וינטל, הסוף: הברית העוצמתית ביותר בהיסטוריה של הטכנולוגיה מתפרקת

הברית בין מייקרוסופט ואינטל – הדואופול "וינטל" – הגדירה את עידן ה-PC. במשך עשורים עבדו שתי הענקיות יד ביד ובנו את התוכנה והחומרה שהיוו המצע לכל מה שקשור במחשבים אישיים, כשהן דוחפות את הטכנולוגיה שלהן, הלכה ומעשה, לכל בית ועסק בעולם המפותח, ומעבר לו.

אבל גם מייקרוסופט וגם אינטל גמגמו בתחילת עידן המובייל, והיחסים ביניהן החלו להתפורר. כעת מייקרוסופט המתחדשת – שמאחוריה חיזוק משמעותי שסיפקו לה עסקי הענן החזקים שלה – עסוקה בחיזור אחרי שותפים חדשים והיא לא חוששת להשאיר את אינטל מאחור, כשזה תואם את מטרותיה.

השבוע, בכנס המחשוב הפתוח בסנטה קלרה, קליפורניה, מייקרוסופט הודיעה על שינויים דרמטיים בטכנולוגיה שתפעיל את התשתית שלה, שאחראית על מרכז הנתונים. המשמעותי ביותר: שותפות עם יצרניות השבבים Qualcomm ו-Cavium, במטרה להטמיע מעבדים מבוססי ARM לתוך השרתים שלה. עד לאחרונה, שבבים המבוססים על מבנה x86 של אינטל היו למעשה האפשרות הזמינה היחידה לבנייה של מרכזי נתונים.
מייקרוסופט הודיעה שהיא תטמיע שבבי שרתים מתוצרת Qualcomm ו-Cavium בפרויקט אולימפוס, דגם החומרה בקוד פתוח שלה עבור מרכז הנתונים.

מייקרוסופט התאימה גרסה של מערכת ההפעלה שלה, Windows Server, כך שתוכל לרוץ באמצעות מעבד ה-ARM. היא מעריכה ששבבים מבוססי ARM יכולים להריץ שירותים כמו מנוע החיפוש Bing, וטכנולוגיות שונות נוספות, מאחסון מידע ועד ללמידת מכונות וביג-דאטה.

"זהו המסמר האחרון בארון הקבורה, בכל מה שנוגע לגירושין בין מייקרוסופט לאינטל", אומר פול טיש, אנליסט מחקר בחברת Tirias, העוסקת במחקר וייעוץ בענף ההיי-טק. "הם ניסו להיפרד במשך שנים. אין ביניהן אהבה. ככל שמייקרוסופט שואפת להשיג עצמאות מעולם ה-PC, אני חושב שהמשמעות היא גם עצמאות מאינטל".

הברית החדשה מהווה אחת ההתחייבויות המשמעותיות ביותר של מפעילת מרכז נתונים גדול למעבדים בטכנולוגיית ARM. רשימה ארוכה של חברות – לרבות AMD, AppliedMicro, Broadcom, Texas Instruments ו- Calxeda המנוחה – ניסו להביא את מבנה ה-ARM לעולם מרכזי הנתונים במשך שנים, וכולן השיגו הצלחה מועטה ביותר. טיש מצפה שכשמייקרוסופט מובילה את המהלך, גם שחקנים נוספים בשוק מרכזי הנתונים – כמו למשל אמזון וגוגל – יתחילו לבצע את המעבר לשרתי ARM.

בעידן המחשב האישי לאינטל היה מעמד על. בעידן המובייל נפתחה תחרות | Fotolia

לאחרונה מייקרוסופט הרחיקה את עצמה מאינטל גם במישורים נוספים, כולל בעולם המחשבים האישיים. בדצמבר היא הודיעה שתעבוד עם Qualcomm על ייצור גרסה מלאה של Windows 10 שתרוץ על שבב המובייל החדש של Qualcomm, שבב ה-Snapdragon 835.

אבל זהו תחום מרכזי הנתונים, שחווה כעת פריחה ושגשוג משמעותיים, שבו הגירושין הללו הם המשמעותיים ביותר. אפילו בשוק שבבי ה-x86 של אינטל עצמה נראה שמייקרוסופט להוטה למצוא שותפות חדשות. ביום רביעי האחרון היא הודיעה שהיא תהייה אחת מהקנייניות הראשונות של שבב השרתים Naples החדש של AMD, שאמור להתחיל להופיע בשוק כבר ברבעון השני השנה.

זה זמן רב ש-AMD היא יריבת מפתח של אינטל, אבל היא נכשלה מולה עד לאחרונה. Naples הוא שבב השרתים התחרותי הראשון שלה מזה שנים רבות. בכמה ממבחני הביצועים הראשונים שערכה, AMD הודיעה כי השבב שלה מהיר פי שניים וחצי מ- Xeon של אינטל. היא גם הבטיחה שהוא יהיה זול יותר משל יריבתה.

אם מייקרוסופט מתרועעת עם אחרים, אין זה בהכרח אומר שהיא מגישה מסמכי גירושין מלאים לאינטל. בפוסט שפורסם בבלוג מסרה החברה שהיא גם משתפת פעולה מקרוב עם אינטל בפרויקט אולימפוס, על מנת להטמיע את מעבדי ומאיצי ה-Xeon שיצרנית השבבים עומדת להשיק. אינטל גם פועלת בעסקי מרכזי הנתונים בכזה קנה מידה רחב, כך שירידה בשווי המניה שלה לא תקרה בין לילה.

"אינטל היא שותפה מצוינת של מייקרוסופט, והשותפות ביננו ממשיכה לשגשג", נאמר בתגובה ששלח לנו דובר מטעם מייקרוסופט בנוגע לשאלות על שותפויותיה העתידיות עם אינטל. "יש לנו היסטוריה ארוכה של עמידה משותפת זו לצד זו וסיוע ללקוחות מכל הגדלים עם צרכיהם בתחום השרתים והענן".

אבל הברית החדשה של מייקרוסופט מאותתת על שינוי משמעותי בשוק בכללותו. במשך שנים תחום מרכזי הנתונים היה מחוסר בחירה של ממש בכל הנוגע למעבדים. כשלמעשה לא עמדה להם תחרות של ממש, שבבי המעבדים מסוג Xeon של אינטל התייקרו והפכו לנתח הרווחי ביותר בפעילותה. כעת יהיה עליה להתחיל להתחרות יותר בכל הנוגע למחירים ולפיתוחים הטכנולוגיים.

"הימים שבהם יש [לאינטל] דומיננטיות מוחלטת ובלתי מבוקרת במרכז הנתונים הולכים ונראים יותר ויותר ספורים", כתבה לאחרונה סטייסי רסגון, אנליסטית בכירה בחברת המחקר Bernstein Research. אותה חברה גם הורידה את הדירוג שלה למניית אינטל בהתבסס על העלייה בתחרות בתחום מרכזי הנתונים.

"מייקרוסופט השקיעה בהפחתת עלויות התפעול של מרכזי הנתונים שלה ואנו רואים את זה כחלק בלתי נפרד מהתכנית הזו", המשיכה רסגון. "למעשה, אם היא תצליח להכניס את אינטל ואת ARM למעיין מרוץ חימוש, מייקרוסופט תוכל רק להרוויח".

אינטל כשלעצמה מחפשת גם היא עצמאות מ-Windows בפרט, ומעולם ה-PC בכלל. אחרי הכל, תחום המחשבים הנייחים נמצא בירידה במכירות כבר במשך חמש שנים. מרכזי נתונים והאינטרנט של הדברים הם התחומים שבהם עומדות לחברה ההזדמנויות הגדולות ביותר כרגע.

אבל מבין השתיים, מייקרוסופט נראית הרבה יותר מתומרצת למתוח מרחק בין מי שהיו פעם השותפות המכניסות ביותר בעולם הטכנולוגיה.

"מישהו צריך להיות הראשון שיקנה ארכיטקטורה אלטרנטיבית בקנה מידה רחב", אמר טיש. "מייקרוסופט הייתה המישהו הזה. מייקרוסופט להוטה להמשיך ולהפוך לבלתי תלויה או מזוהה עם חומרה כלשהי. זה יהיה השלב האחרון של מה שבעבר היה מוכר לנו כ-וינטל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן