ועדת המזון: המחירים בישראל זינקו מהר יותר מאשר ב-OECD

ועדת קדמי, הוועדה לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון והצריכה, פרסמה הבוקר (יום ב') את המלצותיה הרשמיות. לפי ממצאי הוועדה, מחירי המזון התייקרו בישראל במהירות רבה יותר מאשר במדינות ה-OECD. בשנים 2005-2010 עלו מחירי המזון בארץ ב-27% בעוד שבמדינות ה-OECD הם עלו רק ב-16%. כמו כן, יבוא המזון של ישראל, המעניק לצרכן מבחר גדול יותר של מוצרים, היה מתחת לממוצע מבין מדינות ה-OECD.

לפי ועדת קדמי, בראשה עמד מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, בשנים האחרונות הפכה ישראל לאחת המדינות היקרות בעולם המערבי בכל הנוגע למוצרי מזון, פירות וירקות. ההגנה הישירה והעקיפה של הממשלה על יצרנים גדולים גדלה עם השנים, ובנוסף רשתות המזון התחזקו וכיום שני מותגים שולטים על 60% מנתח שוק המזון.

אחת ממסקנות הוועדה היא כי ההתחזקות יוצאת הדופן של השקל מול הדולר בשנים האחרונות הובילה ליוקר מוצרי המזון, בהשוואה למחירים הנהוגים במדינות ה-OECD. נתון חשוב נוסף שמעלה הוועדה הוא כי שיעור המע"מ המשוקלל על מזון בישראל עומד על 12% לעומת 8.9% ב-OECD.

בהקשר לקשרים חוזיים ועסקיים בלתי הוגנים שמגבילים את התחרותיות ממליצים בוועדה להגביר את הרגולציה על הקשרים בין ספק לקמעונאי. אחת ההצעות היא לאסור על סידור מדפים הנעשה על ידי הספקים, ובמקביל להכין חקיקה שתאפשר מעבר מיידי לסידור מדפים על ידי הרשתות.

שרון קדמי. צילום: דוברות משרד התמ"ת

הוועדה ציינה עוד כי שיעור חדירת המותגים הפרטיים בישראל נמוך ביותר (5%-10%), בעוד ששיעורם של המותגים הפרטיים באירופה ובצפון אמריקה גדל בצורה ניכרת בשנים האחרונות, ובמקרים מסוימים אף עלה על 40% (כמו למשל בשוויץ ובבריטניה). מחירי המותגים הפרטיים של רשתות המזון מהווים חלופות זולות יותר מהמותגים הגדולים וכך תורמים לתחרות והגברת הלחץ להפחתת מחירים בתחום המזון ומוצרי הצריכה.

לגבי הכשלים בענף המזון הנובעים מהגנה ממשלתית על הייצור המקומי – ממליצים חברי הוועדה לייעל את תהליך הקצאת מכסות היבוא. כבר בעבר מתחה הוועדה ביקורת על הממשלה בטענה שזו האחרונה מספקת הגנות ליצרנים ומשווקים סיטונאים גדולים (בעיקר בתחום החקלאות). כעת, במסגרת ההמלצות דורשים בוועדה לייעל את תהליך חלוקת רישיונות היבוא באופן שיביא לניצול מקסימלי של המכסות – תוך מתן עדיפות ליבואנים קטנים על פני גדולים.

אחד מכשלי היסוד בענף המזון, לדברי הוועדה, הוא היעדר אינדיקציות של ממש לתחרות. אחד המרכזיים שבהם הוא חולשתם של עסקים קטנים ובינוניים בענף. הוועדה מציינת כי "לעסקים קטנים ובינוניים יש תפקיד חשוב בהגברת רמת התחרותיות בשוק המזון כיצרנים של מוצרי מותגים פרטיים עבור רשתות הסופרמרקטים". בוועדה ממליצים להגדיר לרשתות המזון שטח מדף שיובטח למוצרים של עסקים קטנים ובינוניים – כאלו שאינם משווקים במסגרת המותג הפרטי של רשתות המזון.

בוועדה מוסיפים כי על משרד התמ"ת לרכז כלים שיעודדו צמיחתם של עסקים קטנים, ישפרו את התחרותיות בענף ויוזילו את מחירי המזון על המדפים. חברי הוועדה ממליצים להקל בתנאי המימון שניתנים לעסקים ולשפר את הגישה שלהם לחוזים ממשלתיים באמצעות ייעוץ לעסקים המעוניינים לגשת למכרזי ממשלה ובאמצעות סוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד התמ"ת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן