זינוק למזרח: המהלך הגדול הבא של אפל הוא לא טלוויזיה חכמה

ישנה אירוניה מסוימת באפשרות כי 'הדבר הגדול הבא' של אפל לא יהיה טלוויזיה חכמה, מחשב עם מסך מגע חכם או אפילו מחיר נמוך יותר שייגבה עבור מכשירי אייפון או אייפד. זו תהיה עסקה.

אפל קרובה עפ"י הדיווחים לקבל אור ירוק למכור מכשירי אייפון דרך המפעילה הסלולרית הגדולה בעולם, "צ'יינה מובייל", עם כמעט 700 מיליון מנויים, במה שעשוי להיות הקטליזטור מספר אחת לכך שהמניה תגיע למחיר מיתי של 1,000 דולר.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אפל מוכרת מכשירי אייפון בסין מאז 2009, כתוצאה מהסכמים עם המפעילות צ'יינה יוניקום ומאז תחילת השנה גם עם צ'יינה טלקום. אבל עם כ-230 מיליון ו-150 מיליון מנויים בהתאמה, השתיים מתגמדות מול צ'יינה מובייל.

עסקה עם צ'יינה מובייל תגדיל את היקף התפוצה של אפל בסין, בדיוק בזמן שהביקוש לסמארטפונים במדינה מתחיל להיות רציני. סין צפויה להיות שוק הסמארטפונים המוביל בעולם עד סוף השנה, אחרי ארה"ב. רק לאחד מתוך 10 סינים יש כיום סמארטפון. בארה"ב לשם השוואה עומד השיעור על אחד מכל שניים.

האם נראה תורות ארוכים עוד יותר בחנויות אפל בסין? | צילום: רויטרס

סין תהפוך לשוק השני בגודלו של אפל, אחרי ארה"ב, הודות לביקוש גדל בקרב המעמד הבינוני והגדלת המודעות למותג. המכירות בסין זינקו ב-78% ל-23.8 מיליארד דולר, והיוו כ -15% מההכנסות של אפל בשנת הכספים שהסתיימה בספטמבר. זאת לעומת 13 מיליארד דולר בשנת 2011 ו-3 מיליארד דולר בלבד ב-2010.

האנליסטית קייטי יוברטי מסטנלי מורגן סבורה כי העסקה עם צ'יינה מובייל עשויה לצאת לפועל במחצית השנייה של 2013. אם זה אכן יקרה, ואפל תוריד את מחירי האייפון והאייפד, עשוי מחיר המנייה להגיע ל-980 דולר, משמע לרווח גדול פי 14 מהרווח החזוי למניה (70 דולר).

עמית דרינאי, אנליסט בחברת RBC קפיטל, אומר כי אפל יכולה לחלוש על מעל ל-13% משוק הסלולרי דור שלישי בסין, כתוצאה ממכירות של 10-16 מיליון מכשירי אייפון בשנה הראשונה בלבד. כיום ישנם כבר בין 15 ל-20 מיליון לקוחות אייפון בסין.

"אנו ממשיכים לראות בסין שוק מרגש מאוד, עם יותר ויותר אנשים שרוצים מוצרי אפל", אמר מנכ"ל אפל טים קוק לפני כחודש. בחנויות בסין – יש כרגע 7 מהן – הצטבר בחודש ינואר האחרון עומס לקוחות לאחר שהאייפון 4S יצא למכירה. שעות לאחר שהאייפון 5 יצא בספטמבר לראשונה למכירה בארצות הברית, כבר הוברחו מכשירים לסין כדי לספק שוק שחור משגשג.

אפל עומדת בפני אתגרים, במיוחד מול דגמי אנדרואיד בעלות נמוכה, שמהווים כ-90% משוק הסמארטפונים בסין. מערכת ההפעלה iOS של אפל חולשת כיום על פחות מ-12% מהשוק. העיסקה עם צ'יינה מובייל עדיין אינה מושלמת, עם כמה בעיות טכניות שזקוקות לפתרון.

אבל גם אם אפל לא תחתום על העיסקה בסופו של דבר, היא תוכל להתנחם במכירות עתידיות באמצעות שתי הספקיות הגדולות האחרות, כמו גם בקו החדש של הטאבלטים, המחשבים הניידים והאייפודים. אפל לא צריכה לכבוש את סין כדי שהמנייה שלה תתאושש. נתח שוק נוסף יספיק כדי להגביר בצורה רצינית את רווחיה מסמארטפונים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן