ועדת המלט פרסמה המלצותיה: "ישימו קץ למונופול בתחום"

יצירת תשתית לכניסת שחקנים חדשים, הגברת תנאי התחרויות והקמת מפעל נוסף בשנים הקרובות באמצעות משקיעים חדשים. אלה, בין היתר, ההצעדים שציינה היום הוועדה לעידוד התחרות בענף המלט, בהמלצותיה אשר אמורות לשים קץ למונופול בתחום המלט.

הוועדה הוקמה בהמשך להמלצות ועדת טרכטנברג כדי לתת מענה לכשלי השוק והחסמים שנמצאו בענפים שונים, ביניהם, ענף המלט המהווה תשומה מרכזית בבנייה ובתשתיות. שוק המלט עומד על כ-2 מיליארד שקל בשנה ומאופיין בריכוזיות גבוהה ביותר על ידי חברת נשר, המחזיקה בכ-85% ממנו. יבוא המלט עומד על 15% מהצריכה המקומית, מצב שנוצר בשל מאפייני המוצר ומגבלות נוספות בתחום היבוא.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על פי הוועדה החסם העיקרי נובע ממאפייניו של מוצר המלט שהינו אבקתי וסובל מחיי מדף קצרים, ולכן קיים קושי ביבוא של המוצר. כמו כן קיים קושי ליזם חדש לפעול בשוק מונופוליסטי המסוגל לדחוק כל שחקן חדש. לפיכך, המליצה הוועדה על יצירת תשתית לכניסת שחקנים חדשים והגברת תנאי התחרויות.

צילום: IngImage a.s.a.p

צעדי מדיניות שציינה הוועדה לטווח הקצר והבינוני כוללים הסרת חסמי ייבוא בנמלים, הגדלת תשתיות היבוא הנמליות ואפשרויות הפריקה ברציפים נוספים. כמו כן יש צורך בהקצאת רציף ייעודי למלט תוך עידוד הגדלת הכמות המיובאת, ובאיסור יבוא של קלינקר ומלט על ידי המונופול, על מנת לתת וודאות למתחרים פוטנציאליים.

מבחינת פיקוח, ממליצה הוועדה על החלה מיידית של פיקוח אפקטיבי מבוסס הוצאות, על
הפסקת השימוש בנוסחת סוארי בשוק המלט ועל החזרת השליטה בפיקוח מהמונופול לרגולטור.

בטווח הארוך הוועדה ממליצה על הקמת מפעל נוסף בשנים הקרובות באמצעות משקיעים חדשים. לצורך כך, על המדינה להקצות מחצבות חדשות לגיר למלט בהליך תחרותי רק לגורמים חדשים בשוק, כולל מחצבות המשמשות את מפעל הר טוב של נשר. כמו כן, עליה להבטיח היקף חומר גלם מספק למפעל רמלה של נשר כמפעל ייצור מרכזי, ולהכריז על מפעל מלט חדש כתשתית לאומית ותכנונו במסגרת הות"ל, תוך הסרת חסמים סטטוטורים לצורך האצת הקמתו. 

במהלך עבודת הוועדה נותקו קשרי הבעלות בין מונופול ההובלה למונופול המלט. הוועדה בירכה על שינוי זה, אשר היה ככל הנראה הופך לאחת מהמלצות הוועדה. בוועדה המליצו על הטלת פיקוח על מונופול ההובלה תעבורה תפזורת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן