאו, אם כי גרסה ערוכה ומוקצרת שוחררה לציבור ע"י החברה.

איגוד המו"לים התקשורתי היפני דוחק ברשויות (טפקו הולאמה לאחר האסון) לשחרר את כל קטעי הוידאו ללא מיגבלות. הקטעים לא מיישבים את המחלוקת של ראש ממשלת יפן דאז מאוטו קאן באם טפקו תכננה לנטוש את הכור בפוקושימה כשסכנת המשבר הסתחררה אל מעבר לטווח השליטה. טפקו הכחישה את האשמותיו של קאן, שהתפטר בשנה שעברה תחת התקפות קשות בדבר תפקודו באסון, אשר טען כי היא תכננה להוציא את כלל הצוות.

קטע וידאו אחר מראה את קאן, מצולם מאחור ומחווה בגופו, פונה אל צוות מטה החברה ב-15 במארס – אך שוב, ללא קול. כמו כן טוענת טפקו כי אחת ממצלמות הוידאו שלה שהייתה מחוברת למערכת הטלוויזיות  סבלה מקושי טכני, הסבר שקאן אמר כי הוא מוצא אותו "לא טבעי בעליל". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן