ועדת הכספים אישרה: גוף פיננסי לא יוכל להחזיק יותר מ-10% בגוף ריאלי

ועדת הכספים דנה היום בפרק העוסק האחזקות צולבות במסגרת חוק הריכוזיות. על פי החלטת הוועדה, גוף פיננסי או מי שמחזיק בתאגיד בנקאי או בקופות גמל, לא יוכל להחזיק בלמעלה מ-10% מגוף ריאלי משמעותי. הגדרתו של מונופול כגוף ריאלי משמעותי תותנה בהכנסות של למעלה מ-2 מיליארד שקל בשנה. 

על פי ההגדרה החדשה, היקף האשראי של גוף ריאלי משמעותי יהיה 6 מיליארד שקל בשנה. בנוסף קבעה הוועדה כי שוק ייחשב כמונופולי אם הממונה על ההגבלים העסקיים יכריז עליו ככזה ובתנאי שהוא מגלגל מעלה מ-300 מיליון שקל בשנה. 

גוף פיננסי משמעותי יהיה אחד שהון הנכסים שלו עד 40 מיליארד שקלים ומי שמחזיק יותר מ-5% בתאגיד ריאלי משמעותי, לא ישלוט במבטח שהוא גוף פיננסי משמעותי. הוועדה קבעה כי האחזקה תהיה 5% מהתאגיד הריאלי ולא מחברות קטנות בתוכו.


ח"כ ניסן סלומיאנסקי, יו"ר ועדת הכספים | צילום: מרק ישראל סלם

ועדת הכספים דחתה את הצעתם של הח"כים אראל מרגלית מהעבודה ומירב מיכאלי מהעבודה וח"כ זהבה גלאון ממרצ להורדת הרף להכנסות אשראי של גוף ריאלי משמעותי ל-5 מיליארד שקל. בנוסף דחתה הוועדה את הבקשה להחריג את דיק בינו וקבוצת אבלס, ליברמן ופז מחוק הריכוזיות. כתוצאה מהחלטה זו יאלץ בינו, בעל השליטה בפז נפט וכן בעל אחזקות של 23% מהבנק הבינלאומי לוותר על אחת מאחזקותיו. 

בעקבות החלטת הוועדה ואלצו טייקונים נוספים לוותר על חלק מאחזקותיהם. כך למשל חברת מבטח שמיר, בעלת השליטה בתנובה היא גם בעלת אחזקות בפסגות וחברת אי.די.בי אחזקות של נוחי דנקנר היא בעלת אחזקות בכלל בטוח.

בתגובה להחלטות הוועדה אמרה גלאון: "נוסח החוק שהתקבל מאפשר לחברות ריאליות ופיננסיות משמעותיות לשלוט בהצלבה בחברות בינוניות וקטנות, ומשאיר את הרף לקביעת תאגיד ריאלי משמעותי על 6 מיליארד ₪ – רף גבוה מדי שיאפשר לחברות ענקיות כמו שטראוס ופרטנר לקנות בנק ולפגוע במתחרים. החוק שאושר משמר את שליטת תאגידי הענק במשק בגלל רפיסות והנפת דגל לבן של הממשלה והקואליציה. עדיף היה להשאיר את המצב הקיים על כנו מאשר לאמץ חוק שמשמר את שליטת תאגידי הענק ונותן לה תעודת כשרות של הכנסת".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן