זה יעלה לנו ביוקר: כך משקרים הספרדים לכל העולם

האופטימיות בנוגע למצבה של מערכת הבנקים בספרד הינה מוקדמת מדי. למרות שרק לפני יומיים התבשרנו על ידי חברת הייעוץ הבינלאומית רולנד ברגר כי משבר החוב הספרדי יעלה "רק" 78 מיליארד דולר, מתברר שבפועל חסרים כ-200 מיליארד דולר על מנת להשלים את התמונה. הערכתה של החברה מבוססת על מידע שהגיע מהבנק המרכזי הספרדי בלבד, עובדה שגורמת לפקפק באמינותו, היות ולא נעשתה כל בדיקה יסודית יותר על ידי המומחים ברולנד ברגר. 

ידוע שספרד נגועה בחוב היווני, הפורטוגלי ואף האירי בסכום של 122 מליארד דולר. עד היום לא ברור האם תוכל ספרד להחזיר את ההשקעה שעשתה המדינות אלה. בנוסף, קיימות הלוואות בסך של 500 מיליארד דולר בתחומי הנדל"ן, אשר הבנק הספרדי עצמו מגדיר כ"בעייתיות". ואם לא די בכך, בבנק יש משכנתאות בסך של 280 מיליארד דולר. מכאן שרק 10% מחישוב משולב של חובות אלה, מציג הפסדים של 130 מיליארד דולר עבור הבנק הספרדי. 

כ-60% עד 70% מכספי המשקיעים הזרים שהוכנסו לספרד נעלמו בתוך החוב העצום שלה וכיום יש כ-900 מיליארד דולר של כסף זר בתוך המערכת הבנקאית במדינה, אשר ספק אם אי פעם יחולץ ממנה. התנהלותם של הבנקים בספרד לנוכח הראיון הללו מעוררת תמיהה בנוגע להמשך דרכן ולחוסנה של המערכת הכלכלית הספרדית כולה. 

מניית בנקיה, הבנק הרביעי בגודלו בספרד, הפסידה כ-70% מערכה מאז שהוקם הבנק בדצמבר 2010, כמהלך להצלת המערכת הבנקאית במדינה. תחקיר שבוצע על ידי רשויות ספרד גילה כי הנהלת בנקיה הסתירה התנהלות קלוקלת של הבנק הכוללת, אי גילוי בנוגע להפסדים ולפעילויות לא חוקיות למיניהן. במסגרת חבילת הסיוע, אמור בנקיה לקבל 23 מיליארד דולר, המהווה חלק לא קטן מכלל כספי החילוץ של שמגיעים למדינה. 

ספרד צפויה להגיש בקשה רשמית לסיוע בינלאומי ביום שני הקרוב. כספי החילוץ ככל הנראה יגיעו מקרן היציבות האירופית אשר מממונת על ידי הבנק האירופי המרכזי. מדובר באותה קרן שסייעה בזמנו לאירלנד, פורטוגל ולאחרונה ליוון. את כספי החילוץ אמורה קרן היציבות להשיג על ידי מכירת אג"ח בחסות האיחוד האירופי. כספים אלו יועברו לממשלת ספרד שתחלק אותם בין הבנקים במדינה. 

ישנן שתי בעיות עיקריות בשיטת חילוץ זו. ראשית, קרן היציבות מתכוונת להזרים כספים לבנקי ספרד עוד בטרם ימכרו האג"ח, מה שאומר שהבנק האירופי המרכזי צריך להדפיס 78 מיליארד יורו נוספים. במידה והאג"ח לא יימכרו, משמעות הדבר היא שבגוש היורו יסתובבו להם עוד 78 מיליארד דולר נוספים. כתוצאה מכך, במוקדם או במאוחר השוק יגיע לאינפלציה.

בעיה נוספת היא רצונה של הממשלה הספרדית לקבל את כספי הסיוע ישירות לתוך הבנקים במדינה. במילים אחרות, הממשלה מעוניינת להחסיר את 78 מיליארד הדולרים ממאזנים שלה. כך היא למעשה מעבירה את כל האחריות על המצב הכלכלי העגום אל המערכת הבנקאית, כאילו לה אין יד בדבר.

העיתונות האירופית מגדירה את חבילות החילוץ עבור המדינות בגוש כ"רה-קפיטליזציה" של המערכות הבנקאיות. בפועל לא מדובר על תוספת לרווחי הבנקים או על תרופת מנע להפסדיהם, אלא על תוספת להפסדים הקיימים. המטרה העיקרית של כספי החילוץ היא להחזיר את הביטחון והאמון של המשקיעים בכלכלה המקומית. אולם, היום כולם כבר יודעים שמדינות במשבר זקוקות להרבה יותר מ"דחיפה קטנה" כדי להחזירן למוטב.

בסוף 2011 היחס בין החוב הלאומי לתמ"ג בספרד היה 64%. אמנם לא מדובר במספרים גרועים, אך כאן לא לקחו בחשבון את חבילת החילוץ בשווי 78 מיליארד דולר ואת הגידול של 8.5% בתקציב של 2012. בסיכום של כל הגורמים הללו גדל היחס ל-80%. בנוסף, אסור לשכוח את הצטמקות התמ"ג, את שיעור האבטלה של 25% והנה כבר קיבלנו משבר רציני ביותר. 

בסופו של דבר, הכל מסתכם ברפורמת התעסוקה של ממשלת ספרד. אך כאן נשאלת השאלה האם ספרד, או כל מדינה אחרת באירופה יכולה לאפשר העסקה ופיטור לא מבוקרים של עובדים ובטל חוקים המונעים תחרות בשוק בקלות? אולי כדאי שממשלת ספרד תדאג קודם כל להציג מדיניות כלכלית עם תוכנית לטווח הארוך לפני שהיא פושטת את ידה ומבקשת מאחרים לעזור לה. עד אז, כדאי לה לזכור את מילותיה של מארי אנטואנט: "אם אין לחם- תאכלו עוגות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן