זהב מזוקק: כך הפך שוק הוויסקי לאפיק השקעה להרפתקנים במיוחד

אמנות נמכרת במחירים מופלאים במכירות פומביות. גם יין מן המעלה הראשונה הוא מוצר מבוקש. עכשיו, כך נדמה, מצטרף למשחק משקה משכר נוסף – הוויסקי הישן והטוב.
 
מי שמחזיק בתואר המכירה הפומבית היקרה ביותר עד היום הוא ויסקי בן 64 מתוצרת מקאלן, ארוז בבקבוק קריסטל של לאליק, שנמכר תמורת 460 אלף דולר – הישג שזיכה אותו גם בשיא גינס. מחירם של בקבוקים יקרים פחות יכול להגיע גם הוא לעשרות ואף למאות אלפי דולרים.
 
באוקטובר האחרון ערכה מקאלן מסיבה במנהטן כדי לחגוג השקה של 1,000 בקבוקים מקולקציית אנני ליבוביץ‘. המחיר לבקבוק – כולם במהדורה מוגבלת – מתחיל ב-2,750 דולר. גימיק שיווקי? אולי, אבל גם חלק מניסיונה של מקאלן כמובילת הקטגורייה, להעלות את ה-investment-grade Scotch ("ויסקי בדרגת-השקעה", אוIGS לפי הקיצור שכמה אנשים כבר טבעו) אל אותם גבהים נשגבים שנכבשו על ידי האמנות והיין.

צילום: רויטרס

זה גם עובד: כ-11 אלף בקבוקים כבר נמכרו במכירה פומבית ב-2012, 550% יותר מאשר ב-2008, כך לפי נתוני חברת המחקר הסקוטית ויסקי היילנד. השוק הקטן אמנם מגלגל בקושי 5 מיליון דולר בשנה (מדובר ב-4% ממה ששילם לפי הדיווחים לאון בלק עבור ה"צעקה" של אדוארד מונק), ומצד שני, קרן מדד המורכבת מ-250 הבקבוקים המובילים הניבה 206% בתקופה שבין הרבעון השלישי 2008 לרבעון השלישי 2012, כך לדברי מייסד ויסקי היילנד, אנדי סימפסון. התשואה שהשיגו 1,000 הבקבוקים המובילים עמדה על 107%.

זה לא אומר שמדובר בהשקעה בטוחה. סימפסון עוקב גם אחר הבקבוקים בעלי הביצועים הגרועים ביותר. והתשואות שלהם מכוערות באותה מידה שבה התשואות הגבוהות נאות. אם תשאלו אותו, הוא סבור שאין לכם מה להיכנס לתחום, אם אינכם אוהבים ויסקי. הוא יכול לשמש אפיק לגיוון השקעות, אבל ממש לא מומלץ לשים את כל הביצים בסל הזה.

חברות ייעוץ חדשות להוטות לסייע למשקיעים לקלוע לבקבוק הנכון. בקיץ האחרון נפתח מועדון הוויסקי היוקרתי ביותר בניו יורק, העונה לשם 1494. המייסד דיוויד קלילנד מאמין באמונה שלמה, או לפחות כך הוא מצהיר, בערכן של התרבות וההיסטוריה של הוויסקי. תמורת 25 אלף דולר (המקנה מנוי "אספן״) מספק המועדון שירותי ייעוץ, קטלוג, רכישה ואחסון. 1494 מקבל גם חברים בדרגה צנועה יותר (המכונים "מביני עניין"), תמורת 15 אלף דולר.

ויסקי קורן

הסימן הבדוק ביותר להתחממות השוק הוא זיופים. נוכלים אוספים בקבוקים יקרים מברים ומלונות יוקרה, ממלאים אותם במוצר צעיר יותר, מרחיקי הלכת אף ייעזו להשתמש בתה, ומנסים למכור אותם למשקיעים.

צילום: ingimage/ASAP

את גילם של בקבוקי ויסקי ישנים ניתן לקבוע, למרבה הפלא, הודות לניסויים גרעיניים שנערכו באמצע המאה הקודמת. באמצעות שיטת תארוך הפחמן, הבודקת את גילם של חומרים לפי התפרקותם המולקולרית, ניתן לקבוע בדיוק רב מתי יוצרו חביות ויסקי ספציפיות. אין קרינה? הוויסקי נוצר עוד לפני שנת 1950. רמות קרינה גבוהות? הוא נוצר בשנים 1950 עד 1963. רמות ביניים? מדובר בוויסקי שגילו אינו עולה על 49 שנים.

מחיריהם של הבקבוקים הטובים יעלו ככל הנראה, מעריך קלילנד, בגלל היצע קבוע (או אפילו מצטמצם, כתוצאה משתייה) ומאגר רוכשים הולך ומתרחב, במיוחד בסין ובהודו. (קלילנד מכין מדדים עבור 1494 שיעקבו אחר בקבוקים בעלי שווי גבוה ברחבי העולם; בעוד שוויסקי סקוטי הוא עדיין ההימור הטוב ביותר, גם ויסקי מאירלנד, מיפן ומארה"ב נכנס אט אט למשחק). ואם שוק הוויסקי הנדיר יתמוטט? פשוט שתו את ההפסדים שלכם. את זה אי אפשר לעשות עם מניות המדיה החברתית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן