זאב בעור של כבש: עסקת חייו האמיתית של "הזאב מוול סטריט"

למרות הביצועים הבינוניים בקופות בתי הקולנוע, נדמה שרוב המבקרים מסכימים ש"הזאב מוול סטריט" הוא סרט טוב, ושמרטין סקורסזה התעלה על עצמו, לפחות עבור סרט שמיועד לקהל הרחב. אולם, הסיפור אינו מתמצה בתאוות בצע וחמדנות. הסרט מעורר אותנו לשוב ולעיין בסיפור חייו של ג'ורדן בלפורט, הזאב האמיתי מוול סטריט, שמשוחק בסרט על ידי ליאונרדו דיקפריו. עבור מספר לא קטן של אמריקאים, מדובר בעיון כואב שטעמו עדיין מר מהרס כלכלי. למרבה המזל של אותם אנשים, נדמה שעדיין ישנו כסף אותו ניתן לדרוש.

כמו בסרטים רבים לפניו (למשל הסרט Boiler Room), בסרט מתוארים מקרים אמיתיים של הרצת מניות, שהזניקו בעבר את ערכן של מניות מפוקפקות רבות. סוג הטירוף שמוצג בסרט, דחף משקיעים תמימים רבים להצטרף להשקעה במה שהובטח להם כהשקעה שאינה יכולה להיכשל. במקרה של מר בלפורט, לאחר נסיקתו האחרונה לפני 15 שנה, הוא היה אמור להחזיר לנפגעים את כספם.

לפי הדיווחים, מר בלפורט אפילו לא קרוב להשלמת הפיצויים בהם חויב לפי הסדר הפשרה שחתם בשנת 2003. ענישה פלילית על עבירות כלכליות, בדרך כלל כוללת שילוב של זמן מאסר ופיצוי של הקורבנות. במקרה של מר בלפורט, הוא נדרש להשיב כ-50% מההכנסה שלו לקרן פיצויים, עבור 1513 לקוחותיו אותם הונה.

יש לו סיבה לחייך? ג'ורדן בלפורט, ה"זאב" האמיתי מוול סטריט | צילום: רויטרס

על אף שמספר הנפגעים נשמע סביר ולא בלתי ניתן לניהול, הסכומים שהם הפסידו כלל אינם כאלה. באופן כללי, הסכום אותו נדרש לשלם מר בלפורט הוא 110 מיליון דולר, אבל עד כה הוא השיב כ-11.6 מיליון דולר בלבד. גרוע מכך, רובו המוחלט של הכסף, 10.4 מיליון דולר, הגיע מרכוש עליו ויתר לפני שנים רבות. כלומר, מר בלפורט לא באמת שילם יותר מדי מכספו האישי האמיתי, וחובתו להחזיר כ-50% מהכספים בעסקה שחתם עליה, שקעה ב-2009. אפשר לשער, שעם צאת הסרט לאקרנים והבאזז שיווצר סביבו, עוד כספים ינזלו בכיוון הנכון.

לפי מסמכי בית המשפט, מר בלפורט החזיר כ-243,000 דולר בלבד מאז 2009, וזאת למרות 1.7 מיליון הדולר שקיבל ממכירת זכויות לספרים וסרטים. הוא אפילו הרוויח 24,000 דולר נוספים על הרצאות הנוגעות לשכנוע בדיבור. דיווחים שונים מלמדים, שהמשא ומתן שמתקיים בין מר בלפורט לרשויות יצליח להביא לפיצוי הנפגעים בחלק מהסכום הכולל לפחות.

חלק מאותן הכנסות מספרים וסרטים עשויות להצטרף לקרן הפיצוי עבור הנפגעים. ככל שמתבררת האמת שמאחורי הסיפור הקולנועי, נשמע יותר ויותר הגיוני שמר בלפורט יעביר לפחות חלק מהסכומים שנצטווה להחזיר, ובכך יתווסף שמו לפנתאון האנשים שסרחו וצוו להשיב את רווחיהם הנגועים. בכל מקרה, למרות שזה ודאי יכעיס אנשים רבים, בלפורט כנראה יהיה זכאי לזיכוי במס עבור ההחזרים הללו, למרות שעצם הבקשה והדרך לקבלתה על ידי הרשויות עשויה להיות קשה.

מנגד, קורבנותיו של בלפורט עשויים לחוות דווקא קשיים מול רשויות המס. תחת החוק האמריקאי, תשלומים נחשבים להכנסה, אלא אם כן באפשרותך להראות שהם היו בצדק שלך לכל אורך הדרך. אם אתה מקבל בחזרה את הכסף או הרכוש שלך, באופן טבעי הדבר לא אמור להיחשב כהכנסה. אולם, אם בעבר דיווחת על ההפסדים לרשויות המס, אתה עשוי להיות מחוייב לדווח על ההחזר כהכנסה.

כפי שמוכיח לנו המקרה של ג'יי. פי. מורגן, לפעמים אפילו הסכמי פשרה עשויים לאפשר הפחתה במס, כמו גם פיצויי נזיקין ופיצויים עונשיים, עליהם מורה ביהמ"ש לעיתים. ניתן לקוות, שקורבנותיו של מר בלפורט יקבלו לפחות חלק מהכסף. ומכיוון שממילא יהיה מדובר בסכומים קטנים מאלו שאיבדו, נקווה גם שהם יהיו פטורים ממס.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן