זה מה שיש לבלוגר בן ברננקי להגיד על הריביות הנמוכות בארה"ב ובעולם

בפעם הראשונה בהיסטוריה, פותח יו"ר פד לשעבר בלוג. הבלוג החדש של בן ברננקי, שמופיע באתר מכון המחקר Brookings, יעסוק ב"כלכלה, פיננסים, וקצת בייסבול", כדבריו. חוץ מכמה הזדמנויות בהן דיבר, הציבור הרחב לא כל כך שמע מברננקי מאז שעזב את הבנק הפדרלי בתחילת 2014 והעביר את השרביט לג'נט יילן. עם הבלוג החדש, אנחנו עשויים לקבל עדכונים שוטפים מברננקי, בתקופה הקריטית הזו עבור הפד, בה הוא עומד להעלות את שיעור הריבית.

בפוסט הראשון שלו, שנקרא "למה שיעורי הריבית כל כך נמוכים", מתייחס ברננקי לנושא המקרו-כלכלי החם – "הסטגנציה המתמשכת", ולהשלכות שלה על המדיניות הפיסקלית. הוא מתמודד עם השאלה שהעלה שר האוצר האמריקאי לשעבר, לארי סאמרס – האם הכלכלה האמריקאית נמצאת במצב חולשה קבוע? סאמרס טען כי שיעורי הריבית הריאלית היורדים (שיעור הריבית הנומינלית פחות האינפלציה), הם סימפטום לסטגנציה כלכלית מתמשכת, ארוכת טווח. ברננקי מסכים עמו ומציין ש"שיעורי הריבית הנמוכים אינם סטייה קצרת טווח, אלא חלק ממגמה ארוכת טווח".

הוא גם מחזק את הטענה שהריבית הנמוכה היא סימפטום וממשיך וטוען ש"חוץ מהטווח הקרוב, שיעור הריבית הריאלית נקבע על ידי שורה ארוכה של פקטורים כלכליים, כולל תחזיות לצמיחה כלכלית – לא של הפד".

כמובן שהפד שולט בשיעור הריבית הנומינלית בטווח הקצר באמצעות הריבית הבסיסית שלו, אך ברננקי טוען שההשפעה של הפד על הריבית הריאלית לטווח הארוך היא מוגבלת. הוא מביא כדוגמא את התשואות של אג"ח ל-10 שנים ומציין כי התשואות הריאליות ארוכות הטווח הן אפסיות או שליליות כבר שנים רבות ו"שיעור ריבית שיווי המשקל" עשוי בהחלט להיות שלילי גם הוא. ברננקי טוען שעל מנת שהפד ישיג מדיניות מוניטרית אופטימלית שחותרת לכלכלה בריאה, הוא חייב לנסות לדחוף את ריבית השווקים לעבר רמות התואמות את ריבית שיווי המשקל.


ברננקי. שובר שתיקה באמצעות פלטפורמה מפתיעה | צילום: ויקיפדיה

הוא מסיים את דבריו באמירה כי הריביות הנמוכות בעולם, משקפות מצב של חולשה כלכלית גלובלית. הוא מבטיח שימשיך לספק תובנות בבלוג שלו בנוגע למאפיינים של הכלכלה העכשיות, אשר אחראיים לרמות הריבית הנמוכות.

יהיה מעניין מאוד לראות כיצד ינתח ברננקי את הסיטואציה המקרו-כלכלית בה אנו נמצאים, הן כיו"ר פד לשעבר והן כאיש אקדמיה, בייחוד כאשר הבנק יחל להעלות את רמות הריבית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן