וייבר מבטיחה: בקרוב תשכחו שאי פעם שילמתם על הודעות סמס

כבר כמה שנים ששירותי שיחות והודעות טקסט חינמיות מערערות את המודל העסקי הוותיק של רווח כספי באמצעות תקשורת, שהובילו החברות הסלולריות. הודעות טקסט – שמאז ומעולם היו מקור הכנסות מרשים של החברות הסלולריות (משלוח מסרון מנצל קווי תקשורת פנויים, ובפועל לא עולה לחברה הסלולרית אפילו לא אגורה שחוקה) – הפכו למשהו שהתרגלנו לקבל בחינם. ונדמה שהמצב עומד להפוך בעייתי עוד יותר עבור כל מחפשי ההון.

וייבר, אחת החברות החדשניות הגדולות בתחום, מרחיבה את שירות ההודעות שלה אל תחום המחשבים השולחניים וקוראת תיגר על סקייפ, עמיתתה לתחרות בספקיות. באחרונה הכריזה החברה על גרסת דסקטופ של השירות שלה, לווינדוז ולמאק, המאפשרת למשתמשים להמשיך לשלוח טקסט או התקשרות שהתחילו ממכשיר נייד, על גבי מחשב שולחני.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

השירות מהווה שיפור לעומת נטייתה של סקייפ להציג גודש של הודעות ישנות כשעוברים בין פלטפורמות. "יישומי פי.סי ומאק יסתנכרנו בצורה מושלמת עם החוויה הניידת של המשתמש״, אומר טלמון מרקו, מייסד ומנכ״ל וייבר. "נייד זה נהדר. אני אוהב לשלוח ולקבל הודעות בטלפון שלי. אבל לפעמים אתה נמצא מול מחשב, ובמקרה כזה, הדסקטופ הוא מדיום עדיף״.

טלמון מרקו, מייסד וייבר | צילום: רויטרס

וייבר לא מצריכה שם משתמש. המשתמשים נרשמים עם מספר הטלפון הנייד שלהם. פירוש הדבר שאם אתם מתקשרים למישהו בוויבר, ושתי האפליקציות פתוחות אצלו – הדסקטופ והנייד – שני המכשירים יצלצלו והוא יכול להעביר שיחה בין השניים. "בסקייפ אתה לא יכול להעביר שיחה״, אומר מרקו. "עם וייבר אתה יכול״.

חינם זה לא עסק זול

באחרונה הודיעה החברה בקול תרועה כי הגיעה ליותר מ־200 מיליון משתמשים רשומים, ונכנסה לליגה של הגדולים, יחד עם שירותי הודעות בנייד כמו וואטסאפ (יותר מ־200 מיליון משתמשים פעילים ברחבי העולם) ו־ WeChat(בערך 300 מיליון, חלקם הגדול בסין). החברה גם חשפה כמה תכונות חדשות, לרבות גרסת בטא של שיחות וידיאו לדסקטופ, בדומה לסקייפ, והאפשרות לשלוח סרטוני וידיאו קצרים, בדומה לוואטסאפ. כיום טוענים בחברה כי שליחת קובצי קול כבר בדרך, וכך גם שיחות וידיאו בניידים.

לדברי מרקו, במשך יותר משנה פועלת וייבר בתוך הקרביים של מערכת הקצה האחורי של האפליקציה, כדי להשיג תכונות חדשות כמו העברות שיחות בין המכשיר הנייד לדסקטופ.
עד כה אין לחברה משקיעי הון סיכון, והיא עדיין אינה רושמת הכנסות. למעשה, מרקו אף מספר כי ידידיהם ומשפחותיהם של מייסדי החברה, שבסיסה בקפריסין, סייעו בהזרמת 20 מיליון דולר לתוך החברה. "זה לא עסק זול״, הוא אומר ומוסיף כי וייבר מעסיקה 120 איש, וכוח האדם נחלק בין ישראל למינסק, בלרוס.

"אנחנו עומדים לייצר הכנסות מאוחר יותר השנה, באמצעות שירותי ערך מוסף״, אומר מרקו. וייבר לא תגבה תשלום על הורדת האפליקציה או עבור השירותים הבסיסיים, ומרקו אומר כי אין תוכניות להציג פרסומות. במקום זה הוא מעדיף את מודל ה״פרימיום״ (freemium) הפופולרי לעשיית מזומנים, עם שירותי בונוס כמו "מדבקות פרימיום״ שמצורפות להודעות.

לדבריו, הם מתכננים שירותים נוספים לייצור הכנסות, כולל האפשרות לשדרג את וייבר לכדי פלטפורמה לרכישה ומכירה של אפליקציות צד שלישי, אבל בשלב זה הוא לא מוכן למסור פרטים נוספים. "בסופו של דבר, אנחנו רואים בווייבר פלטפורמה״, הוא אומר. "ההבחנה בין חברתי לתקשורת אינה קיימת. אם אתה מביט כיום על המגמה בקרב הדור הצעיר, הם משתמשים פחות בפייסבוק ויותר בהודעות טקסט״.

וייבר טוענת לפריסה גיאוגרפית נרחבת ועקבית בעולם, אבל רוב בסיסי המשתמשים הגדולים שלה נמצאים בדרום־מזרח אסיה, בהונגריה ובאירלנד – שלושה יעדים מעניינים, שההתרחבות מתוכם לא תמיד מובנת מאליה.

מרקו לא חוסך ביקורת גם מ־וואטסאפ, שנחשבת לאחת המפעילות הדומיננטית בתחום אפליקציות ההודעות המובילות, על כך שבשנים האחרונות איננה מוסיפה תכונות חדשות, ומתרכזת בעיקר בהפעלה שוטפת של שירות ההודעות הקבוצתי שלה. "זו אפליקציה מגניבה, אבל הם לא באמת מחדשים את עצמם. וייבר עובדת ממש על לחדש את עצמה, ומוסיפה יותר ויותר פלטפורמות, כל הזמן״.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן