ועדת לנדס קבעה: חייבים לפרק ולהקים מחדש את רשות השידור; ארדן: גם האגרה תבוטל

שר התקשורת, גלעד ארדן, הודיע הבוקר במסגרת מסיבת עיתונאים, כי תבוטל אגרת הטלוויזיה שממנת את רשות השידור. על הביטול המליצה ועדת לנדס, שהוקמה לבחינת השידור הציבורי, ומסקנותיה הוצגו באירוע.

האגרה תבוטל החל מעוד שנה, מתאריך ה-31 למרץ 2015, ובמקומה, על פי המלצת הועדה, תמומן רשות השידור העתידית על הכנסות מאגרת הרדיו ומפרסום. כמו כן, תתוקצב הרשות ישירות מתקציב המדינה בעלות של 200 מיליון שקל.

כמו כן, המליצה הועדה על סגירת כל המערך הקיים של רשות השידור ושל הטלוויזיה החינוכית ופיטורי כל העובדים. לשם כך יוקם צוות מיוחד שיהיה אמון על סגירת רשות השידור, ולצידו, תחל להיבנות רשות חדשה. מתוך 1,600 העובדים כיום ברשות השידור מומלץ להשאיר כמה מאות בלבד, כאשר מספר העובדים הסופי ברשות החדשה לא יעלה על 600.

ההערכות הן כי העלות לפיטורי העובדים תגיע ליותר מ-800 מיליון שקל. מקורות המימון לכך יהיו באמצעות מימוש כל הנדל"ן של הרשות, הן בתל אביב והן בירושלים, שאמור לפי הערכות, להספיק לצרכים אלה. עם זאת, ייתכן כי האוצר ייאלץ להעביר תוספת תקציב לכיסוי עלות הפרשת העובדים, בהתאם לשווי הנכסים.

איך תמומן הרשות החדשה?

עד עתה הכניסה אגרת הטלוויזיה כ-450 מיליון שקל בשנה לרשות – ואליה נוספו כ-300 מיליון שקל אגרת הרדיו המשולבת ברישיון הרכב ועוד כ-80 מיליון שקל הכנסות מפרסום.

צילום: ששון תירם

תקציב הרשות העתידי יתבסס על אגרת הרכב, תוך הערכה כי מרכיב זה יגדל לכ-350 מיליון שקל, בין השאר בשל ריבוי כלי הרכב בישראל. היקף הפרסומות, לפי הוועדה, עשוי להגיע לכ-120 מיליון שקל אם תחום הפרסום והחסויות ינוהל באופן מיטבי וכאשר הפרסום יהיה אטרקטיבי יותר ברשות החדשה.

החלטת הוועדה לבטל לחלוטין את האגרה, התאפשרה לאחר שמשרד האוצר הסכים לממן מתקציב המדינה כ-200 מיליון שקל הדרושים לכיסוי תקציב הרשות.

כמעט ואין מה להציל

חלק נכבד מעבודת הוועדה הוקדש לניסיון להבין כיצד פועלת כיום רשות השידור ומה גרם לקריסתה. חברי הוועדה הופתעו לגלות כי לא ניתן כלל לדעת מהו המספר המדויק של עובדי רשות השידור. הם גם גילו כי הכשלים ברשות השידור הם כה חמורים עד כי לא ניתן יהיה לשקם את הרשות באמצעות רפורמה.

ההליך של סגירת הרשות השידור ופתיחת מערך קיים דורש שינויים משמעותיים בחוק רשות השידור. כבר עם הגשת ההמלצות גיבשה הוועדה נוסח לתיקון הצעת חוק שיונח בקרוב על שולחן הכנסת. ארדן עצמו צפוי להשתתף בכל הדיונים בוועדת הכלכלה ולוודא כי החוק מקודם ולא נעשים בו שינויים.

עוד לפני הצעת החוק, אמורה לקום באופן מיידי מינהלת עם שני ראשים – אחד לסגירת הרשות הקיימת ושני להקמת הרשות העתידית. ההערכות הן כי כלל הליכי החקיקה והקמת הרשות החדשה יימשכו לפחות שנה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן