זו שלובשת את המכנסיים בבית הלבן: הכירו את האישה החזקה בארה"ב שעומדת לקבוע את גורל כולנו

לפני קצת יותר מחצי שנה יצא ספר על ברק אובמה, המנסה לסכם את תקופת כהונתו הראשונה בבית הלבן. "להנהיג מאחור" (Leading from Behind: The Reluctant President and the Advisors Who Decide for Him) הוא נקרא, ולא בכדי. מחבר הספר ריצ'רד מיניטר, סופר ועיתונאי חוקר, מציג את נשיא ארה"ב כמנהיג חלש, מובל ולא החלטי, שעל רוב הצלחותיו (וגם כישלונותיו) חתומים אנשים אחרים. וכאילו לא די בזאת, מדובר בכלל בנשים: הילרי קלינטון (שהיתה שרת החוץ), ננסי פלוסי (שכיהנה כיו"ר בית הנבחרים, והיתה האישה הראשונה בתפקיד), והיועצת הבכירה ביותר שלו, ואלרי ג'ארט.

על אף הציפיות, דווקא בממשל אובמה השני, זה שחופשי יותר ולא מחויב לשום דבר, אין הרבה נשים בתפקידים בכירים. אבל מי שלוחשת על אוזנו של אובמה ונהנית מאמונו המלא היא עדיין ואלרי ג'ארט, שהיתה ונשארה היועצת הדומיננטית ביותר, והאדם הכי קרוב לנשיא. "היא האישה המשפיעה ביותר בבית הלבן של אובמה" אמר בכיר לשעבר בבית הלבן לניו יורק טיימס לפני כשנה.

הנשיא לא מכחיש את עומק הקשר ביניהם. "ואלרי היא אחת מחברותי הוותיקות ביותר", אומר עליה אובמה. "עם הזמן, אני חושב שהיחסים בינינו התפתחו לנקודה בה היא כמו אחות בשבילי… אני בוטח בה לגמרי". אחד מגדולי מתנגדיה, העיתונאי והסופר השמרן אדוארד קליין (שספג ביקורות קשות מכל קצות הקשת הפוליטית על הספר שכתב על הילרי קלינטון) קורא לה "גראונד זירו בממשל אובמה", ומציין כי התואר הרשמי שלה לא עושה צדק עם מעמדה האמיתי בבית הלבן: "החברה הקרובה ביותר וה'קונסיילרי' של הזוג הראשון, האדם האחרון שעוזב את החדר הסגלגל אחרי פגישות, והיחידה מסגל הבית הלבן שסועדת עם המשפחה הראשונה בארוחות הפרטיות שלהם בערב".

ג'ארט בראש השולחן. ישיבה בבית הלבן | צילום: רויטרס

ואלרי ג'ארט (57) נולדה, מכל המקומות בעולם, באיראן, כשאביה ניהל בית חולים לילדים כחלק מתכנית אמריקאית לעזור למדינות מתפתחות. כשהיתה בת חמש עברה המשפחה ללונדון, ואחר כך לשיקגו. ב-1991 עבדה ג'ארט, עו"ד בהכשרתה, כסגנית ראש הסגל של ראש עיריית שיקגו, כשראיינה לעבודה את מישל רובינסון, עו"ד צעירה, והציעה לה מיד את העבודה. רובינסון ביקשה קצת זמן לחשוב, וגם ביקשה מג'ארט שתפגוש את הגבר לו היא מאורסת, עו"ד צעיר אחר בשם ברק אובמה. השלושה נפגשו לארוחת ערב, מישל קיבלה את העבודה וג'ארט לקחה את הזוג תחת חסותה, ועזרה לברק אובמה הצעיר להתקדם בפוליטיקה הסבוכה והקשה של שיקגו. "גברת ג'ארט היתה אם חד הורית שטיפסה במעלה סולם הדרגות של הממשל בעיר, בת למשפחה אפריקאית-אמריקאית חשובה", נכתב בניו יורק טיימס. "מר אובמה היה בוגר בית הספר למשפטים בהרווארד, חסר שורשים אך שאפתן, שחיפש ליצור לעצמו שם בפוליטיקה".

השנים חלפו, ואלרי ג'ארט התקדמה בעולם העסקים והפוליטיקה, כיהנה כמנכ"לית של חברת נדל"ן גדולה בשיקגו וישבה בדירקטוריונים שונים, ביניהם הבורסה של שיקגו והמרכז הרפואי האוניברסיטאי. גם הזוג אובמה התקדם לא רע בכלל וב- 2008, כשנבחר לראשונה לכהן כנשיא ארה"ב, הציע ברק אובמה לג'ארט עבודה בבית הלבן. היום היא יועצת בכירה לנשיא ואשת קשר לממשל המקומי ולקהילה העסקית. אבל בעיקר, הרבה מעבר להגדרה, ואלרי ג'ארט היא אחת הנשים החזקות ביותר בוושינגטון.

אך מעבר לתפקידה בבית הלבן כמופקדת על שלל נושאי פנים, מכלכלה ועד היחס להפלות, על כתפיה של היועצת הקרובה ביותר לאובמה מוטלת בשנה האחרונה משימה מיוחדת, הנוגעת לעתידו של המזרח התיכון, ולמעשה העולם כולו. 

בשמו של הנשיא, מנהלת ג'ארט משא ומתן עם ראש סוכנות הגרעין האיראנית, עלי אכבר סאלחי, במסלול שיחות ישיר ושקט, המתקיים מאחורי הקלעים של שיחות ז'נבה בהישתתפות המעצמות.

לפי הפרסומים, מתנהל הערוץ הישיר כבר למעלה משנה וכולל סבב פגישות במדינות המפרץ. יש המעריכים, כי שם נקבעים יסודותיו האמתיים של ההסכם המתגבש בין המערב ואיראן וכי שיחות ז'נבה הן פועל יוצא מן הסיכומים בין ג'ארט וסאלחי.

ג'ארט. עתיד ההסכם עם איראן בידיה? | צילום: רויטרס


מן הסתם, לג'ארט לא חסרים מתנגדים ושונאים, מוושינגטון דרך וול סטריט והכנסייה הקתולית, ועד גורמים מדיניים בישראל אשר חוששים ממסלול השיחות עם האיראנים בו היא מעורבת. חלקם מסוגלים לנסח ביקורת לגיטימית ועניינית, חלקם מסתפקים בנסיון לתאר אותה כאישה רכלנית ומרושעת שמסכסכת בין הנשיא לבין יועציו האחרים. "היא העיניים, האוזניים והאף של הנשיא והאישה הראשונה", ציטט אדוארד קליין את אחד המקורות מספרו על הנשיא "החובבן: ברק אובמה בבית הלבן". "היא אומרת להם מי אומר מה על מי, מי נאמן ומי לא", מספר המקור, משל הייתה ג'ארט גוסיפ גירל של וושינגטון הבירה ולא היועצת הקרובה ביותר לנשיא ארה"ב. בוול סטריט מאשימים אותה ביחסים העכורים של הממשל עם הקהילה העסקית לאור ההתערבות שלה בניהול המשבר הפיננסי, אם כי תומכיה מציינים שמאחורי הקלעים ג'ארט מקדמת מדיניות למען עסקים.

כך או כך, אין ספק כי ואלרי ג'ארט, נמצאת היום בשיא כוחה בבית הלבן וכי רבים רבים בארצות הברית ובמזרח התיכון תלויים ביכולותיה ובעצותיה לנשיא אובה.

לכתבה באון לייף

עוד באון לייף:

מה נעשה עם העמנואל רוזנים האחרים?

אני גבר שמפחד משיימינג בפייסבוק


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן