זוכה "גלובוס הזהב" גידי רף: "עדיין לא התעשרתי מהסדרה הומלנד"

גידי רף בהחלט יכול להיות מרוצה. בהוליווד חטפו את "חטופים״ שלו, שזכתה להצלחה בארץ וסיימה באחרונה את עונתה השנייה. בהוליווד גם פרגנו לגרסה המקומית, "הומלנד״, שקטפה ארבעה פרסי אמי בטקס האחרון, והלילה הוסיפה למאזן חמישה פרסי גלובוס הזהב. ובכלל, הוא מחוזר למדי בימים אלה. בראיון טלפוני לפורבס לרגל זכייתו בתואר "איש השנה בתחום הטלוויזיה" הוא מסביר מדוע הוא נמשך לסיפורים ביטחוניים, איפה טמון הפוטנציאל של התעשייה המקומית ואיך זה מרגיש להצליח בגדול.

לזכות בפרס אמי, ליהנות מהכרה בהצלחה שלך, מה זה אומר ביומיום שלאחר הטקסים? אפשר "ללכת עם זה למכולת״?
"יש התעניינות מהרבה מאוד כיוונים. לאו דווקא בגלל האמי. הוא כמובן הגדיל את זה, אבל יותר בגלל הומלנד וההצלחה של חטופים בעולם. נפתחות הרבה דלתות וזה מיתרגם כמובן לדברים שאפשר ללכת איתם למכולת. זה נותן אופציות לעבוד על דברים שמעניינים אותי, אבל אני חייב להגיד שזה גם מפחיד, כי למחרת אני צריך לשבת ולכתוב ולנסות לשכוח את זה שזכיתי בשני אמי״.

לרשימה המלאה: אנשי השנה של פורבס – לחצו כאן

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אתה כבר מתחיל להרגיש איך ההצלחה בהוליווד "מסדרת אותך״ כספית?
"אני אגיד משהו שנשמע נורא פלצני, אבל הוא מאוד נכון לגבי: אני לא מונע על ידי כסף. זה יותר האופציות שנפתחו, להתעסק בפרויקטים שמעניינים אותי ולהביא אותם לפני יותר קהל. גם בתשע השנים שחייתי פה לפני ההצלחה הגדולה של הומלנד, זה ברור מאוד איך האנשים עושים פה כסף, וזה אף פעם לא היה משהו שמשך אותי, זאת האמת. זה בעיקר עבודה מאוד קשה. לא התעשרתי מהומלנד, עדיין. אולי יום אחד…״.

הומלנד | צילום: Yes

אתה עוסק הרבה בצבא, בחיילים ובאזרחים, בביטחון המולדת, האם זהו מוטיב מרכזי שמעסיק אותך?
"זה נושא שמאוד מעניין אותי, אבל אני לא יכול להגיד שהוא קשור לכל דבר שאני עושה. במקרה גם הפרויקט הבא שאני עושה קשור לזה, אבל מה שבעיקר מעניין אותי זה הסיפור האנושי.

"מעניינים אותי סיפורים של ריגול ומתח, שבארץ זה מיד מתחבר לך עם מערכת הביטחון. אבל זה בהחלט לא הדבר היחיד שאני עושה. אני חושב שהמשיכה של הציבור לנושאים האלה קשורה בעניין האישי: מה קורה לחייל, מה קורה לאשתו של החייל, זה נגיעה בסיפורים האישיים של הדברים״.

בהקשר הזה, האירועים בעזה הם משהו שמדבר אליך? הסיפורים האישיים של תושבי שדרות או תושבי עזה, של ילדים שנפגעים משני הצדדים? הטכנולוגיה הישראלית מול הרקטות של הפלסטינים?
"ראיתי בחדשות כתבה על ילדה בת ארבע־חמש מעזה שמטופלת בתל השומר. נקטעו לה האצבעות של היד, וחדר לידה יש ילד ישראלי בן ארבע או חמש שנקטעו לו האצבעות ביד מרקטה. אני לא חושב שזה משנה לילדים אם זה מרקטה או מטיל. בסופו של דבר, זה מצב בלתי אפשרי לאוכלוסיות. לקורבנות זה לא משנה מהי הטכנולוגיה. זה דבר שאני מתעסק איתו גם בחטופים וגם בהומלנד וגם בפרויקטים אחרים״.

אילו פרויקטים מעסיקים אותך היום?
"חטופים 2 באוויר. גם חטופים 1 וגם חטופים 2 נקנו לשידור בספרד ובאוסטרליה, ובאנגליה ובארה״ב זה משודר במקביל להומלנד, ובמקומות שלא חלמנו עליהם בכלל כמו כל המדינות הסקנדינביות וגרמניה. חוץ מזה, הומלנד 3 מתחיל בקרוב, ואני גם עסוק בפיתוח של כמה רעיונות בארה״ב״.

באיזו מסגרת?
"אסור לי עדיין לגלות מה הפרויקטים״.

לא התעשרתי מהומלנד, עדיין – רף | צילום: רויטרס

תוכניות ישראליות ופורמטים ישראליים כבר נמכרו בעבר לחו״ל. מה ההבדל בין חטופים לבין מה שנעשה לפניה בישראל?
"ההצלחה. אני מדבר בשיא הרצינות. אחד ההבדלים הגדולים, הנס שקרה עם חטופים וזה דבר נדיר, זו ההצלחה שהומלנד הגיעה אליה, שפתחה דלתות בצורה היסטרית ליוצרים בארץ ולתעשייה בארץ. כל התעשייה באמריקה מסתכלת לפה, מה עוד יכול לצאת מהתעשייה. כולם רוצים את הומלנד הבאה״.

מה תהיה הומלנד הבאה?
"אף אחד לא יודע. מי שאומר לך שהוא יודע משקר. הסוד הגדול הוא עבודה קשה ולהחזיק אצבעות. אין פורמט, אין חוקים. הדבר היחיד שאני יכול להגיד שמאוד עזר בחטופים, הוא הגורמים שהיו שותפים, החל מאבי ניר בקשת, ריק רוזן הסוכן שלנו בארה״ב שחיבר את הפרויקט הזה להווארד גורדון ולאלכס גנזה שאיתם עבדנו. אבל כדי שזה יצליח, הכל צריך להיות במקום, ואז צריך לקרות עוד איזה נס קטן. למשל, זה היה עלול להיראות אחרת לגמרי אם לא הייתה קלייר דיינס בתפקיד הראשי״.

אז יש סיכוי שנשחזר את הצלחת ההייטק הישראלי בחו״ל, רק בתחום הטלוויזיה והקולנוע?
"תכנים ישראליים מגיעים לכל העולם עכשיו. אחת הסיבות שחטופים הצליחה כל כך, היא שזו עשייה מאוד לוקאלית ואישית. אין לנו יתרון גדול בתחרות מול תוכניות כמו ‘חוק וסדר׳, האמריקאים יודעים לעשות את זה מצוין. היתרון שלנו הוא בלספר סיפורים ישראליים, מיוחדים לנו, ואת התמות שלהם אפשר לתרגם להצלחה בעולם, אבל אם התעשייה תסתכל החוצה ורק תנסה לייצר תכנים לקהל אמריקאי, היא תאכזב גם את הקהל הישראלי וגם את האמריקאי״.

כשאנשי אולפני הפקה מהוליווד באים עכשיו לחפש פה את הומלנד הבאה, יש תעשייה שמסוגלת לספק להם את מה שהם מחפשים?
"יש אינסוף של כישרון בארץ ואין הרבה כסף. השילוב הזה יוצר פתרונות מאוד קריאטיביים ומאוד מעניינים. אני חושב שבתמיכה ממשלתית נכונה אפשר להפוך את ישראל לא רק למקום שמייצא, אלא גם למקום שמייבא. אחד הדברים שעשינו עם הומלנד זה להביא אותם לישראל. אני וקשת גם צילמנו חלק מהעונה הראשונה בארץ וגם חלק מהעונה השנייה. הקשר עם ישראל הוא מאוד חשוב להומלנד, ועכשיו מדברים בשואוטיים על פיתוח של עוד סדרה שתצולם בארץ״.

"התעשייה הישראלית על הפנים" – רף | צילום: יח"צ קשת

אז אולי כמו שאינטל התחילה פה את תעשיית ההייטק, תתחיל פה תעשיית ההפקה.
"נכון, אבל גם הייתה תמיכה ממשלתית עם קרן יוזמה שיצרה חממה לסטארט־אפים ישראליים. תמיכת הממשלה היא משהו מאוד חשוב. הוליווד לא תבוא למקום שאין בו הטבות מס. בגלל זה הם מצלמים באוסטרליה ובקנדה ואנחנו צריכים לעזור להם, כי ישראל היא בהחלט מקום שיש בו הרבה לוקיישנים – למעלה הירוק ולמטה החום ובמרחקים שהם כלום ביחס לאמריקה.

"אתה רואה עכשיו יותר ויותר מנהלים מהוליווד מגיעים לארץ בגלל מה שקורה, בגלל ההצלחות, בגלל הפורמטים, בגלל הומלנד. מתחילים לדבר על איך לעשות שיתופי פעולה רציניים ולא רק לקנות זכויות לסדרה. אני מקווה שזה יקדם את התעשייה בארץ כי היא צריכה את זה, היא במצב על הפנים״.

תן טיפ ליוצר ישראלי צעיר שרואה בך מודל לחיקוי.
"פשוט לכתוב את הסיפור האישי, האמיתי, את מה שאתה מכיר. הטיפ שלי זה לקום בבוקר ולכתוב, ורק אחר כך לחשוב על השחקנים והקהל. ההצלחות באות מלקום ב־7:00 בבוקר ולכתוב עד 22:00 בלילה״.

אנשי השנה של פורבס:

לרשימה המלאה: אנשי השנה של פורבס

לרשימה המלאה: המפסידים הגדולים של השנה

איש השנה דני גולד: "יש נושאים שבהם חייבים להוכיח למעצמות שישראל הכי טובה"

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן